Ditt nyaste inköp...gärna med bild.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ducati fabriken tävlade otroligt nog en del med den motorn som utgångsmatrial på femtitalet så går nog att vässa den en del. Modellen slutade ju tillverkas -57 även om det sattes ihop -58 av lagret och svenska argenten hade fortfarande ex kvar 1960 när jag köpte min Eira Ducati vilket är ersättaren med tvåtakts Motori Minarelli motor istället och lite ändringar som teleskopframgaffel istället för bottenlänk. Jag var sugen på fyrtaktaren men hade hört en del negativt om den så i slutändan gick jag och köpte tvåtakt i alla fall. Och minarellimotorn var italiens svar på sachs fast bättre...Många trodde det var en sachsmotor de de har vissa likherer utvändigt, och sachsmotorns kolv passar rakt av. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Även jag har lite kul info om denna moppemod. Det finns en man här i byn som 1958 köpte en exakt lika Ducati i byns affär (som lades ned 2005 ?)
Den har han enl rykten kvar fortfarande i ett förråd här i byn
dessutom är den ena som jag har här i källaren såld någonstans här uppe i norra Dalarna (Siljansnäs) den andra är såld i Gävle som jag har här. <!-- </EdIndex> --></div>
Tack för kul info !HSE skrev:Ducati fabriken tävlade otroligt nog en del med den motorn som utgångsmatrial på femtitalet så går nog att vässa den en del. Modellen slutade ju tillverkas -57 även om det sattes ihop -58 av lagret och svenska argenten hade fortfarande ex kvar 1960 när jag köpte min Eira Ducati vilket är ersättaren med tvåtakts Motori Minarelli motor istället och lite ändringar som teleskopframgaffel istället för bottenlänk. Jag var sugen på fyrtaktaren men hade hört en del negativt om den så i slutändan gick jag och köpte tvåtakt i alla fall. Och minarellimotorn var italiens svar på sachs fast bättre...Många trodde det var en sachsmotor de de har vissa likherer utvändigt, och sachsmotorns kolv passar rakt av. Mvh HSE.
Även jag har lite kul info om denna moppemod. Det finns en man här i byn som 1958 köpte en exakt lika Ducati i byns affär (som lades ned 2005 ?)

dessutom är den ena som jag har här i källaren såld någonstans här uppe i norra Dalarna (Siljansnäs) den andra är såld i Gävle som jag har här. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där ser man. Generalargenten Motorskandia låg ju i Halmstad så det såldes mest av dem i södra delen av landet. Men efter att Motorskandia kånkade 1960 så såldes kvarvarande lagret ut för 500 sek styck och då var det åtskilliga handlare som tog hem något ex för attdet var så billigt.Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
- Lasse väss
- Forumsponsor
Kom in en kund som håller på lite med MC, han hade också haft en lika
han skulle kolla om han kanske hade måtårn kvar och ev en ljuddämpare
<!-- </EdIndex> --></div>
Måste vimmla av dom här uppeHSE skrev:Där ser man. Generalargenten Motorskandia låg ju i Halmstad så det såldes mest av dem i södra delen av landet. Men efter att Motorskandia kånkade 1960 så såldes kvarvarande lagret ut för 500 sek styck och då var det åtskilliga handlare som tog hem något ex för attdet var så billigt.Mvh HSE.

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga direkta inköp. Men lite affärer har jag gjort.
En polare hade en drac i delar, och han var sugen på en minimoto.
Sagt och gjort köpte jag en minimoto (trimmad) för 500, polaren ville ha 1000 för dracen, så 500 i förtjänst.
Sålde wheelhorsen + allting till för 1500, dagen innan jag fick garage. dumt:(
Nu har jag hämtat en honda cb 125a, grand prix, fd caferacer som legat ute i 10 år. och en halv drac(dracen i delar), och en bakaxel med drev till åkergräsklippare. 125an fick jag gratis, och är ett lik, men förvånansvärt bra skick ändå.
På samma ställe så stod det en saab v4 tror jag...tog en bild....lägger väll upp den se.
En polare hade en drac i delar, och han var sugen på en minimoto.
Sagt och gjort köpte jag en minimoto (trimmad) för 500, polaren ville ha 1000 för dracen, så 500 i förtjänst.
Sålde wheelhorsen + allting till för 1500, dagen innan jag fick garage. dumt:(
Nu har jag hämtat en honda cb 125a, grand prix, fd caferacer som legat ute i 10 år. och en halv drac(dracen i delar), och en bakaxel med drev till åkergräsklippare. 125an fick jag gratis, och är ett lik, men förvånansvärt bra skick ändå.
På samma ställe så stod det en saab v4 tror jag...tog en bild....lägger väll upp den se.

Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Farsan har nämnt namnet på åtminstone 2 av köparna. Har många gånger tänkt ringa och forska i var de mopparna tog vägen
Min farfar hade firma som sålda bl a traktorer och jordbruksredskap på 50-60 talet. Han sålde 4 st såna här Ducati också.Lasse väss skrev:Tack för kul info !HSE skrev:Ducati fabriken tävlade otroligt nog en del med den motorn som utgångsmatrial på femtitalet så går nog att vässa den en del. Modellen slutade ju tillverkas -57 även om det sattes ihop -58 av lagret och svenska argenten hade fortfarande ex kvar 1960 när jag köpte min Eira Ducati vilket är ersättaren med tvåtakts Motori Minarelli motor istället och lite ändringar som teleskopframgaffel istället för bottenlänk. Jag var sugen på fyrtaktaren men hade hört en del negativt om den så i slutändan gick jag och köpte tvåtakt i alla fall. Och minarellimotorn var italiens svar på sachs fast bättre...Många trodde det var en sachsmotor de de har vissa likherer utvändigt, och sachsmotorns kolv passar rakt av. Mvh HSE.
dessutom är den ena som jag har här i källaren såld någonstans här uppe i norra Dalarna (Siljansnäs) den andra är såld i Gävle som jag har här.
Farsan har nämnt namnet på åtminstone 2 av köparna. Har många gånger tänkt ringa och forska i var de mopparna tog vägen

- Lasse väss
- Forumsponsor
Försök få dom att forska vidare ! <!-- </EdIndex> --></div>
KulPälle skrev:Min farfar hade firma som sålda bl a traktorer och jordbruksredskap på 50-60 talet. Han sålde 4 st såna här Ducati också.Lasse väss skrev:Tack för kul info !HSE skrev:Ducati fabriken tävlade otroligt nog en del med den motorn som utgångsmatrial på femtitalet så går nog att vässa den en del. Modellen slutade ju tillverkas -57 även om det sattes ihop -58 av lagret och svenska argenten hade fortfarande ex kvar 1960 när jag köpte min Eira Ducati vilket är ersättaren med tvåtakts Motori Minarelli motor istället och lite ändringar som teleskopframgaffel istället för bottenlänk. Jag var sugen på fyrtaktaren men hade hört en del negativt om den så i slutändan gick jag och köpte tvåtakt i alla fall. Och minarellimotorn var italiens svar på sachs fast bättre...Många trodde det var en sachsmotor de de har vissa likherer utvändigt, och sachsmotorns kolv passar rakt av. Mvh HSE.
dessutom är den ena som jag har här i källaren såld någonstans här uppe i norra Dalarna (Siljansnäs) den andra är såld i Gävle som jag har här.

-
-
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte mig ett par Honda motorer en mb 80 5 voch en mtx 80 6 v naturligtvis blev det ett trimkit med kallas detta för BB eller http://www.rrd-preparation.com/en/Kit-high-driving-for-motor-bike-of-50-has-125cc-2-times/2222-product-2222.html <!-- </EdIndex> --></div>
-
Var fruktansvärt rolig att köra ner för grusbacken kan jag minnas =D <!-- </EdIndex> --></div>
Fans en sån uppe hos min farmor och farfar när jag var liten, kusinskaran lekte sönder den totalt!kejsaren skrev:du skulle köpt 2st (en till ungarna också)Patrik skrev:Här är mitt senaste inköp:
/ P
Var fruktansvärt rolig att köra ner för grusbacken kan jag minnas =D <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, de flesta har nog gått åt genom tiderna, min från 70talet har jag allt kvar så nu har jag två.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
He he.. ..reggaefisken skrev:
du skulle köpt 2st (en till ungarna också)
Fans en sån uppe hos min farmor och farfar när jag var liten, kusinskaran lekte sönder den totalt!
Var fruktansvärt rolig att köra ner för grusbacken kan jag minnas =D
Jo, de flesta har nog gått åt genom tiderna, min från 70talet har jag allt kvar så nu har jag två.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Forumbekant
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Albin tyckte att när hans pappa har 20 moppar så kan väl han ha två. Så vi köpte Affes fina renovering. Kul att träffas IRL förresten, Affe var minst lika trevlig som man kan ana efter alla hans inlägg på forumet.
Men när jag provkörde moppen efter hemkomst så är jag lite tveksam, den var så kul att köra så jag vill behålla den själv...
Fast det blir orginal och otrimmat var det lider, så Albin får en bra vintermoppe.
Men när jag provkörde moppen efter hemkomst så är jag lite tveksam, den var så kul att köra så jag vill behålla den själv...
Fast det blir orginal och otrimmat var det lider, så Albin får en bra vintermoppe.

Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons