Volvo 242 1975, Topplocket hemma!

Här kan du lägga upp bilder från mopedturer, museum, rally eller skapa en bildtråd om något speciellt
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick tag på synk grejer av en på jobbet! Så idag ska jag försöka få ihop nått gasstag och imorn lördag ska det ställas in! :D :D

För att se bilder på förgasarna titta på sida 7!
:) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har SU som inte är för dubbelmontage (iaf inte den främre), dom för dubbelmontage hade aldrig tomgångsventil, och för enkel satt det bara 75-76, så endera ser man till att ha bägge med tomgångsventil eller bägge utan. Problemet blir på tomgång, att du inte kan synka dom rätt.

Sen, nåt vekrtyg för att synka behövs inte om du lyssnar ordentligt, du hör när dom är rätt mot varandra, är ju bara förhållandet mellan förgasarna på spjället du synkar. Sen kan vakumkolven spöka, ofta på SU så lyfter dom olika, då blir det också problem.
O till sist, bränslet måste du ju justera också, inte heller det går utan att lyssna på motorn så det blir ok :) (justera först ena förgasaren till tomgången precis börjar öka, sen ställer du den andra precis till tomgången börjar öka, då ha du dom rätt så lika, utgå från att du haft munstyckena jäms med botten och sedan vridit ner dom 1,5varv på skruven, ibland kan man måsta börja med 2,5, men det märker du ju)

Slutsats, motoröra brukar va bäst för att få till dubbla SU :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Det där minns man bra ! 1977 justerade jag in mina första (nyrenoverade) SU 8)
Sedan, våren 1982, en lördag, kom en polare upp med sin 164:a som han skruvat på tre olika weber 45:or :lol: det smattrade som på påskafton i mååtårn staff_gemini-1.gif Men på söndagen gick det som f:n :D <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis såna där svar jag vill ha! Tack amarace!!

Men skumt att dem inte är för dubbel montage när dem satt på insuget när jag köpte det?

aja, fixade ihop "ett" gas stag nu på kvällen, ska göra det lite snyggare i morgon och mer stabilt.
Fick även tag på synk"klocka" så provar ställa in dem så får vi se sen :)

Bild
INTE optimalt men duger gott åt mig :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byggde ett nytt fäste till själv gasrullen så nu sitter allt fast som det ska!

Drog ut med pappa och ställde in den lite, men den går riktigt dåligt på 800-1500 rpm. Nån som vet vad det kan vara??
går bra på dem högre varven tycker jag, klart det ska optimeras lite mera.

Men tycker de är lite skumt..

Tips mottages! <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur har du ställt in den?
Lågvarv brukar bero på att bränslet inte är ställt ordentligt (det jag beskrev med att ställa munstyckena).

Annars är ju som jag skrev, ett typiskt problem att inte vakumkolvarna lyfter likadant. Kolla på dom när du gasar försiktigt, dom ska lyfta precis likadant samtidigt, kolla sedan när du gasar till ordentligt, även då ska dom lyfta likadant och samtidigt.

Edit, glömde, du har väl kopplat ström till magnetventilen? Annars kan du inte ställa in den förgasaren som det ska vara. På förgasaren utan ventil är den kanalen öppen, medans på den med magnetventilen så är den stängd om du inte har ström på. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Hur har du ställt in den?
Lågvarv brukar bero på att bränslet inte är ställt ordentligt (det jag beskrev med att ställa munstyckena).

Annars är ju som jag skrev, ett typiskt problem att inte vakumkolvarna lyfter likadant. Kolla på dom när du gasar försiktigt, dom ska lyfta precis likadant samtidigt, kolla sedan när du gasar till ordentligt, även då ska dom lyfta likadant och samtidigt.

Edit, glömde, du har väl kopplat ström till magnetventilen? Annars kan du inte ställa in den förgasaren som det ska vara. På förgasaren utan ventil är den kanalen öppen, medans på den med magnetventilen så är den stängd om du inte har ström på.
Tack för dina bra svar!

tror fan jag sket i att koppla in sladdarna som sitter på ena förgasaren :oops:
Kanske är därför då??
Jag provar att koppla in den imorgon så återkommer jag :) <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stack ut och kopplade in den, blev ingen skillnad :? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->O du justerade om allting? Du måste ju justera om spjäll ("synka") samt ställa om bränslet efter den förutsättning som är nu när den är inkopplad. Kolla även att ventilen fungerar (ska höras tydligen när du kopplar störm på den at den klickar)
Samt kolla vakumkolvarnas funktion. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Amarace skrev:O du justerade om allting? Du måste ju justera om spjäll ("synka") samt ställa om bränslet efter den förutsättning som är nu när den är inkopplad. Kolla även att ventilen fungerar (ska höras tydligen när du kopplar störm på den at den klickar)
Samt kolla vakumkolvarnas funktion.
Inte allt men provade att skruva ur blandskruven 1 varv till, är nog 5-6 varv nu, osäker...
Jag får lyssna på det imorgon!

Ena vakumkolven glappar åt sidorna (ganska mycket!) Kanske är en bidragande orsak? <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stämmer det du skrev så förstår jag att den inte går som den ska.

OM du gjorde som jag sa, alltså utgick från munstyckena jäms med botten och sen sänkte dom 1,5 varv, så innebär det du skrev att munstycket nu är långt över botten = att den borde inte ens gå, så endera skrev du fel, eller så är nål/munstycke dyngslut eller så flödar den över och får bränsle den vägen.

Att jag säger såhär är för att blandningsskruven höjer munstycket när du skruvat ut skruven, sänker munstycket när du skruva in munstycket = Mindre bränsle när man skruvar ut, mer bränsle när man skruvar in. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

Amarace skrev:Stämmer det du skrev så förstår jag att den inte går som den ska.

OM du gjorde som jag sa, alltså utgick från munstyckena jäms med botten och sen sänkte dom 1,5 varv, så innebär det du skrev att munstycket nu är långt över botten = att den borde inte ens gå, så endera skrev du fel, eller så är nål/munstycke dyngslut eller så flödar den över och får bränsle den vägen.

Att jag säger såhär är för att blandningsskruven höjer munstycket när du skruvat ut skruven, sänker munstycket när du skruva in munstycket = Mindre bränsle när man skruvar ut, mer bränsle när man skruvar in.
Ja jag skruvade in dem HELT! sedan ut 1,5 varv ut.
Får ta och göra om allt igen imorn och se! blir det dåligt då tror jag att jag får renovera förgasarna??

Återkommer imorgon kväll med resultat! Kanske kan ordna en film på hur han går med <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hehe, du läste inte vad jag skrev.

Det är INTE skruvarna du ska skruva i helt, du måste kolla på munstyckena i förgasaren, alltså kolla in i förgasaren där nålen går ner i munstycket, munstycket ska ligga jäms med botten i loppet på förgasaren, sen skruvar du in skruven 1,5 varv ungefär så att munstyckena sänks lite, där har du en grund att börja med.

Det du har gjort är att sänka munstyckena totalt o sen höjt dom, alltså totalt tvärtom. Du har nu en inställning där den gick fett som fasen och du har justerat till den börjar gå jämnare, istället för att börja där den går snål och justera till den går jämnare.

Ett litet tips, ta isär en SU (helst en som du inte ska köra med, då packningarna kan fara åt skogen) och kolla hur allt hänger ihop, då får du förståelse för hur det fungerar och det blir mycket lättare att ställa in.

En SU justeras genom att munstycket som nålen går i sänks eller höjs, det sker genom att skruven du skruvat på går in i ett spår på en plåtbit som går till munstycket och därmed höjer/sänker det.

En Stromberg däremot justeras genom att pressa munstycket uppåt/nedåt med ett specialverktyg (eller på gamla genom att skruva på en skruv på undersidan).

En Weber i sin tur har fasta munstycken som inte kan justeras, däremot finns det en CO skruv för att justera CO på tomgång. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skyller på min dyslexi :oops:

Förstår inte vart nålen du menar sitter??

Som den går nu så går den bra på höga varv, men skit kostigt på tomgång och upp till 1500 ungefär, skumt är det..

Har bytt ut magnetventilen! och den klickar nu. blev ingen större skillnad..

jag är säkert bara en stor amatör..
Men pappa är med när vi ställer in å han har åkt SU förr men han vet inte allt hur man ställer in..

Aja hoppas på mer hjälp från dig Amarace! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amarace är en klippa, läs och förstå ! (Jag märker nu att det är 30år sedan jag meckade SU :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar