Sida 8 av 16
Postat: 14 mar 2011, 23:09
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Som sagt: näst intill kokande vatten

Diesel kan ju funka men det kan ju gå fel också, vet inte exakt hur, men känner det liksom på mig

Men ett dieselbad kan ju funka jättebra om man har tur
Glappar LITE i sidled gör de flesta vevstakar.... Det kan ju vara så att du överreagerar eftersom du troligtvis letar efter ett stort glapp och då även hittar ett även om det inte finns där

Men något sådant är egentligen omöjligt för någon att bedöma utan att känna på den själv.
Insugsröret (Det som förgasaren sitter på) sitter fast i kåpan och har i ditt fall borrats/frästs upp ifrån original:
http://www.hondabutiken.se/bilder/k50in.jpg
Okej, jo jag känner oxå att det antagligen blir fel då.... O vill inte gärna råka förstöra cyllen...
Haha, antagligen.... Vill man hitta fel så gör man...
Är du verkligen HELT säker på detta? Jag frågar nämligen för att om det är ett rör som är från insidan så hade tydligen Conrad Engström historia om denna moppe

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:13
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vid närmare granskning av bilderna så ser det ut som någon knackat ut hela pluggen och satt in ett rör, något som är väldigt vanligt då insuget på K50 är kända för att vara nästintill omöjliga att borra upp även med moderna redskap
Det röret som man nu troligtvis satt dit behöver du inte ta bort eller röra överhuvudtaget, det sitter bra där det sitter helt enkelt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:19
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Vid närmare granskning av bilderna så ser det ut som någon knackat ut hela pluggen och satt in ett rör, något som är väldigt vanligt då insuget på K50 är kända för att vara nästintill omöjliga att borra upp även med moderna redskap
Det röret som man nu troligtvis satt dit behöver du inte ta bort eller röra överhuvudtaget, det sitter bra där det sitter helt enkelt

Så det kan alltså vara insatt från insidan och då vara den moped som Conrad Engström har historia till? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:20
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->50mm cylindrar till k50 har aldrig funnits, det du har är en vanlig 45mm eftermarknadscylinder till k50. Du hade även en dubbelläppad reedventil och filat insug och 16,5mm mikuni. vanligt tråkigt allemanstrimm med andra ord. Mät med skjutmått, det är något mer precist

men vafan det diffade ju bara 5mm med tumstocken.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:20
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->You are right Wiklund
Ja det är möjligt att det är den
Men tänk på att det är väldigt vanligt med insatta rör i insuget, har själv en sådan kåpa som dock ej är monterad

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:42
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:50mm cylindrar till k50 har aldrig funnits, det du har är en vanlig 45mm eftermarknadscylinder till k50. Du hade även en dubbelläppad reedventil och filat insug och 16,5mm mikuni. vanligt tråkigt allemanstrimm med andra ord. Mät med skjutmått, det är något mer precist

men vafan det diffade ju bara 5mm med tumstocken.

Mätte med tumstock igen. Och ja, det var 45mm
Men är det verkligen eftermarknads?
Roos skrev:You are right Wiklund
Ja det är möjligt att det är den
Men tänk på att det är väldigt vanligt med insatta rör i insuget, har själv en sådan kåpa som dock ej är monterad

Okej

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:46
av Öryd
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Japp, fanns 2 sorters original cylindrar
Står märkning på sidan på cylindern på dom Tum 179 eller Tum 210
Tum 179, Gjutjärn, 3 kanalers, boostporten är tvådelad på den med.
Tum 210(vanligast) aluminium med ipressat gjutjärnsfoder. 2 kanaler endast, ingen boostport <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 mar 2011, 23:52
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiQ3 skrev:Japp, fanns 2 sorters original cylindrar
Står märkning på sidan på cylindern på dom Tum 179 eller Tum 210
Tum 179, Gjutjärn, 3 kanalers, boostporten är tvådelad på den med.
Tum 210(vanligast) aluminium med ipressat gjutjärnsfoder. 2 kanaler endast, ingen boostport
Står Tum 179 på motorn.
3kanalig cylinder.
Detta är alltså bara en vanlig K50 som är lite enkelt trimmad? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 05:21
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Detta är alltså bara en vanlig K50 som är lite enkelt trimmad"
Men du ska nog hålla i styret med båda händerna när du kommer så långt som till provkörninmg ändå.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 08:17
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, min den har 4 växlar, friläge längst upp, och så alla växlar neråt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 08:30
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:På min K50 som är 4växlad så ligger ettan neråt och övriga uppåt
Ja det är nog en bra ide att låta det koka upp först och sedan lägga i cylindern, tror att 45 är lite för lågt

Torkar du av den inuti så finns en liten risk att du repar den då grus/"vassa" partiklar kan ligga och gömma sig.
Hona kostar oftast pengar och han vill ju ha det så billigt som möjligt
Det bör vara nästintill helt stummt, men ett litet glapp kan finnas på K50 ibland.
Kolven kan du sam sagt låta sitta kvar och torka av med en (fuktig) TYGtrasa
Topplocket ska sitta "tvärtemot" hur det sitter på de första bilderna du postade

Topplocket kan du såklart också tvätta, sålänge du tar ur tändstiftet först
Till NiklasHögberg:
Har den ramnumret K50D-103489 så ligger den mellan 100001-103645, det berättar att det borde vara/är en K50 DB som gjordes 1977-1978

Och kom ut i ca 3644 exemplar

tackar tackar för informationen! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 09:02
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Np

När jag kollade upp din så passade jag på att kolla upp min K50 lite mer exakt på samma gång och den har ramnumret K50D-108016.
Det innebär att den ligger mellan 106605-108218, och då är en K50DZ 83-87

Det såldes 2 olika modeller av K50 mellan 83-87:
K50Z som såldes i 33322 exemplar och
K50DZ (den jag har) som såldes i 1613 exemplar, En glad överraskning på en vardagsmorgon

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 10:43
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Np

När jag kollade upp din så passade jag på att kolla upp min K50 lite mer exakt på samma gång och den har ramnumret K50D-108016.
Det innebär att den ligger mellan 106605-108218, och då är en K50DZ 83-87

Det såldes 2 olika modeller av K50 mellan 83-87:
K50Z som såldes i 33322 exemplar och
K50DZ (den jag har) som såldes i 1613 exemplar, En glad överraskning på en vardagsmorgon

då har både du o ja en k50 modell som man kan anse som ganska ovanlig ändå?! min gjordes ju visserligen i några ex mer än din! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 10:47
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vart står de hur många som tillverkats då?? ja e ingen höjdare på o hitta på nätet vettu!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 10:48
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det har vi
Grattis

<!-- </EdIndex> --></div>