Sida 79 av 104

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 31 maj 2015, 15:19
av 56:an
.........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 31 maj 2015, 22:20
av 56:an
Nu är stödet på plats men jag hann bara fixa nån timma innan det börjar skvätta :(

Det går och längda stödklacken nån centimeter upp i ramen och räcker för att få en klar förbättring men då måste bitar svetsas dit så det får vara till senare. Nu fungerar stödet så jag stoppar där nu.

Jag hann och börja med baknavet också men det blev bara halvfärdigt så ingen provkörning ikväll tyvärr...

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 03 jun 2015, 02:27
av 56:an
.........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 03 jun 2015, 22:32
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 04 jun 2015, 20:31
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 04 jun 2015, 21:40
av 56:an
Man kan använda den här :)

http://www.oljeblandning.se/
  • slider_thankyou.gif

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 05 jun 2015, 00:57
av 56:an
.........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 05 jun 2015, 16:28
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 05 jun 2015, 20:19
av Calleberg
Jag kan inget om kvarna, men du törs!

Det är varvtalet som dödar, sen är det ochså så att även om du dubblar kompresionsförhållandet innebär det INTE att förbränningstrycket i cylindern fördubblas.

Med hög komp och lite squish på en i övrigt orginal moped kommer du märka att justerbart munstycke inte är lika intressant längre.

Jag skulle tro att 15:1 kommer funka helt problemfritt på en orginalmoppe oavsett fabrikat. kör på, bra för miljön oxå...

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 05 jun 2015, 20:54
av 56:an
.......

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 05 jun 2015, 21:37
av Calleberg
56:an skrev:Vad menar du med att justerbart munstycke inte är lika intressant?
Fenomenet med att man får ändra munstycket till magrare blandning när man kommit upp i fart kommer sig av att mopederna är strypta till en hästkraft. Soppan blandar sig beklämmande dåligt med den lilla mängden luft på lägre varv och mycket åker ut oförbränt, på högre varv blir situationen om än inte bra men åtminstone något bättre med resultat att munstycket måste stängas lite för att motorn inte skall fyrtakta.

Med högre komp och framförallt lite squish förbättrar man förutsättningarna för en mer homogen blandning av luft och bränsle, blir det tillräckligt bra behövs inte det ställbara munstycket längre

Nu stack jag väl ut hakan lite innan och drog alla fabrikat över en kam, rimligen borde de motorer som ursprungligen konstruerats för en hästkraft ha bättre förutsättningar att fungera bra, jag vet inte om qvarna såldes utomlands, men om de hade sånna planer är det väl möjligt att den motorn trots allt ochså är "strypt".
Hursomhelst skulle jag gissa att i de fall där man faktiskt identifierat problemet och försökt göra nåt åt det, har man lagt krutet på förgasaren och inte på topplocksutformningen.

Det finns nån modell på ilotoppar som verkar lovande som utgångspunkt har jag sett. De toppar som satt på Svenska Puchar däremot är 100% sämst.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 06 jun 2015, 00:53
av 56:an
.......

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 06 jun 2015, 11:39
av erlan
hade inte du planer på E85 i den där?
i så fall kopmpenserar den "snällare" förbränningen för den ökade kompresionen.

kan inte ge en bättre beskrivning än en HDåkare skrev på etanol.nu:
"HDn gick så jämt och snällt på E85, så det var ingen HD längre. så jag började köra på bensin igen."

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 06 jun 2015, 11:48
av 56:an
............

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 06 jun 2015, 17:21
av 56:an
.....