Lasses 1149 : Rullar nu på egna hjul..
-
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Ja-ha, där ser man , det står att:
Lägg in 1:ans växel och för in spårmuttern 1 i växelgaffel 5 (bild A). Skruva därefter in den på växelstången så långt det går, samtidigt som växelspaken trycks nedåt. Lossa därefter muttern åtta kanter (1 1/3 varv) och lås fast den i detta läge med låsmuttern 2 <!-- </EdIndex> --></div>
Lägg in 1:ans växel och för in spårmuttern 1 i växelgaffel 5 (bild A). Skruva därefter in den på växelstången så långt det går, samtidigt som växelspaken trycks nedåt. Lossa därefter muttern åtta kanter (1 1/3 varv) och lås fast den i detta läge med låsmuttern 2 <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Körmoped, Conrad & Zappa
Hur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen 
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två
)
Nu kan jag åka medans resten av smådetaljerna fixas
min trälåda ska dit i morgon så matlådan ligger säkert
<!-- </EdIndex> --></div>

Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två

-
- Lasse väss
- Forumsponsor
-
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skadar själva piggen/växelläges hållaren så denna fastnar och då går det inte att växla. Att ha en spänd kjeda hjälper till vid detta problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Roligt när allt fungerar Lasse....att tänka på är att vid drevning på Sachs 3-4 VXL så kan drevet ta i på insidan och skada VXL-kåpan på bak sidan.Lasse väss skrev:Tack Körmoped, Conrad & ZappaHur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två)
Skadar själva piggen/växelläges hållaren så denna fastnar och då går det inte att växla. Att ha en spänd kjeda hjälper till vid detta problem. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Ja-ha, de e så också.. då får det va tror jag, det verkar gå att marcha en skaplig fart i allafall...
En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism
billykid skrev:Roligt när allt fungerar Lasse....att tänka på är att vid drevning på Sachs 3-4 VXL så kan drevet ta i på insidan och skada VXL-kåpan på bak sidan.Lasse väss skrev:Tack Körmoped, Conrad & ZappaHur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två)
min trälåda ska dit i morgon så matlådan ligger säkert![]()
Skadar själva piggen/växelläges hållaren så denna fastnar och då går det inte att växla. Att ha en spänd kjeda hjälper till vid detta problem.

En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism

- Lasse väss
- Forumsponsor
.... Suck..
Nåväl, drog en vända runt om i byn nu på kvällningen, hälsade på några polare, den är lite svag på låga varv, men när den väl börjar varva så slutar den inte på nått vis
slutade med att jag fick lätta på högervredet för att komma hem på ett säkert vis 
Prio 1: Kör så de ryker, å lite till.................
Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen... <!-- </EdIndex> --></div>
billykid skrev:En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism
Hmm vad jag vet Lasse ..så är själva VXL mekaniken lika, för utom att EKF har
4 VXL och har då fler 5 jack på läggeshållaren som går mot piggen och ankaret har fler jack.

Nåväl, drog en vända runt om i byn nu på kvällningen, hälsade på några polare, den är lite svag på låga varv, men när den väl börjar varva så slutar den inte på nått vis

Prio 1: Kör så de ryker, å lite till.................
Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen... <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
En Rittenhouse Rye iof. kan väl slinka ned en sådan här moppekväll, finns två flarrer kvar ...10år
Njo ! Har en havflaska kvar av Aberfeldy 12år, + några till, ( men dom dricker jag inte på onsdagarzappafan skrev:Hade du ingen godare...Lasse väss skrev:Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen...