Renovering av Zundapp 125cc motor.
- GlobalNomad
Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.
Jag kör med Mikuni VM28-418. Funkar mycket bra.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Vilken effektnivå är det på motorn eller är det en orörd 15 eller 17 hp cylinder?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
En fästpunkt för kickkåpan var trasig och lagades med en annorlunda metod. Det hade inte varit några problem att svarva till en del i aluminium och TIGa fast den. Men går det att krångla till så är det roligare. Först fylls hålet med JB Weld innan skruven dras ner i botten. Därefter backas halva skruven in i en modifierad skarvmutter av stål. Loctite 270 (permanent) skulle låsa skruvförbandet lika säkert men med JB Weld fick jag möjlighet till en snyggare övergång mellan block och skarvmutter.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Blev snygg lösning, minst lika snygg som att använda TIG. Hur har du gjort med shims till magnetlagren, fanns sammanlagt 5 under mina yttre lagerbanor, om jag skulle behöva fler räknar jag med att det finns fler i de andra vevhushalvorna där lagerbanorna sitter kvar så jag har inte beställ några sådana.
Jag kommer att köra med vanliga spårkullager, 6304 C3. De pressas i botten i blockhalvorna och shimsas mot veven. Jag får dem nog i morgon och så får jag en laddning shims från 0,1 till 1,0 mm, två av varje. Övriga shims som går åt har jag sedan förut. Jag blev lite förvånad att det satt så lite shims i motorn när den revs. Axialspelet låg inom tolerans (rost kanske...) och det fanns bara ett enda 0,2 mm shims på utsidan av en magnetlagerskål. Det kan du förstås få om du behöver.
Ett par bilder från en bekant som håller på med modellflyg. Ni kanske har träffats för han far runt kors och tvärs och flyger. Han är certifierad reparatör av segelflygplan men flyger inte själv längre.
Ett par bilder från en bekant som håller på med modellflyg. Ni kanske har träffats för han far runt kors och tvärs och flyger. Han är certifierad reparatör av segelflygplan men flyger inte själv längre.
Kan inte säga att jag känner igen honom direkt. En titt i prisskåpet säger att jag inte tävlat sedan 1993 så det har hänt en del sedan dess...
I dag är det julafton, alla lager, shims och packboxar kom från Momentum och blockhalvorna är helt klara för montering. Jag har inte fått vevstaken än men den kommer säkert snart och jag känner ingen som helst stress för det är ingen brådska.
En modern kameramobil tar så pass bra bilder om det är skapligt ljus att man inte behöver ta fram det tunga artilleriet. Det har jag i.o.f.s. inget utan bara en lite bättre kompaktkamera. Det inre lagret som håller julgranen var i bra skick och är svåra att få tag på så det har fått vara kvar tills nu. Jag har inte brytt mig om att tillverka en utdragare för det tar inte många sekunder att svetsa fast en mutter och sedan dra ut lagret med en glidhammare.
Shimsen i lådan hade jag hemma sedan förut, resten av grejorna är köpta på Momentum.
Shimsen i lådan hade jag hemma sedan förut, resten av grejorna är köpta på Momentum.
Jag väntar fortfarande på mina delar, borde komma denna vecka tycker jag
Ser ut att vara en populär tråd det här trots att det inte handlar om en mopedmotor 

Vet du hur de ska vara med kickfjäder på KS125? Är det en som vanligt innanför kickkåpan eller ska den sitta i motorn? Jag har ingen kåpa än. Fick inte med någon med kicken så jag hoppas fjäder och den stora bricka ingår med kåpan
Det finns ju kickkåpor som är öppna baktill, det är därför jag inte vet hur det ska vara.
Ja det är många som läser tråden och säkert kommer att ha nytta av informationen längre fram, vilka misstag och framsteg vi gör och varför. Samtidigt finns det alltid folk som inte är så glada i att läsa om annat än moppar och de kan ju enkelt strunta i KS125 genom att det är samlat på ett ställe.
Jag väntar också på ganska mycket grejor. Det mesta tas från Mopedrenovering med det är inget att säga om att det inte har kommit för det har varit helger och är inte grejor som de har på lager ännu. Sedan såg jag att bättre kolv och nya drev är skickat från KJ Tools.

Det finns ju kickkåpor som är öppna baktill, det är därför jag inte vet hur det ska vara.
Ja det är många som läser tråden och säkert kommer att ha nytta av informationen längre fram, vilka misstag och framsteg vi gör och varför. Samtidigt finns det alltid folk som inte är så glada i att läsa om annat än moppar och de kan ju enkelt strunta i KS125 genom att det är samlat på ett ställe.
Jag väntar också på ganska mycket grejor. Det mesta tas från Mopedrenovering med det är inget att säga om att det inte har kommit för det har varit helger och är inte grejor som de har på lager ännu. Sedan såg jag att bättre kolv och nya drev är skickat från KJ Tools.
Lagermontering pågår. Men när jag skulle sätta i det högra ramlagret ramlade det ner utan motstånd. Jag brukar inte mäta ytterbanan på ramlagren annat än att kolla att det är rätt dimension. För i går de alltid med hydraulpress när det sätts i alumimium. Ramlar det i utan motstånd får man låsa det med antingen lagerlim eller s.k. cylindrisk tätning. Toleranserna föll sig så olyckligt att det blev ca 1/100 dels millimeter spel och det är ju onödigt att inte fixa till och riskera att det rör sig senare. Egentligen vill man att ramlager ska ha en chans att flytta sig lite när motorn startas första gången för det är inte alls säkert att lagerlägen är 100% raka. Men lagret på andra sidan gick lagom trögt och är inte låst så vevaxeln kommer att kunna lägga sig rätt om det behövs.
Innerbanor som går mot stålaxlar och axlarna mäter jag alltid . Skulle det vara för stort negativt spel där kan man behöva smärgla av lite på axeln så att det inte blir stopp halvvägs och måste slås loss. Jag har inte varit med om det och det brukar fungera om man kyler veven och oljar tappen för det är mycket tajt passning när det är riktigt. Lagren är nästan ingen mening att värma för dels får man inte värma dem speciellt mycket över 100 grader och dels kallnar de direkt när de får kontakt med vevtappen om man inte har specialgrejor att värma med som ligger på hela tiden.
Jag vill verkligen inte utge mig för att vara expert på sådant här. Gör bara som jag tror är vettigt efter bästa förstånd och att det ska vara rent när man hanterar lager kräver inser alla. Eftersom blockhalvorna kommer att hanteras en hel del i samband med shimsning och montage förseglar jag lagren på båda sidor och öppnar det inte förrän det måste göras.
Innerbanor som går mot stålaxlar och axlarna mäter jag alltid . Skulle det vara för stort negativt spel där kan man behöva smärgla av lite på axeln så att det inte blir stopp halvvägs och måste slås loss. Jag har inte varit med om det och det brukar fungera om man kyler veven och oljar tappen för det är mycket tajt passning när det är riktigt. Lagren är nästan ingen mening att värma för dels får man inte värma dem speciellt mycket över 100 grader och dels kallnar de direkt när de får kontakt med vevtappen om man inte har specialgrejor att värma med som ligger på hela tiden.
Jag vill verkligen inte utge mig för att vara expert på sådant här. Gör bara som jag tror är vettigt efter bästa förstånd och att det ska vara rent när man hanterar lager kräver inser alla. Eftersom blockhalvorna kommer att hanteras en hel del i samband med shimsning och montage förseglar jag lagren på båda sidor och öppnar det inte förrän det måste göras.
Kick kåpan:
Tack HSE, då ser jag att det ska fungera med den vanliga fjädern och brickan som jag just nu inte vet om jag får med.
Nu är även lagren till kopplingen monterade. Det yttre lagret är samma som på KS50 men sedan finns även ett inre lager som inte finns på KS50. Dessutom stoppar man i ett nållager som håller primäraxlen mot kopplingskorgen som inte heller finns i KS 50. Så kopplingen till KS125 är mycket välbyggd.
Nu är även lagren till kopplingen monterade. Det yttre lagret är samma som på KS50 men sedan finns även ett inre lager som inte finns på KS50. Dessutom stoppar man i ett nållager som håller primäraxlen mot kopplingskorgen som inte heller finns i KS 50. Så kopplingen till KS125 är mycket välbyggd.
Det blir en Dellorto 28a. Huvudmunstycken har jag mycket av men det är sämre med lågfartsmunstycken. Original är 28an bestyckad med ett lågfart #55. Jag köpte en sats med 6 st Dellorto original till bra pris. Totalt 115 kr inkl. frakt. Jag ska leta reda på vart man hittar förgasaren till bra pris. Det blir kanske twostroke.se som vanligt när det gäller trimförgasare.
Öppnade förgasaren idag, såg ut som ny på insidan så det räckte med utvändig rengöring:
Motorn var ju en 13 år när den hamnade i min källare och sedan dess har den legat torrt och varmt. Svårt att hitta sådana motorer i dag oavsett pris...
Gjorde rent Kick kåpan också, var en del fastbeckad skit på insidan men det föredrar jag att hitta. Det visar att den är orörd av klåfingriga tonårshänder