Dakota 3000 originalrenovering [KLAR]
- Lasse väss
- Forumsponsor
-
Tackar för det!
Har sett att en del har gummilappar och en del har den formgjutna gummiflärpen, jag löpte en sådan formgjuten från PV men den passade naturligtvis skitdåligt, så den åkte i tunnan ..
Var nyss ute och mätte upp hastigheten med GPS, 51km/h verkar han kunna prestera nu, då ligger jag på c.a 9000-9500RPM så med rätt drevning bör den gå fortare då han känns rätt stark nu, gissar att moppen gick bättre med en femtonåring som väger 50kg mot mig som är 193cm och väger 97kg
Rätt fantastiskt ändå att moppens hastighetsmätare verkar stämma riktigt bra mot GPS, det trodde jag faktiskt inte.

Har sett att en del har gummilappar och en del har den formgjutna gummiflärpen, jag löpte en sådan formgjuten från PV men den passade naturligtvis skitdåligt, så den åkte i tunnan ..
Var nyss ute och mätte upp hastigheten med GPS, 51km/h verkar han kunna prestera nu, då ligger jag på c.a 9000-9500RPM så med rätt drevning bör den gå fortare då han känns rätt stark nu, gissar att moppen gick bättre med en femtonåring som väger 50kg mot mig som är 193cm och väger 97kg

Rätt fantastiskt ändå att moppens hastighetsmätare verkar stämma riktigt bra mot GPS, det trodde jag faktiskt inte.
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
Ja jäklar! Vilket lyft det blev! Snyggt jobbat!
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Tack, detta är min första mopperenovering men det lär inte bli min sista 
Funderade lite på min krök när jag monterade den, den har en överdrivet lång böj, den ser ut såhär och är enligt uppgift avsedd för fläktkylda motorer:

Kröken för fartvindskylda modeller ser betydligt mer ut som originalböjen.

Så här såg originalböjen på mitt objekt ut:

Nån som vet varför det är olika böjar på fläkt och luftkylt?, tittar man på cylindrarna verkar avgasstosen sitta väldigt snarlikt.

Funderade lite på min krök när jag monterade den, den har en överdrivet lång böj, den ser ut såhär och är enligt uppgift avsedd för fläktkylda motorer:

Nån som vet varför det är olika böjar på fläkt och luftkylt?, tittar man på cylindrarna verkar avgasstosen sitta väldigt snarlikt.
- Mopedersen
-
Har en riktigt fint org. system som skall vara till Dakota 3000 i källaren hos mor och far. Ska ta och fota av det när jag har vägarna förbi någon dag.JK skrev:Tack, detta är min första mopperenovering men det lär inte bli min sista