Sida 8 av 10
Postat: 04 jul 2011, 21:57
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelpinnen och muttern skall liva med varandra, om det är treväxlat. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jul 2011, 22:01
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste allting varva å gå så fort?

,tror som övriga skrivit, min "låsmutter" är jämns med växelpinns-axeln så att säga.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 06:07
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:shock: Ja-ha, där ser man , det står att:
Lägg in 1:ans växel och för in spårmuttern 1 i växelgaffel 5 (bild A). Skruva därefter in den på växelstången så långt det går, samtidigt som växelspaken trycks nedåt. Lossa därefter muttern åtta kanter (1 1/3 varv) och lås fast den i detta läge med låsmuttern 2 <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 21:24
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Körmoped, Conrad & Zappa

Hur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två

)
Nu kan jag åka medans resten av smådetaljerna fixas

min trälåda ska dit i morgon så matlådan ligger säkert

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 21:30
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint nu har du moped tills du dör da?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 21:31
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bjursingen skrev:Fint nu har du moped tills du dör da?

Hörru "grannen" Hoppas jag inte

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 22:55
av bjursingen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:bjursingen skrev:Fint nu har du moped tills du dör da?

Hörru "grannen" Hoppas jag inte

Haha vi är nästan grannar ju drygt 7 mil upp till mora

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jul 2011, 23:15
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skulle haft ett fäste för gitarr-fodralet åxå..

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 07:04
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Du skulle haft ett fäste för gitarr-fodralet åxå..


Absolut ! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 11:57
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Tack Körmoped, Conrad & Zappa

Hur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två

)
Nu kan jag åka medans resten av smådetaljerna fixas

min trälåda ska dit i morgon så matlådan ligger säkert

Roligt när allt fungerar Lasse....att tänka på är att vid drevning på Sachs 3-4 VXL så kan drevet ta i på insidan och skada VXL-kåpan på bak sidan.
Skadar själva piggen/växelläges hållaren så denna fastnar och då går det inte att växla. Att ha en spänd kjeda hjälper till vid detta problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 13:09
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:Lasse väss skrev:Tack Körmoped, Conrad & Zappa

Hur enkelt som helst, jag justerade som ni beskrev och vipps så fanns alla växlarna igen
Nu har jag först provat en 4km tur, sedan tankade jag upp och drog en vända på drygt två mil, gick kanonbra, en kugg till på framdrevet kanske ? (eller två

)
Nu kan jag åka medans resten av smådetaljerna fixas

min trälåda ska dit i morgon så matlådan ligger säkert
Roligt när allt fungerar Lasse....att tänka på är att vid drevning på Sachs 3-4 VXL så kan drevet ta i på insidan och skada VXL-kåpan på bak sidan.
Skadar själva piggen/växelläges hållaren så denna fastnar och då går det inte att växla. Att ha en spänd kjeda hjälper till vid detta problem.

Ja-ha, de e så också.. då får det va tror jag, det verkar gå att marcha en skaplig fart i allafall...
En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 13:25
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism
Hmm vad jag vet Lasse ..så är själva VXL mekaniken lika, för utom att EKF har
4 VXL och har då fler 5 jack på läggeshållaren som går mot piggen och ankaret har fler jack. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 21:22
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
billykid skrev:En fråga ! Har EKF måtårn samma snurriga växelkåpa/mekanism
Hmm vad jag vet Lasse ..så är själva VXL mekaniken lika, för utom att EKF har
4 VXL och har då fler 5 jack på läggeshållaren som går mot piggen och ankaret har fler jack.

.... Suck..
Nåväl, drog en vända runt om i byn nu på kvällningen, hälsade på några polare, den är lite svag på låga varv, men när den väl börjar varva så slutar den inte på nått vis

slutade med att jag fick lätta på högervredet för att komma hem på ett säkert vis
Prio 1: Kör så de ryker, å lite till.................
Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 21:29
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen...
Hade du ingen godare...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jul 2011, 21:54
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Lasse väss skrev:Nu tar jag en Mackmyra till å njuter av sommarkvällen ¨på altanen...
Hade du ingen godare...

Njo ! Har en havflaska kvar av Aberfeldy 12år, + några till, ( men dom dricker jag inte på onsdagar

En Rittenhouse Rye iof. kan väl slinka ned en sådan här moppekväll, finns två flarrer kvar ...10år

<!-- </EdIndex> --></div>