Re: 56:ans motor och mekartråd
-
näe56:an skrev:Skulle tro kejsaren tog till ordet luftburk för det sitter en rund burk över ventilkåpan mellan oljebadsrenaren och förgasaren.:

det sa jag bara för att det alltid kallas så såklart.
om man ska vara noga så är väl dom flesta moppeluftburkar i så fall också luftrenare och insugningsljuddämpare så det blir lite enklare att benämna dom som luftburkar så riskerar man inte att säga fel

-
vaddå förstöra??
du fräser ju i alla fall bort ventilsätena för att få dit härdade sätesringana.
och orginalstyrningarna av gjutjärn byts mot bronsstyrningar.
nya ventiler är väl lika självklart?
om du körde slut på fäscha ventilsäten på ett år så antar jag att det gasades hårt. för det var väl inte så att dom var en 15-20 or gamla redan när du började köra med bilen. eftersom du säger ett år så måste vi ju anta att det hände på en bil som stått avställd sen före blyet försvann? för det var väl inte så att någon annan kört i 20 år utan blyersättning? utan att det hände något.
och 56an: blyersättning är inget mirakelmedel, det var väl utprovat i minst 10 år innan det behövdes i sverige. och består som regel av kalium eller natrium med någon typ av alkohol som media för att göra det hanterligt, så det blir en läplig mängd att hälla i tanken. om det är löst direkt i alkohol eller i något annat först kommer jag inte ihåg.
erlan
du fräser ju i alla fall bort ventilsätena för att få dit härdade sätesringana.
och orginalstyrningarna av gjutjärn byts mot bronsstyrningar.
nya ventiler är väl lika självklart?
om du körde slut på fäscha ventilsäten på ett år så antar jag att det gasades hårt. för det var väl inte så att dom var en 15-20 or gamla redan när du började köra med bilen. eftersom du säger ett år så måste vi ju anta att det hände på en bil som stått avställd sen före blyet försvann? för det var väl inte så att någon annan kört i 20 år utan blyersättning? utan att det hände något.
och 56an: blyersättning är inget mirakelmedel, det var väl utprovat i minst 10 år innan det behövdes i sverige. och består som regel av kalium eller natrium med någon typ av alkohol som media för att göra det hanterligt, så det blir en läplig mängd att hälla i tanken. om det är löst direkt i alkohol eller i något annat först kommer jag inte ihåg.
erlan