Renovering av Zundapp 125cc motor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Ja den är verkligen fräsch !

Hoppas min är lika fin.
Bilagor
Namnlöst.png
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Hasse »

Micke S skrev:Det blir en Dellorto 28a.Jag ska leta reda på vart man hittar förgasaren till bra pris. Det blir kanske twostroke.se som vanligt när det gäller trimförgasare.
Du kan ju lukta lite här först. Jag handlar Dellorto och Guzzi-saker där. Finns i stort sett allt där i Dellortoväg.

http://www.stein-dinse.biz/Dellorto:::15.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Ser att det blir samma pris där genom att frakten är dyr :( Så Twostroke fick beställningen men tack för tips !

Man får vara lite uppmärksam så att det blir rätt när man köper förgasare. Samma modell och storlek finns ofta både för 2- och 4-taktare vilket framgår av ursprungsbeteckningen och blir rätt om man letar lite.

Anslutningen mot luftfiltret är 38 mm och jag har 2 tum anslutning mot ramen. Så då får man svarva till en adapterring som gängas på insidan eller limmas. Jag brukar göra ringen av aluminium men har slut på den dimensionen och gör en av Acetatplast den här gången.
Namnlös.png
239316070_3b425448-571c-45c6-9559-246b9490bc1d.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 6031
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Fick mail nu att lagren är skickade i dag så det blir väl mina lager för mig förrän nästa vecka :o
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Bra att de är på gång.

Jag tog mig ann en annan sak som måste göras. Snygga till den fula kopplingskåpan. Det blev inte något som man skulle kunna ta betalt för men bättre än innan.
Bilagor
20170105_143957.jpg
20170105_145254.jpg
20170105_152303.jpg
20170105_162208.jpg
20170105_162223.jpg
20170105_162110.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av GlobalNomad »

Micke S skrev:Vilken effektnivå är det på motorn eller är det en orörd 15 eller 17 hp cylinder?
Det är en WC med orginal Rickman cylle, topp och kolv (19 hp). Braigasen rekomenderad bestyckning med denna flatside Mikuni. Jag ska ställa in tändningen mer exakt och fixa kopplingen, men när jag provkörde i sommar så va det på ett helt annat plan än att köra 70cc trimmad moppe motor. Den reste sej på bakhjulet vid gaspådrag på ettan. Lite skrämmande faktiskt. Jag kör med 428 kedja och kraftigare bakdrev. Pratade också med KJTools och gick på hans rekomendation av drevning. Kommer inte ihåg va det var med det funkar mycket bra.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det låter lovande !

Jag kommer åtminstone inledningsvis att köra med 415-kedja och drev men jag har 428-grejor också med 16/41 som KJ Tools rekommenderade. Jag har gott om 415 bakdrev och då kan jag testa ut vad som blir bra innan eventuell övergång till 428a.

Vet du hur mycket det skiljer i total utväxling på 5an mot 5an på KS50? Med 16/41 på en 5vx KS50 varvar det lite för mycket så att moppen inte gör mer än ca 100 km/h och går på så höga varv på 5an att man inte vågar hålla fullt någon längre stund. Jag kör därför 16/38 på dem och då är de fortfarande starka utan att övervarva på 5an. 125-motorn är i.o.f.s. isär än så jag kan ju räkna kugg och ta reda på total utväxling.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Det är konstigt att 5ans drev på utgående axlen var paj på min och 5ans kugg på HSE's primäraxel. Jag kom ihåg att mina såg repiga ut på topparna på 5ans kugg på primäraxeln och tog en titt igen för att försöka förstå vad tusan det är som har hänt på två motorer. A bilderna framgår att både 5ans och 4ans drev slits betydligt hårdare än de andra och i mitt fall är en del av 5ans kuggar så dåliga att någon har knäppt av en kugg på utgående axeln. Helt klart en punkt som är värd att titta närmare på när man renoverar. En del kuggar på 5an är fina på min men jag missade det trots att jag roterade varvet runt. Vet man inte vad man ska titta efter och har gubbsyn så är det lätt att missa och det här skulle inte bara inneburit att växellådan låter illa utan med säkerhet till ett nytt drevhaveri eller spräckt motorblock om en avbruten kugg kommer i kläm. :shock:

Som tur är finns det att köpa nya RITO men de är lite dyrare än julgranen som står i vardagsrummet... En ny primäraxel är beställd.
Bilagor
Main Gear Shaft.jpg
20170105_181621.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 6031
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av HSE »

Hm, jag får nog fingranska dreven på min motor innan jag sätter ihop den :shock:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Din finmotor är nog okey men den som gick på Tradera och såldes i bitar är nog tveksam på den här punkten genom att den såg mer sliten ut än min på utgående axeln.

Jag har roat mig med att räkna på vilken skillnad det är i utväxling på 5an mellan KS125 och KS50 som jag har erfarenhet av. KJ Tools varnade för att gå upp i utväxling på KS125 för att de blir slöa på 5an och jag har sett andra som tycker att de är slöa på 5an original.

Den totala utväxlingen i motorn på 5an för KS50 är 4,85:1 (4,33 i korgen och 1,12 för 5ans drev).
På 5an är totala utväxling i KS125-motorn 2,94 (2,8 i korgen och 1,05 för 5ans drev)
Det är en skillnad på ca 60% högre utväxling på KS125 :shock:

Om man t.ex. anser att kedjedreven 16/38 är lämpliga på en trimmad KS50 med Polini80 för maxvarv ca 11000 rpm som jag gör så skulle man behöva ha 13/46 för att hamna i samma härad. Så det är väldigt svårt att på förhand kunna säga vad som är lämpligt för en trimmad KS125 om man inte har erfarenhet av motorn. Är avgasporten höjd till över 180 grader orkar de inte bra på 5an så att det krävs mer varv. Så det är nog tur att jag börjar med 415-kedja och drev som jag har ett gott sortiment av och kan testa fram vad som blir bra. Men beräkningen har gett en uppfattning om vart jag ska börja så att det inte blir helt galet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Jag gjorde förstås en noggrann omkontroll nu av samtliga drev på växelaxeln. Det trasiga 5ans drev som hade tappat en mjölktand uppvisar också slitage. Inte i närheten som på julgranen men det har gjort sitt. 4ans drev visar spår av pitting och lättare gröpskador. Så även ett sådant beställdes nytt. Det går ju att vända de lösa dreven om man vill så att kraften kommer på en osliten sida. Men då måste man i vart fall på 4ans drev som är asymetriskt fräsa bort material på ena sidan och göra en bussning för andra sidan så att växelläget på utgående axeln för 4an och 5an stämmer med växelklockan. Dessutom behöver man fasa spåren för kulorna så att växeln går i lätt på samma sätt som det är original på drevens ingreppssida. Men det är ingen operation jag gör för att spara 290 kronor som 4ans drev kostar och det blir ju ingen extra frakt genom att det samköptes med julgranen. Annars är frakten 19 EUR där jag har tagit dessa grejor från.

Det blir bra när Mopedrenovering har sådana här saker på hyllan. Det kostar inga stora pengar att ha de viktiga delarna på hyllan och sedan fylla på efterhand de säljs. Med tanke på vad jag har sett nu och att det troligen finns ett antal KS125 i drift så lär det uppstå behov framöver. Det går kanske att kolla via bilregistret hur många som kan tänkas rulla, det handlar om 100-300 enligt uppgift som jag har fått men jag vet inte själv.

Det här ger också skäl att inte vara snål vid val av växellådsolja och välja en Top Of the Line olja som t.ex. Castrol Power 1 Racing. Samtliga oljor i länken nedan är JASO godkända så de är garanterade att fungera med våtkoppling och används i sporthojar. Det anses att man inte ska använda så moderna oljor i gamla moppemotorer med bronsbussningar. Jag har dock kört sådan olja i alla 5vx Zundappar som bara har en bronsbussning till kickaxeln och inte är något som är dyrt eller påverkar driftsäkerheten.

http://www.motorradonline.de/motorradzu ... 62849.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av Micke S »

Enligt Zundapps reservdelskatalog från 1980 och troligen uppdaterad 1982 (handnotering) ska det vara lite mer olja i 17 hp motorn än jag trodde och vad som anges för 15 hp KS125 som ska ha 0,45 l, samma som KS50 5vx. Det ska vara 6 dl i 17-hästarna. Det gör om inte annat att det kan bli bättre smörjning av drev och drevaxlar. För 17-hästarn anges också att det ska vara ATF olja typ A. Men en sådan olja har låg viskositet och är inte så lämplig i en gammal motor som kräver tjockare oljefilm p.g.a av slitage. ATF oljan mäts inte avseende viskositet men ligger på ca 10. Så det får bli en helsyntet MC-olja SAE 15W-50 för att ha lite extra säkerhet.

http://www.kjtools.se/zundapp/pdf/KS12578-81.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av GlobalNomad »

Vet inte vad som skiljer på 5an mellan 50cc och 125cc. Troligast har din motor varit med om ett kedjehaveri under hög fart som sabbat 5ans drev, men då brukar vänstra blockhalvans bakre del vara skadad också. Det är detta som är risken med att köra med klenare drev och kedja.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av GlobalNomad »

Micke S skrev:Din finmotor är nog okey men den som gick på Tradera och såldes i bitar är nog tveksam på den här punkten genom att den såg mer sliten ut än min på utgående axeln.
Köpte den enbart för reservdelar. Speciellt kopplingsdelarna som kan va svåra att få tak på. Synd att det ska va så förbaskat dyrt nu bara
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Renovering av Zundapp 125cc motor.

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Ser att det blir samma pris där genom att frakten är dyr :( Så Twostroke fick beställningen men tack för tips !
Fast om det blir problem är dom inte så sugna att prata med dig. staff_shutup9ou.gif
Tyskarna är trevliga att handla av, de verkar ha en helt annan servicenivå än svenska företag.
Jag gynnar hellre företag som tar fullt ansvar för kunden, och inte bara vill rycka av oss stålarna.
Skriv svar