F50 renovering

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla positiva kommentarer.

Ikväll smackade jag ihop motorn.

Redo för hopmontering

Bild

Hopdragen och redo för lite maskning innan målning.

Bild

Under påsken hamnade även denna kända forummoped i min ägo.
Vad det ska bli av den är oklart, en måttligt renoverad grussprättare eller ett glänsande långtidsprojekt?...

Bild

//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ricky skrev:åfasen, nu blev man ju tveksam...

kanske ska öka spelet ett par hundradelar på utgående och veven då, men det blir inte lätt med shims om jämna tiondelar.

förra motorn la jag veven på 8 hundradelar tror jag, och bara efter en säsongs åkande tyckta jag det glappade bra mycket mer när jag rev den igen...

får ta mig en funderare.

tack för informativa svar.

mvh Ricky

Jag har chimsat enligt Sachs handbok och då har det blivit glappt ganska fort. Tror som Conrad att lagren sätter sig efter ett tag och ger mera spel...på alla axlar!

Enligt min mening tycker jag att du skall köra som det är.. :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite småpyssel under dagen.

Kopplingen monterad.

Bild

Jag har nu bestämt mig för att köra med orginalcylindern för att få rätt look.
Jag hade sen tidagare köpt en topp och orginalcylinder men dömt ut toppen pga ett jack som jag trodde gick rätt igenom tätningsytan.
Men efter en vända på planskivan visade det sig att det inte var så djupt jag trodde så det gick att få bort men ändå ha lite tätningsyta kvar :)

Bild

Orginaldurationerna mättes upp, kanske inte på det proffsigaste sättet men det blir nog rätt med ett par graders marginal.
Insuget hamnade på 106 grader, utblåset på 124 och spolarna på 100.
Ingen räcer precis.

Bild

Jag har aldrig kört en F50 med orginalcylinder men vill ändå vässa den en aning, man väger ju trots allt nära tresiffrigt :hmm:
Nu börjar man fundera på hur man ska göra, det visade sig att cylindern var borrad till 30,50 och den kolven har inte alls lika mycket gods ovanför övre kolvring som vanliga 38 kolven så att fila kolvtopp för att öka spolduration fick uteslutas.
Att slipa spolkanalerna i sig har jag inte tid eller verktyg / kunskap om så det gick också bort.

Bild

Då återstår det väl att höja cylindern med en spacer, men här blev jag begränsad av överkant insug som kommer blottas ovanför kolvtopp om man höjer mer än dryga millimetern. (på joffe "60cc" kunde man höja betydligt mer)
Se bilden, det ristade sträcket är kolvtopp i nedersta läget.
Så det blir en mild trimmning i brist på tid just nu med en spacer på 1 mm.
En annan cylinder är på gång in som kommer borras till 41 mm men det blir nästa projekt.

Efter en omgång med dremeln i avgasporten så hamnade den på 142 grader, insuget efter en luckad kolv på 3mm blev 122 grader och spolarna 108 enbart pga cylinderhöjningen, hur det kommer gå med dessa värden har jag ingen aning om men förhoppnignsvis liiiite fortare än 30 :)

Bild

Cylindern är för stor för svarven jag har tillgång till så det blev en mer amatörmässig variant för att bibehålla kompet :roll:

Bild

Efter grovslipningen i en skitmaskin som stannar bara man funderar på att lasta den hamnade cylindern på planskivan för att bli nära 100 rak.

Bild

Planskivan är en ganska cool granitsten från afrika eller sydafrika om jag inte missminner mig, väger väldans mycket. Den är tillverkad för mätindustrin och med den följer ett testprotokoll där man får reda på hur plan den är.

I mitt fall fick jag en sten med högst 1,46 tusendels millimeter i skillnad :)

Bild

//Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

TOPP

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm ser jätte bra ut med cyllen Ricky... :!:

Har ingen svarv så jag har hellt enkelt grov slippa av cyllen toppen med vinkelslip med lamellskiva, väldigt försiktigt!

Sen har jag filat toppen rak med en stor platt fil, av slutat med slip papper på denna. (mät med digitalt skjuttmått för att få toppe på cyllen så rak det går)

Kräver känsla och gott om tid, är man osäker....så låt bli. Mitt tips är då att hitta en större bandslipp att jobba med eller nåt plant att slipa med.

Den sten du har...på minner om denn vi hadde på Verktygsmakar utbildningen jag gått ...när vi skulle mäta nogranna mått...Hmm undrar om det är TUM som dom anger rak heten...**L** <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipset billykid.

Men det är redan utfört och blev bra... Bara att jag höll på att ta kål på slipen. :)

Sen nötte jag för hand på skivan tills man såg att spåren ändrat riktning på hela ytan och då borde det vara plant nog.. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppes Bodega

Inlägg av Peppes Bodega »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilket fantastiskt jobb!
Jag är skapligt avundsjuk på din polering!

Hoppas på uppdateringar snart :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: TOPP

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Hmmm ser jätte bra ut med cyllen Ricky... :!:

Har ingen svarv så jag har hellt enkelt grov slippa av cyllen toppen med vinkelslip med lamellskiva, väldigt försiktigt!

Sen har jag filat toppen rak med en stor platt fil, av slutat med slip papper på denna. (mät med digitalt skjuttmått för att få toppe på cyllen så rak det går)

Kräver känsla och gott om tid, är man osäker....så låt bli. Mitt tips är då att hitta en större bandslipp att jobba med eller nåt plant att slipa med.

Den sten du har...på minner om denn vi hadde på Verktygsmakar utbildningen jag gått ...när vi skulle mäta nogranna mått...Hmm undrar om det är TUM som dom anger rak heten...**L**
fan, har du vinkelslip????
djävla fin "fabrik" du måste ha med en sån fuskmaskin :mutt: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ricky! du är ännu en person man imponeras av här på forumet! riktigt kul att följa bygget och att se alla bilder, kommer bli kanon fint! <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack tack igen :)

Ja det går inte speciellt fort med renoveringen just nu...
Jag har istället underhållit / uppgraderat resten av parken ett tag nu.

Bland annat ska "åka till jobbet"-compacten få 16" hjul, moderna däck och 120mm nav. Brytarlöst har den redan fått.

Men lite har det hänt på F50:n iallafall, jag hade inte tålamod att nöta bort gammal färg själv så det fick bli närmaste blästerfirma..

Bild

Givetvis skulle man hitta mer saker att åtgärda... spricka vid fästet för avgasröret.

Bild

Nu lagad

Bild

Ramen grundad, med något så häftigt som...... SPRAY-färg!!
Budgeten har överskridits lite samt så är det inte omöjligt att ramen kommer få mindre modifieringar i framtiden, så jag kommer inte kosta på något häftigare än just sprayfärg på ramen.

Bild

Men man ska ju njuta lite av mopparna ibland också, och idag var en sådan dag!!
Blev familjeutflykt till lokala pulkabacken med glass :)

Bild

Bild

Jag hoppas jag hinner skruva lite F50 på semestern... men nu ska dom nya naven poleras innan montering på compacten.. mot garaget!

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härliga bilder från utflykten! <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken härlig utflykt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fina moped å fin utsikt 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej hej!

Då vart man gräsänkling ett par dagar så det var bara raka vägen ut i garaget och påbörja monteringen av F50:n :)

Vissa skruvar m.m. kommer bytas ut då jag inte hade rätt dimonsioner hemma.

Bild

I bakgrunden skymtar min "åka till jobbet moppe" som jag byggd dessa hjul till:

Bild

Bild

På min fincompact med 16" har jag lite problem med fjädringsvägen, däcket vill ta i bakskärmen, framförallt när jag skjutsar grabbarna på den.

Så den här compakten kommer jag skända lite och gå lös med svets och bågfil för att svingmontera bakskärmen.

Självklart ska inget vara för lätt eller passa direkt, jag tror jag har 5 olika typer av 120mm sköldar och man måste trixa lite för att få dit det oavsett vilken man väljer. Men det hoppas jag hinna med under morgondagen.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är grymt impad av dina byggen .hoppas på mer info om Compacten med 16 tum och flera bilder och hur det går med hjulen slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slänger in ett inlägg som inte rör F50:n...

Idag har jag förstörd / förädlat en av mina compacter, beroende på hur man ser det :)

Mycket trix för att få dit 16 tummarna, allt tar längre tid än man tror och allt ska strula. Min tanke "jag har ju gjort det förr, hur lång tid kan det ta?" stämde inte alls, distanser fick tillverkas, sköldar modifieras, grejen som låser skölden i vaggan fick slitsas upp och kapas på på bredden för att få allt att spåra, stag tillverkas mm mm.

Svingen har fått ett fäste för skärmen ditsvetsat i framkant, blivit förstärkt ovan hjulaxeln med plattjärn med långa hål i, bara för att kunna flytta skärmen lika mycket som det går att flytta hjulet i svingen.

Slänger in ett par taskiga mobilbilder, det återstår lite kedjeskydd och bromsstag (som givetvis inte passar som förr) innan det är dags för provkörning.

mvh Ricky

Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar