Ännu en Ilo med Puchcylle.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av disktant »

ilo55cc skrev:Tappen är en begagnad original som slipats om för att passa vevlagret på en puchvevstake.
Man skulle ju kunna misstänka att tappen inte var genomhärdad och att slipningen gick igenom.

Den tappade inte härdning vid slipningen då?
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av ilo55cc »

Jag förutsätter att han som slipade visste vad han gjorde. Nu har jag monterat en annan tapp som är modifierad på samma sätt. Håller den så hade jag otur med den första,om inte så kan vi konstatera att det inte fungerar.
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av disktant »

ilo55cc skrev:Jag förutsätter att han som slipade visste vad han gjorde. Nu har jag monterat en annan tapp som är modifierad på samma sätt. Håller den så hade jag otur med den första,om inte så kan vi konstatera att det inte fungerar.
Håller tummarna

Kan man inte kontrollera härdningen på något vettigt sätt ?
synd att sätta filen i den för att testa staff_shutup9ou.gif
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av Skunkworkz »

Igentligen inte, om du gör märken i den är den inte tillräckligt härdad och ändå kass.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 709
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av 56:an »

En härdning brukar man kolla genom att slipa på något ställe där det inte gör nåt och sedan kolla gnisterna.

I gamla böcker finns förklarande bilder kanske det finns på nätet också :)
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av Falkfish »

56:an skrev:En härdning brukar man kolla genom att slipa på något ställe där det inte gör nåt och sedan kolla gnisterna.

I gamla böcker finns förklarande bilder kanske det finns på nätet också :)
Japp.

Enkelt förklarat,

Röd gnista vid slipning = Hårt/härdat

Vit gnista vid slipning = Mjukt / ohärdat

Allt där imellan är just vad det är, något mitt emellan.

Stefan
* Finns dock vissa exotiska material som uppför sig annorlunda, men inget som används till just vevtappar som i detta fall....
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av erlan »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.

erlan
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av Falkfish »

erlan skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.

erlan
Där har vi nog problemet.

Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.

Dock så har jag ingen aning om tapparna på Jlo är genomhärdade eller ythärdade, men för att få hållbarhet i en tapp så behövs även en viss seghet i form av ohärdat material i kärnan, dessutom så är det av kostnadsskäl med största sannolikhet ythärdat material i tappen..

Mvh

Stefan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av ilo55cc »

Fan jag tror det gått troll i mina moppar. Tog en liten kvällstur på alpinon och vad händer? Vevstakslagret skär!!! :furious:
Blev en nätt promenix på 3km istället. mistick_badwords
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av 56:an »

Människa, här har du något och fundera på. Det är nåt galet nånstans, frågan är bara var. Men å andra sidan var du hemma på en halvtimme om gick i 6 km/tim :D
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av ilo55cc »

Haverierna har nog inte med varandra att göra. På monarscootens omgjorda axel fanns inga tecken på varmgång,det gör det däremot här. En fin brun nyans på vevstaken, plus att den mer eller mindre sitter fast. Olja i bensinen verkar det vara eftersom cylinder och kolv klarat sig.
Användarens profilbild
Calleberg
Inlägg: 205
Blev medlem: 31 maj 2011, 23:00
Ort: Ekeby

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av Calleberg »

Falkfish skrev: Där har vi nog problemet.

Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.

Mvh

Stefan
+1
http://www.springstart.se/

Ett sexpack MUSTANG å en liten PUCH
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av erlan »

Falkfish skrev:
erlan skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.

erlan
Där har vi nog problemet.

Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.

Dock så har jag ingen aning om tapparna på Jlo är genomhärdade eller ythärdade, men för att få hållbarhet i en tapp så behövs även en viss seghet i form av ohärdat material i kärnan, dessutom så är det av kostnadsskäl med största sannolikhet ythärdat material i tappen..

Mvh

Stefan
vi kollade en som såg missrtänkt varmkörd ut. den var ca 62 HRc ca 0,5 mm in från ytan

erlan
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.

Inlägg av ilo55cc »

Haveriet på alpinon kan vi nog tillskriva ålder och förslitning då inga andra lager tagit skada. Nu är en annan bättre begagnad axel ditsatt,så snart är den på banan igen. Tur att man har ett litet reservdelslager. 8)
Skriv svar