Micke S skrev: Det handlar inte om det utan att jag vill kunna ha en gällande trafikförsäkring...
Jo det förstår ja, men dubbelmoralen finns ju där ändå
Tror inte straffet för att köra en oreggad elcykel är högre än att köra i 100 med en försäkrad moped?
Dubbelmoral saknas inte här när det gäller sådant. Men jag är rädd för att det är allvarligare att köra oförsäkrat än försäkrad med obesiktigad lätt MC. Men du kan mycket väl ha rätt. Hoppas slippa få facit i alla fall...
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Micke S skrev:Dubbelmoral saknas inte här när det gäller sådant. Men jag är rädd för att det är allvarligare att köra oförsäkrat än försäkrad med obesiktigad lätt MC. Men du kan mycket väl ha rätt. Hoppas slippa få facit i alla fall...
Köp cykeln å ha kul nu å tänk inte så mycke
Ride on!! Som Svullo sa
Är tyvärr lite feg på det och det är som du skriver minimal risk att blir stoppad på en så söt liten moppe ens när man blåser ur den i 15 knyck.
Jag har dock tackat nej p.g.a det så det finns andra här som är på hugget nu som jag gärna hjälper. Annars är det inte alls ovanligt att det slirar över lite på t.ex. besiktning här men just försäkringen och att inte köra i mamelucker så att någon ser och kan tjalla försöker jag att inte slarva med.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
erlan skrev:elcycklar med en toppfart på max 15 kmh klassas väl som cycklar vad gäller försäkringsfrihet,
åka på cyckelbanor skyltade "ej moped" o.s.v.
dags att kolla om dom har specificerat elmotor i lagtexten, eller om bensinmotor har samma regler.
erlan
Bra synpunkt Erlan. Såvitt jag kan förstå får fordonet inte användas om modellen inte är typgodkänd i Sverige. I så fall måste jag stå över köpet.
Räcker det inte med att den är typgodkänd i nåt EUland?
frågan är som vad? och hur mycket pappersexercis blir det.
och trafikförsäkring går det väl att teckna även på direktimporterade "olagliga" mopeder?
nyfiken fråga: vad svarar du när försäkringsbolaget frågar om mopeden är trimmad?
Tror inte straffet för att köra en oreggad elcykel är högre än att köra i 100 med en försäkrad moped? :wink
Har inte en aning! Men vore intressant att veta.
Vet att om du kör en trimmad men försäkrad moppe och innehar mc-kort så kostar det 1200:- i böter för oreggat fordon. Mer kan dom tydligen inte göra i det fallet.
erlan skrev:
nyfiken fråga: vad svarar du när försäkringsbolaget frågar om mopeden är trimmad?
erlan
Tänkte precis ta upp den frågan. Betalar försäkringsbolagen verkligen ut och i och med det accepterar att en oregistrerad motorcykel står på en trafikförsäkring för moped om olyckan är framme? Egentligen är det ju som att mopedförsäkra en 80cc enduro hoj till exempel. Någon som har egna erfarenheter om detta?
För er som inte vet så räknas en trimmad moped med hastighet över ca 43-44 km/h (om jag minns rätt) som oregistrerad motorcykel
enligt lagens paragrafer så räknas den som motorcykel oavsett hastighet när den är trimmad.
det finns inga krav på att man ska vara duktig trimmare.
en kompis på -70 talet åkte dit för 1 (en) kugg för stort framdrev på sin suzuki.
eftersom han då höll på med körkortet för lätt mc, så fick han indraget lämp i några månader.
om han hade nåt mer på sitt samvete har jag ingen aning om.
PS.
för er som är för unga för att hunnit se en otrimmad suzuki, så var det den moped som mest exakt gjorde 30 kmh. en kugg drevad borde den gjort 33 kmh?
erlan skrev:enligt lagens paragrafer så räknas den som motorcykel oavsett hastighet när den är trimmad.
det finns inga krav på att man ska vara duktig trimmare.
erlan
Det har du rätt i Erlan, jag tänkte fel. En trimmad moped är alltid olaglig, men en orörd originalmoped får gå lite över 40 km/h.
Sachs 0,8 hk gör lite över 40 faktiskt
Micke S skrev:
och trafikförsäkring går det väl att teckna även på direktimporterade "olagliga" mopeder?
erlan
Moppen är tillverkad innan EU bildades och modellen las ner dessförinnan. Jag har svårt att tro att den kan trafikförsäkras annat än att det säkert kan slinka igenom av bara farten. Moppar i den mån man kan kalla den för det får inte framföras om de inte är typgodkända och jag kunde inte hitta den i VOV registret,
Tror inte straffet för att köra en oreggad elcykel är högre än att köra i 100 med en försäkrad moped? :wink
Har inte en aning! Men vore intressant att veta.
Vet att om du kör en trimmad men försäkrad moppe och innehar mc-kort så kostar det 1200:- i böter för oreggat fordon. Mer kan dom tydligen inte göra i det fallet.
Det stämmer, så det är ett mycket starkt skäl att inte köra oförsäkrat och det ska man inte göra ändå. Saknar man MC kort och inte har moppen försäkrad handlar det om indraget körkort flera månader och ganska mycket dagsböter (t.ex. 10 000 kr utan att ha en direkt hög lön).
Micke S skrev:
erlan
Moppen är tillverkad innan EU bildades och modellen las ner dessförinnan. Jag har svårt att tro att den kan trafikförsäkras annat än att det säkert kan slinka igenom av bara farten. Moppar i den mån man kan kalla den för det får inte framföras om de inte är typgodkända och jag kunde inte hitta den i VOV registret,
nu är det ju inte så enkelt att lista ut om den är godkänd eller inte.
du får nog kolla på "moppen" om det sitter en typskylt från nåt annat land på den.
och forska från den. och även godkännanden från före EU gäller så vitt jag vet.
största problemet blir i så fall att hitta rätt person på bilprovningen eller transportstyrelsen att fråga.
speciellt så här i semestertider.