Sida 74 av 95

Postat: 05 jun 2013, 12:36
av JanneL
OutbackJack skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Jag klippte oxo gräset igår...
Samma här, med en nyinhandlad klippare.
Konstaterade snabbt att bakhjulsdrivning ger bättre funktion på drivningen (mer tyngd på bakhjulen med uppsamlare) men att framhjulsdrivning är mer praktiskt när man ska vända/vrida på öket.
Ett av mina "projekt" som står och väntar är en trädgårdstraktor "powered by Kawasaki"...10.5-hästaren är ersatt med nåt annat, iofs bara dubbelt mera...
Ska bli kvarterets snabbaste, är förhoppningen. :lol:
Samt att minska min tidsspillan på gräsklippning.
du kanske blir tvungen att balansera axlarna till knivarna :lol: :lol:

Postat: 05 jun 2013, 12:51
av Patrik
Bild


/ P

Postat: 05 jun 2013, 15:50
av Cobra5000
Dieselelektriskt Nohab Di3 thumb_up

Postat: 05 jun 2013, 18:11
av Braxmatte
När pipan kommer så slirar kopplingen :shock:

Bild

Postat: 05 jun 2013, 18:29
av 56:an
Intressant...

Du menar att avgassidan har så stor betydelse?

Hur mopeden än går så ser det respektingivande ut.... :shock:

Postat: 05 jun 2013, 19:54
av pangerva
Saxat från Classic Motor: :lol:

Svar: Det här är ett klassiskt "fel" på ILO FP 50-motorn. Det är troligtvis inget fel på dina lameller. FP 50 har kopplingshuset sammanbyggt med vevhuset och då smörjs kopplingslamellerna av oljan i bensinen. Lamellerna är 11 till antalet och samtliga är tillverkade av tunt härdat stål. Dessa går ej att justera och livslängden är dessutom väldigt lång. Om förgasaren flödar eller om man kör för länge på choken får lamellerna så mycket smörjning att de börjar slira.

Lösningen är enkel. Lossa pluggen som sitter rakt under utgående drevet på motorn. Luta mopeden till höger och häll i en halv deciliter lacknafta i hålet och skruva tillbaka pluggen tillfälligt. Dra in kopplingen och led runt mopeden några tiotal meter. Lossa pluggen och luta mopeden till vänster så att lacknaftan rinner ur och dra fast pluggen ordentligt. Nu är lamellerna avfettade och kommer att greppa normalt igen.

Jim Lundberg

Postat: 05 jun 2013, 20:03
av fatchance
ILO, det är grejjor det! ( :lol: )

Postat: 05 jun 2013, 21:15
av pangerva
fatchance skrev:ILO, det är grejjor det! ( :lol: )
Ja jag kan t.o.m. tänka mig att sälja Floridan om jag får bra betalt. :D

Postat: 05 jun 2013, 21:23
av fatchance
:D Ok, bra betalt ska du ha!

Kan tänka mig att priset rasar iväg uppåt 10 lax eller 25 gummisnoddar? :lol:

:wink:

Postat: 05 jun 2013, 21:59
av pangerva
Kanske ska lägga upp en bild eller några för att se vad man kan få :D

Dåligt bud = den står bra där den står.
Hyfsat bud = då kan man ju ta sig en funderare.
Bra bud = då kan den få ett nytt hem.

:lol:

Postat: 06 jun 2013, 07:19
av Braxmatte
pangerva skrev:Saxat från Classic Motor: :lol:

Svar: Det här är ett klassiskt "fel" på ILO FP 50-motorn. Det är troligtvis inget fel på dina lameller. FP 50 har kopplingshuset sammanbyggt med vevhuset och då smörjs kopplingslamellerna av oljan i bensinen. Lamellerna är 11 till antalet och samtliga är tillverkade av tunt härdat stål. Dessa går ej att justera och livslängden är dessutom väldigt lång. Om förgasaren flödar eller om man kör för länge på choken får lamellerna så mycket smörjning att de börjar slira.

Lösningen är enkel. Lossa pluggen som sitter rakt under utgående drevet på motorn. Luta mopeden till höger och häll i en halv deciliter lacknafta i hålet och skruva tillbaka pluggen tillfälligt. Dra in kopplingen och led runt mopeden några tiotal meter. Lossa pluggen och luta mopeden till vänster så att lacknaftan rinner ur och dra fast pluggen ordentligt. Nu är lamellerna avfettade och kommer att greppa normalt igen.

Jim Lundberg
Jo så gör jag med jämna mellanrum
Men den tål inte så mycket effekt.
Med orginalröret på så slirar den inte :oops:

Postat: 06 jun 2013, 09:44
av Lasse väss
Nu åker vi till Ransäter på spelmansstämma .. Hej hej alla på några dagar :-j

Postat: 06 jun 2013, 09:49
av Raketaren
Lasse väss skrev:Nu åker vi till Ransäter på spelmansstämma .. Hej hej alla på några dagar :-j

Lasse har åkt på träningsläger för att kunna *ställa gitarren* när det behövs nere på mellsta... \m/

Postat: 06 jun 2013, 18:25
av Hasse
Lasse väss skrev:Nu åker vi till Ransäter på spelmansstämma .. Hej hej alla på några dagar :-j

Hur har ni löst utfodringen då ni är hemifrån??

Postat: 06 jun 2013, 21:32
av pangerva
Hasse skrev:
Lasse väss skrev:Nu åker vi till Ransäter på spelmansstämma .. Hej hej alla på några dagar :-j

Hur har ni löst utfodringen då ni är hemifrån??
Han har nog inte tänkt så det blir väl utsvultna magra hästar framöver, typ.... http://www.designtorget.se/designtorget ... 005846.jpg