Sida 9 av 13
Postat: 06 apr 2013, 08:32
av Lasse väss
Mycket snyggt faktiskt

Postat: 06 apr 2013, 08:54
av JK
Före:
Broschyrbild från 70-talet:
Som min står idag
Tack för komplimangerna pojkar, man är ju lite som en katt bland hermeliner på detta forum ;)
Postat: 06 apr 2013, 09:00
av selma
Mycket snygg renovering

Postat: 06 apr 2013, 09:05
av JK
Vad tycker ni om stänklappar? moppen på broschyrbilden har vanliga gummilappar som sitter både fram och bak, ska man klippa till lite gummiduk och göra egna eller låta det vara?
Postat: 06 apr 2013, 09:42
av johan_puch
Postat: 06 apr 2013, 10:03
av JK
Tackar för det!
Har sett att en del har gummilappar och en del har den formgjutna gummiflärpen, jag löpte en sådan formgjuten från PV men den passade naturligtvis skitdåligt, så den åkte i tunnan ..
Var nyss ute och mätte upp hastigheten med GPS, 51km/h verkar han kunna prestera nu, då ligger jag på c.a 9000-9500RPM så med rätt drevning bör den gå fortare då han känns rätt stark nu, gissar att moppen gick bättre med en femtonåring som väger 50kg mot mig som är 193cm och väger 97kg
Rätt fantastiskt ändå att moppens hastighetsmätare verkar stämma riktigt bra mot GPS, det trodde jag faktiskt inte.
Postat: 06 apr 2013, 11:39
av Raketsport
Mycket snygg renovering!

Kan knappast bli bättre
Svårt med stänklapparna... Ser bra ut både med och utan, men den verkar ju som oftast ha haft dessa om man ser på bilderna.
Postat: 06 apr 2013, 14:32
av Puchen
Ja jäklar! Vilket lyft det blev! Snyggt jobbat!
Postat: 06 apr 2013, 14:48
av Hynboholm
Skitsnyggt!
Postat: 06 apr 2013, 15:08
av Raketaren
en mycket proffsig renovering...

hur fint som helst moppen ser ju ut som ny nu..

Postat: 06 apr 2013, 15:33
av JK
Tack, detta är min första mopperenovering men det lär inte bli min sista
Funderade lite på min krök när jag monterade den, den har en överdrivet lång böj, den ser ut såhär och är enligt uppgift avsedd för fläktkylda motorer:
Kröken för fartvindskylda modeller ser betydligt mer ut som originalböjen.
Så här såg originalböjen på mitt objekt ut:
Nån som vet varför det är olika böjar på fläkt och luftkylt?, tittar man på cylindrarna verkar avgasstosen sitta väldigt snarlikt.
Postat: 06 apr 2013, 16:25
av Mopedersen
Terningkast 10. Proff renovering.

Postat: 06 apr 2013, 16:35
av alf-johan
Mitt beröm blir Guldfisk
![guldfisk [guldfisk]](./images/smilies/Trilly-147-icon_fish.gif)
Postat: 06 apr 2013, 17:19
av johan_puch
JK skrev:Tack, detta är min första mopperenovering men det lär inte bli min sista
Funderade lite på min krök när jag monterade den, den har en överdrivet lång böj, den ser ut såhär och är enligt uppgift avsedd för fläktkylda motorer:
Kröken för fartvindskylda modeller ser betydligt mer ut som originalböjen.
Så här såg originalböjen på mitt objekt ut:
Nån som vet varför det är olika böjar på fläkt och luftkylt?, tittar man på cylindrarna verkar avgasstosen sitta väldigt snarlikt.
Har en riktigt fint org. system som skall vara till Dakota 3000 i källaren hos mor och far. Ska ta och fota av det när jag har vägarna förbi någon dag.
Postat: 06 apr 2013, 20:13
av JK
Kanon, det hade varit jättesnällt, min ljuddämpare är ju original men min gamla krök gick inte att rädda och NOS växer inte på träd..