Sida 9 av 12
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 24 apr 2014, 21:02
av disktant
ilo55cc skrev:Tappen är en begagnad original som slipats om för att passa vevlagret på en puchvevstake.
Man skulle ju kunna misstänka att tappen inte var genomhärdad och att slipningen gick igenom.
Den tappade inte härdning vid slipningen då?
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 24 apr 2014, 21:57
av ilo55cc
Jag förutsätter att han som slipade visste vad han gjorde. Nu har jag monterat en annan tapp som är modifierad på samma sätt. Håller den så hade jag otur med den första,om inte så kan vi konstatera att det inte fungerar.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 24 apr 2014, 22:02
av disktant
ilo55cc skrev:Jag förutsätter att han som slipade visste vad han gjorde. Nu har jag monterat en annan tapp som är modifierad på samma sätt. Håller den så hade jag otur med den första,om inte så kan vi konstatera att det inte fungerar.
Håller tummarna
Kan man inte kontrollera härdningen på något vettigt sätt ?
synd att sätta filen i den för att testa

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 10:14
av Skunkworkz
Igentligen inte, om du gör märken i den är den inte tillräckligt härdad och ändå kass.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 11:37
av ZVEZDA M50
Hej!
En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 15:13
av 56:an
En härdning brukar man kolla genom att slipa på något ställe där det inte gör nåt och sedan kolla gnisterna.
I gamla böcker finns förklarande bilder kanske det finns på nätet också

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 22:05
av Falkfish
56:an skrev:En härdning brukar man kolla genom att slipa på något ställe där det inte gör nåt och sedan kolla gnisterna.
I gamla böcker finns förklarande bilder kanske det finns på nätet också

Japp.
Enkelt förklarat,
Röd gnista vid slipning = Hårt/härdat
Vit gnista vid slipning = Mjukt / ohärdat
Allt där imellan är just vad det är, något mitt emellan.
Stefan
* Finns dock vissa exotiska material som uppför sig annorlunda, men inget som används till just vevtappar som i detta fall....
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 23:16
av erlan
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.
erlan
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 25 apr 2014, 23:34
av Falkfish
erlan skrev:ZVEZDA M50 skrev:Hej!
En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.
erlan
Där har vi nog problemet.
Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.
Dock så har jag ingen aning om tapparna på Jlo är genomhärdade eller ythärdade, men för att få hållbarhet i en tapp så behövs även en viss seghet i form av ohärdat material i kärnan, dessutom så är det av kostnadsskäl med största sannolikhet ythärdat material i tappen..
Mvh
Stefan
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 apr 2014, 19:51
av ilo55cc
Fan jag tror det gått troll i mina moppar. Tog en liten kvällstur på alpinon och vad händer? Vevstakslagret skär!!!
Blev en nätt promenix på 3km istället.

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 apr 2014, 20:01
av 56:an
Människa, här har du något och fundera på. Det är nåt galet nånstans, frågan är bara var. Men å andra sidan var du hemma på en halvtimme om gick i 6 km/tim

Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 apr 2014, 20:12
av ilo55cc
Haverierna har nog inte med varandra att göra. På monarscootens omgjorda axel fanns inga tecken på varmgång,det gör det däremot här. En fin brun nyans på vevstaken, plus att den mer eller mindre sitter fast. Olja i bensinen verkar det vara eftersom cylinder och kolv klarat sig.
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 apr 2014, 20:53
av Calleberg
Falkfish skrev:
Där har vi nog problemet.
Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.
Mvh
Stefan
+1
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 26 apr 2014, 23:07
av erlan
Falkfish skrev:erlan skrev:ZVEZDA M50 skrev:Hej!
En kolvbult brukar ju vara "brutalt hård", att en felfri bult går ned sig på det sättet håller jag för osannolikt.
tappen ifråga är nedslipad från 15,7 till 14,00 mm på mitten (den är 14,1 på ändarna.
erlan
Där har vi nog problemet.
Att slipa 0.8 + mm på en ythärdad tapp är på tok för mycket, max 0.2 max är att rek, men då är man redan och tummar på hårdheten.
Dock så har jag ingen aning om tapparna på Jlo är genomhärdade eller ythärdade, men för att få hållbarhet i en tapp så behövs även en viss seghet i form av ohärdat material i kärnan, dessutom så är det av kostnadsskäl med största sannolikhet ythärdat material i tappen..
Mvh
Stefan
vi kollade en som såg missrtänkt varmkörd ut. den var ca 62 HRc ca 0,5 mm in från ytan
erlan
Re: Ännu en Ilo med Puchcylle.
Postat: 27 apr 2014, 20:12
av ilo55cc
Haveriet på alpinon kan vi nog tillskriva ålder och förslitning då inga andra lager tagit skada. Nu är en annan bättre begagnad axel ditsatt,så snart är den på banan igen. Tur att man har ett litet reservdelslager.
