Sida 9 av 16

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 17:11
av Micke S
Det är bra mycket bättre att du får utröna om den kommer att fungera bra för dig än att den ligger här och aldrig kommer att användas. Det är i.o.f.s. inga problem att köra 100+ med en 21 mm eller t.o.m. snäppet mindre förgasare. Men de tyngre trimcylindrarna, Athena 80, Polini80 och Athena Supertherm kräver 24-28 mm för att leverera den rätta sparken om man har ett effektivt avgasystsem som t.ex. en Vrålapa, RP2 eller ett avstämt hemmabygge.

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 17:19
av Baronen
Ja, det ska bli spännande att se vad jag kan få ut. Det är 67cc med ganska stora hål i. Jag ska ta ut durationerna och räkna på en pipa sen :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 17:29
av Baronen
Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 18:06
av Gruff
67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 19:28
av TolvNollNio
Gruff skrev:67cc ? Är det en Superterm/ miniterm?. Dom är väl iofs på 66,4 cc om jag minnes rätt.
Det är en Fruch! :lol:

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 19:38
av Baronen
Eller Picktoria ;) Det är en DMP 45mm cylinder till puch maxi, 66,7cc :) Beställt ordentligt med munstycken i steg om 1 :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 20:59
av TolvNollNio
42 i slaglängd på BakFrammen? Kan ha räknat fel.. :shock:
Cylindern liknar den ja tänkte haft till min Maxi.
Säkert kopia på kopian.. :lol:

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 22:34
av Baronen
Stämmer bra TolvNollNio, 42mm slag :) Höjd 2mm och avsvarvad 3mm. :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 05 aug 2016, 22:38
av Baronen
http://www.jmpbparts.com/dmp-k-star-70c ... -maxi.html" onclick="window.open(this.href);return false; Med tillhörande topp. :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 06 aug 2016, 07:50
av Micke S
Baronen skrev:Hur täta steg behöver jag ha på munstyckena? 1 eller går det hoppa 2 eller 3? Det beror väl på hur fint jag ska tuna antar jag..
Dellorto anger munstycken i millmeter. Ett 100a munstycke är 1,00 mm och ett 96 är 0,96 mm. Så ett steg från 100 till 101 ökar arean med 2 %. Så liten marginal som 2 % kan man nog inte ha om man vill kunna köra utan att ombestycka för olika väderförhållanden så steg om 2 räcker. Vad jag har kommit fram till utan att påstå att det skulle vara någon sanning för allt och alla är att det är lagom att ha 8-10 % överbestyckning på munstycksarean även om man kör med gjutjärnscylinder. Om man har bestyckat så att motorn värmenyper på fullvarv på högsta växeln efter 500 meter så är det lugnt om man går upp 8-10% och då kan man sedan hålla fullt hur länge som helst och får rätt färg på stiftet utan värmenyp och utan att det fyrtaktar och behöver inte hålla på och ombestycka. Det är skillnad om man kör 50 CC racing eller seriös Drag Racing och jagar tidsvinst i alla lägen och det är mer kritiskt på extremt trimmade motorer som redan från början arbetar på gränsen till härdsmälta.


Med bara ett steg ändring tvivlar jag på att det ens går att se skillnad i en bänkkörning.

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 06 aug 2016, 12:15
av Baronen
Det blev en sats munstycken. 36 st, 75-112 :) Så jag kan välja och vraka. Men det var bra info! :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 07 aug 2016, 19:15
av Baronen

Fick inte chansen att varva ur för då fick jag styret i knät.. Men den spann hela tiden på gräset. :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 08 aug 2016, 20:51
av Micke S
Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 09 aug 2016, 11:44
av Baronen
Micke S skrev:
Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)

Re: Fram - och tillbaka..

Postat: 09 aug 2016, 11:58
av HSE
Baronen skrev:
Micke S skrev:
Baronen skrev:Men den spann hela tiden på gräset. :)
Spann som en mätt katt :)
Ja, den bluddrar lite på låga varv men är väldigt stark. Sen är den väldigt vass på höga varv. Jag måste koppla på min varvräknare för att se hur fort det snurrar. Den varvar ur 2an så lekande lätt så jag behöver gå ner kraftigt på drevstorleken på bakhjulet. Det är ju lite trist att det bara är 2 växlat bara.. :)
Håller med, allt under fyra växlar känns för lite idag. Men jag mins ju att 1960 köpte jag ny tvåväxlad moped för att kompisarna sade att det bara var krångel med tre växlar, visade sig stämma dåligt då killen i vårat gäng som sedan köpt en ny Zundapp sport aldrig hade några problem med växellådan :shock: Fast sedan har jag stött på min andel av treväxlade Sachs som varit besvärliga att justera växlarna på så jag kan förstå hur ryktet kommit till. Tonårsgrabbar som skruvar hellre än bra klarar sig bäst med två växlar.