1930 Nymans Verkstäder Rajah
Re: 1930 Nymans Verkstäder Rajah
Precis var det dags för 1930 NV Rajah, och framhjuls gate. Det jag köpte för 49kr var nåt Engelskt framhjul nån kladdat ljusblå färg, och inte var det inte 20-23tums framhjul direkt.
Sen efter kollat bred axel och det var hel rätt, axel tjocklek såg det ut. Hade dit, var precis att det ej gled på, skiljer högst 1mm.
Snart åker filar fram. har ju provat 20st framhjul nu, och Husqvarna 1929-1931 som är enda som passar och det är ej ett alternativ.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Men inte hade väl Husqvarna ett helt eget nav på sin hjul då?
Framhjulet original har ingen broms och är så kallat spol hjul.
Saken med 1929-31 Husqvarna framhjul passar perfekt och i gaffeln på NV Rajah. Men eftersom just Husqvarna hjul just 1929-1936 i bra skick kostar duktigt särskilt i bra skick särskilt de större.
Och eftersom jag har flera 1929 tidigare och efter så finns Husqvarna hjul i rätt 1925-1935 bjuder man bra pengar.
Och Husqvarna över 250cc 1920tals hjul passar bäst i min NV.
Saken med 1929-31 Husqvarna framhjul passar perfekt och i gaffeln på NV Rajah. Men eftersom just Husqvarna hjul just 1929-1936 i bra skick kostar duktigt särskilt i bra skick särskilt de större.
Och eftersom jag har flera 1929 tidigare och efter så finns Husqvarna hjul i rätt 1925-1935 bjuder man bra pengar.
Och Husqvarna över 250cc 1920tals hjul passar bäst i min NV.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
låter som illa i fram hjul drama 
Är ju det, men kommer ej använda 1920-1030 Husqvarna hjul på NV.
Blir det lite off topic. Var aktion på sent 1920tal REX styrfästen bjöd på men missa slutet. Och blev ej dyrt så eller
Har ju en 1929 Rex ram mm, men inte dessa 
På väg hem fick jag sms av DSV om paket så var bara svänga av på väg hem och hämta hjulet ställde sopsäck emot diskbänk, bara om hjulet i en sopsäck kan man tycka illa om eller att det nästan tog 2v att få det.
Sen klippte jag av toppen på sopsäcken runt mitt 1920-30 Avon däck 21 tums framhjul ej gratis direkt. Ställde hjulet i hallen för sen prova på NV Rajah.
Så nyss prova jag det 21tums engelska hjulet med Avon hjul och allt, sura på jävla sopsäck bara runt den. Så gör man ej med gammalt hjul alls. Den bara gled i gaffeln perfekt på den sidan.
Sen var man nöjd i 2 sekunder tills man titta på andra sidan, fan fattas 5cm minst. Hade det ej varit så tungt 1920-30tal Engelsk hjul 21tums Avon däck och allt, hade jag bara skarvat axel och kört så.
Nu lär detta hjul passa fint på Husqvarnor 1929 mm. Men man skickar ej sånt hjul i en jävla sopsäck.
Hade ett 1928-30 Relighit bakhjul ca 21tums dvs 26 typ, men har ju hundar och min Rottis blandning smet i slutet, så missa slutet. Bara för jag skulle ha ut gräsklippare. La en halvtimme få tag i han. Ha en så pass stor hund som är född i fria dvs som en jakthund, sen
såg man priset, ett sånt bakhjul hade jag gärna haft på hyllan.
såg man priset, ett sånt bakhjul hade jag gärna haft på hyllan.