<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite småpyssel under dagen.
Kopplingen monterad.
Jag har nu bestämt mig för att köra med orginalcylindern för att få rätt look.
Jag hade sen tidagare köpt en topp och orginalcylinder men dömt ut toppen pga ett jack som jag trodde gick rätt igenom tätningsytan.
Men efter en vända på planskivan visade det sig att det inte var så djupt jag trodde så det gick att få bort men ändå ha lite tätningsyta kvar
Orginaldurationerna mättes upp, kanske inte på det proffsigaste sättet men det blir nog rätt med ett par graders marginal.
Insuget hamnade på 106 grader, utblåset på 124 och spolarna på 100.
Ingen räcer precis.
Jag har aldrig kört en F50 med orginalcylinder men vill ändå vässa den en aning, man väger ju trots allt nära tresiffrigt

Nu börjar man fundera på hur man ska göra, det visade sig att cylindern var borrad till 30,50 och den kolven har inte alls lika mycket gods ovanför övre kolvring som vanliga 38 kolven så att fila kolvtopp för att öka spolduration fick uteslutas.
Att slipa spolkanalerna i sig har jag inte tid eller verktyg / kunskap om så det gick också bort.
Då återstår det väl att höja cylindern med en spacer, men här blev jag begränsad av överkant insug som kommer blottas ovanför kolvtopp om man höjer mer än dryga millimetern. (på joffe "60cc" kunde man höja betydligt mer)
Se bilden, det ristade sträcket är kolvtopp i nedersta läget.
Så det blir en mild trimmning i brist på tid just nu med en spacer på 1 mm.
En annan cylinder är på gång in som kommer borras till 41 mm men det blir nästa projekt.
Efter en omgång med dremeln i avgasporten så hamnade den på 142 grader, insuget efter en luckad kolv på 3mm blev 122 grader och spolarna 108 enbart pga cylinderhöjningen, hur det kommer gå med dessa värden har jag ingen aning om men förhoppnignsvis liiiite fortare än 30
Cylindern är för stor för svarven jag har tillgång till så det blev en mer amatörmässig variant för att bibehålla kompet
Efter grovslipningen i en skitmaskin som stannar bara man funderar på att lasta den hamnade cylindern på planskivan för att bli nära 100 rak.
Planskivan är en ganska cool granitsten från afrika eller sydafrika om jag inte missminner mig, väger väldans mycket. Den är tillverkad för mätindustrin och med den följer ett testprotokoll där man får reda på hur plan den är.
I mitt fall fick jag en sten med högst 1,46 tusendels millimeter i skillnad
//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>