Jag har inga problem med att använda en fint och påskostad renvoverad bil, MC eller moped. Jag har t.ex. kört med spritt nya hojar på bana direkt efter köp som är mycket riskfyllt. En av dem la jag på bana lite senare men precis som Colvette skriver så ska man våga använda grejorna som de är till för. Att sedan en del inte gör det utan har moppen stående i vardagsrummet är upp till dem men det är inget jag skulle göra eller anser att de är tokiga för det. Det är ju inga veteranfordon i miljonklassen det handlar om för då kanske man inte bör använda dem som bruksfordon om man inte är tät som sjutton. Den blå Zundappen blev genast favorit och är den som används i första hand oavsett typ av körning. Den kommer även att användas på backtävlingen då det finns risk att lägga den men vad som än skulle råka hända är det enkelt att åtgärda jämfört med allt arbete från när den var ett vrak. För mig känns det helt OK att laga en fräsch egen moppe när något pajar för då kan man passa på att åtgärda eventuella svagheter. Är det redan skit rakt igenom skulle det kännas tungt att behöva kosta på tid och pengar överhuvudtaget.
Men visst är det dyrt att rotrenovera en gammal risig moppe till fint skick rent kostnadsmässigt. Just Zundapp som jag också tycker kostar mycket pengar går att gå runt på men mer udda men intressanta moppar skulle lätt kunna sluta med tiotusentals kronor i förlust. Jag har dock inga planer på att sälja något fordon så det spelar ingen roll för mig. Men det är störande att gamla skabbiga moppar som man skulle kunna tänkas vilja köpa drar iväg så högt i pris, samtidigt som det är bra att de inte längre kastas utan tas tillvara oavsett skick. Eller så har man blivit så gammal att man inte fattar att de borde kosta så mycket för det är som Erland skriver ändå mycket svårt att få kostnadstäckning och jobbet får man bjuda på alt. få en timpenning som folk hade för 75 år sedan. Vill man göra pengar på moppar ska man angtagligen köpa risiga och defekta moppar jättebilligt och sedan fixa så de fungerar till lägsta möjliga kostnad och sälja dem för lite mer pengar men ändå billigt. Då finns det 10 tusentals köpare som det ser ut. Jag satte ut en fungerande men mycket risig Compakt för några år sedan på Blocket för 1200 eller 1400 kr, minns ej exakt. Motorn var dock i toppskick en 2-växlad hand som kom från en mycket fin Compakt som jag hade satt en EKF i. Genom att jag inte tog bort annonsen förrän moppen var betald och hämtad tog det ett par dagar. Under dessa två dagar var det en ren telefonterror. Massor med människor fick en impuls att köpa den och börja med moppar eftersom priset var försumbart och de såg nöjet framför sig att pyssla om och snygga till den. Så killen som kom och hämtade den var förstås väldigt glad och ville inte ha några pengar tillbaka på 3 st 5-hundringar som han hade. Men jag ville inte ha något extra och han fick ju köra 20 mil för att hämta moppen så det blev i alla fall lite mer för honom än priset för moppen.
Motsatsen har också hänt, att folk har köpt en moppe och betalat i förskott och sedan krävt att den ska levereras hem till dem eftersom den "har kostat mycket". Det har då även hänt att jag har gjort det som en liten nöjesresa men har då talat om vad leveransen kostar dem och inte vikit mig en krona. Det ska i alla fall täcka soppa och mat för en lång resa plus någon 5-hundring för att man är uppretad och det är egentligen alldeles för generöst när orsaken är att köparen är snabb på att försöka slippa besväret själv och inte ens orkar hyra en kärra eller inte vill slita på sin egen bil.
Om jag räknar ihop kostnaden för den blå så sticker det iväg ganska mycket. Moppeköp 12000, motorinköp 5 vx med komponenter för renovering och trim 15000, lack 3500 och en massa småsaker som kromdelar m.m. för kanske totalt 5 tusen till. Så i runda tal handlar det om 35.000 kr. Men jag är jättenöjd för den har blivit precis som jag ville ha den och den är säkert värd betydligt mer. Det hade inte känts roligt eller speciellt begåvat att fortfarande ha haft den som en skrothög i ett hörn till en kostnad av 12000 kr

Så jag har inga problem att förstå att folk vill ha en hel del pengar för renoverade moppar även om mina alltid blir något dyrare än för de flesta genom att jag vill ha motorer med bra snurr i och inte använder något som är tveksamt som i så fall lagas om det går eller ersätts med nytt.
Det man kan tänka på om man planerar att sälja en moppe längre fram är att inte snåla på saker. Får man till det i hyfsat skick finns alltid möjlighet att få igen för utlägg. Är det skabbigt med rostiga fälgar, dåliga däck och buckliga tankar, gamla trasiga vajrar m.m finns det inte en chans att få tillbaka utlägg även om de har varit höga.
Jag har ju haft ett dussin moppar under några år. De dyra har jag gått runt på men de risiga har jag inte ens brytt mig om att försöka få igen för utlägg för. Så summan är nog +/- noll totalt sett men det gör inte ett dugg för jag har lärt mig massor och haft roligt.
Jag kör också lite enligt principen hellre några få fordon i bra skick än en bod full med skrotobjekt som kostar lika mycket och kanske inte ens duger att använda eller går som skit.
Men skulle jag köra mycket med liten 2-hjuling skulle det bli en Honda Wave 110 CC (Honda Cub i ny version). Här är en 2012 uttagen 2014 som bara har gått 500 mil för mindre pengar än många gamla moppar och som går att köra jorden runt med utan problem genom att den är minst lika driftsäker som en ny bil. Bara 14000 kr och 500 mil så nog sjutton blir man sugen och kommer kanske att ångra att inte ha köpt den

Det är dock onödigt långt att åka och hämta den och vägen fram och tillbaka till Helsingborg är inte rolig. Möjligen om man skulle åka tåg och köra den hem för det vore ju kanonkul som en liten semestertripp
https://www.blocket.se/helsingborg/Hond ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false; och här finns mer att läsa om modellen
http://inside.hondamc.com/homc/template ... 19267.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;