Sida 9 av 12

Postat: 13 mar 2014, 09:12
av ilo55cc
Annars finns det nytillverkade drev att köpa. Har själv köpt ett på tradera av Brattis och ser ut att vara bra kvalitet.

Postat: 13 mar 2014, 18:27
av disktant
ilo55cc skrev:Annars finns det nytillverkade drev att köpa. Har själv köpt ett på tradera av Brattis och ser ut att vara bra kvalitet.
Är det stålförstärkt kärna i dessa ?

Postat: 16 mar 2014, 20:36
av Falkfish
Hej.

En tanke från mig......

Skulle det inte fungera att hårdanodisera både primär samt sekundärdreven på alla moppar som har kuggrem ( JLO, Husqvarna ... ? ) skulle ju vara ett utmärkt verktyg att fixa en hårdare yta samt öka dimensionerna ( som hårdanodisering medför ) med ett par 100 delar, tycker själv att det vore kanon att kunna göra detta och få en bättre tolerans, samt att förslitningen minskar....

Tankar samt kommentarer emottas..

Mvh

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 22:14
av 56:an
Det är olika material på tandrulle och kopplingshus på JLO.

Aluminium i kopplingshuset och gjutzink i tandrullen skulle jag tro ?


Har själv funderat lite över varför dom inte nytillverkar tandrullarna i stål istället för aluminium... Skulle inte det vara slitstarkare?

Och så slipper dom och gjuta in ett nav av stål som förstärkning av konan :roll:

Postat: 16 mar 2014, 22:30
av Falkfish
56:an skrev:Det är olika material på tandrulle och kopplingshus på JLO.

Aluminium i kopplingshuset och gjutzink i tandrullen skulle jag tro ?


Har själv funderat lite över varför dom inte nytillverkar tandrullarna i stål istället för aluminium... Skulle inte det vara slitstarkare?

Och så slipper dom och gjuta in ett nav av stål som förstärkning av konan :roll:
Hmm.

Primärdrev i stål skulle nog bli för dyrt att tillverka då detta ej går att gjuta med samma " billiga" gjutformar. ( allt är relativt )

Visst, man skulle kunna använda pulvergjutteknik och sedan sintra materialet, men nej det skylle bli för dyrt med tanke på seriestorlekar kontra verktygskostnad.

Men visst går det att köra i stål, bara att köra i cnc maskin, men vem vill betala 1000:-+ för ett tandhjul i stål ?

Då kan man ju hellre byta vartannat år och köpa nytt i Zink/alu för 400 spänn ( eller vad det nu kostar )..

PS.
Visste inte ens att de fanns nya att köpa, men Brattis på Tradera säljer ju nya, båda sorter med fler kuggar samt std även rem..
DS

Stefan

Postat: 16 mar 2014, 22:59
av 56:an
Dom nytillverkade tror jag knappast är av samma material som originalet, det är snarare maskinbearbetad svarvad/fräst lättmetall skulle jag tro.

Men har nån fakta så är det intressant att veta :wink:

Postat: 16 mar 2014, 23:04
av 56:an
Här är den nytillverkade rullen men om tandrullen är gjuten eller maskinbearbetad och navet ipressat, det kan jag inte avgöra med hjälp av bilden.

http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Produkt/Index/839

Postat: 17 mar 2014, 07:57
av JanneL
erlan skrev:sist jag kollade kunde dom inte. men efter det så påstod Sura att det gick visst.
då är det väl enklast att beställa från honom eller?

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 17:47
av ust66
Jobbar med Synchroflex remmar sedan 20 år och vi säljer dessa från fabriken till mopedfirmorna. Behöver ni hjälp med det tekniska eller funderingar så fråga. Delning 7,66 mm (44 tänders och 7,261 på 49 tänders) och formarna är sedan början av 50-talet endast 100 mm breda (endast 4 st rem ur varje form). Tvinnad stålvajer som är förzinkat behandlad med primer därefter in i form under vacuum, värma och tryck. Härdar sedan i formen 10-20 tim.

Fel olja löser upp Polyurethan och sol ljus kan vara döden för remmen med tiden osv.
Finns mer att berätta men detta får räcka ! Med vänlig hälsning Anders

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 18:49
av disktant
ust66 skrev:Jobbar med Synchroflex remmar sedan 20 år och vi säljer dessa från fabriken till mopedfirmorna. Behöver ni hjälp med det tekniska eller funderingar så fråga. Delning 7,66 mm (44 tänders och 7,261 på 49 tänders) och formarna är sedan början av 50-talet endast 100 mm breda (endast 4 st rem ur varje form). Tvinnad stålvajer som är förzinkat behandlad med primer därefter in i form under vacuum, värma och tryck. Härdar sedan i formen 10-20 tim.

Fel olja löser upp Polyurethan och sol ljus kan vara döden för remmen med tiden osv.
Finns mer att berätta men detta får räcka ! Med vänlig hälsning Anders
Spännande!
då kan du få kolla upp med fabriken ( Contitech ? ) hur det ligger till
jag har enligt uppgift från Tyskland fått höra att fabriken vill skrota verktygen
finns det bara en fabrik eller sker det även licenstillverkning ?

hur som helst vore det förfärligt om verktygen skrotades, iofs inte för mig
för jag har remmar så jag klarar mig livet ut :)

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 19:58
av 56:an
ust66 skrev:Jobbar med Synchroflex remmar sedan 20 år och vi säljer dessa från fabriken till mopedfirmorna. Behöver ni hjälp med det tekniska eller funderingar så fråga. Delning 7,66 mm (44 tänders och 7,261 på 49 tänders) och formarna är sedan början av 50-talet endast 100 mm breda (endast 4 st rem ur varje form). Tvinnad stålvajer som är förzinkat behandlad med primer därefter in i form under vacuum, värma och tryck. Härdar sedan i formen 10-20 tim.

Fel olja löser upp Polyurethan och sol ljus kan vara döden för remmen med tiden osv.
Finns mer att berätta men detta får räcka ! Med vänlig hälsning Anders
Verkligen intressanta uppgifter :shock:

Du borde bli hedersmedlem på detta formidabla mopedforum :P

Vart tillverkas remmarna och vad är det för oljor remmarna inte tål?

Tacksam för svar :)

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 20:28
av ust66
Kuggremmarna tillverkas av Contitech i deras PU fabrik I Dannenberg Tyskland. Vad jag vet så kommer inte formarna skrotas men de slits och måste ibland repareras. Har en lång lista på Tyska gällande olika oljor och beständighet men den är på jobbet !

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 20:35
av disktant
ust66 skrev:Kuggremmarna tillverkas av Contitech i deras PU fabrik I Dannenberg Tyskland. Vad jag vet så kommer inte formarna skrotas men de slits och måste ibland repareras. Har en lång lista på Tyska gällande olika oljor och beständighet men den är på jobbet !
enligt uppgift så tillverkas det troligt för få remmar för att vara intressant för fabriken
enligt en tysk kontakt så har han stödköpt för att dom skall hålla dom vid liv

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 20:47
av ust66
Det är bara vi som köpt under -2014 ca 100 tal och min engelska kompis i branschen. De Tyska återförsäljarna känner jag alla ca 10 st. Kanske de köpt under -2013 men inte i år kollade tidigare i veckan med fabriken. Helt klart få remmar på ett år så man vet aldrig. Det finns 100-tal konstiga delningar/längder från 50 talet men alla formar lever än så länge. Listan över längder finns på vår hemsida.
http://www.aratron.se/kataloger sidan 28-29

Re: Tandrem (syncroflexrem)

Postat: 04 dec 2014, 20:53
av 56:an
Är dom här gamla mopedtandremmarna, JLO + Husqvarna, en mer hantverksmässig tillverkning som ligger helt vid sidan om den ordinarie tillverkningen?