Sida 83 av 397

Re: övrigt

Postat: 26 mar 2017, 14:46
av marklundt
Växlar en upp en eu dt50r så går den bara fortare som resultat och växlar en ner eu dt50r så går den bara zekigare i trafiken och varvar mera på varje växel i trafiken.men.orkar mera i motvind och när det blir uppför.jag har tagit och räknat ut vad eu dt50r skulle göra utan avgasplugg med ett 10kugg original 30 moppe framdrev och funnit att den skulle gå lika fort som med 11kuggars eu moppe framdrev .men orka mera genom att den kompenserar dom 500rpm,en som den tappar och gör ändå 70km\h i teorin i trafiken fast då som lätt mc eller trimmad eu .din åsikt ?

Re: övrigt

Postat: 26 mar 2017, 14:50
av marklundt
marklundt skrev:Växlar en upp en eu dt50r så går den bara fortare som resultat och växlar en ner eu dt50r så går den bara zekigare i trafiken och varvar mera på varje växel i trafiken.men.orkar mera i motvind och när det blir uppför.jag har tagit och räknat ut vad eu dt50r skulle göra utan avgasplugg med ett 10kugg original 30 moppe framdrev och funnit att den skulle gå lika fort som med 11kuggars eu moppe framdrev .men orka mera genom att den kompenserar dom 500rpm,en som den tappar och gör ändå 70km\h i teorin i trafiken fast då som lätt mc eller trimmad eu .din åsikt ?
För dt50r har ju varv upp till max 77km\h att ta av

Re: övrigt

Postat: 26 mar 2017, 15:15
av marklundt
Vid 70km\h tar det 70minuter kör 80km och vid 60km\h tar det 80minuter köra 80kmoch vid 50km\h tar det 90minuter köra 80km och vid 45km\h tar det 105minuter köra 80km nonstopp ?

Re: övrigt

Postat: 26 mar 2017, 19:10
av marklundt
marklundt skrev:Vid 70km\h tar det 70minuter kör 80km och vid 60km\h tar det 80minuter köra 80kmoch vid 50km\h tar det 90minuter köra 80km och vid 45km\h tar det 105minuter köra 80km nonstopp ?
vid 40km\h tar det 110minuter köra 80km eller 8mil

Re: övrigt

Postat: 26 mar 2017, 19:17
av Micke S
marklundt skrev:
marklundt skrev:Vid 70km\h tar det 70minuter kör 80km och vid 60km\h tar det 80minuter köra 80kmoch vid 50km\h tar det 90minuter köra 80km och vid 45km\h tar det 105minuter köra 80km nonstopp ?
vid 40km\h tar det 110minuter köra 80km eller 8mil
Ja och då hinner man ändå med 10 minuters fikapaus. 60*80/40= 120 minuter.

Re: övrigt

Postat: 27 mar 2017, 10:32
av marklundt
Micke S skrev:
marklundt skrev:
marklundt skrev:Vid 70km\h tar det 70minuter kör 80km och vid 60km\h tar det 80minuter köra 80kmoch vid 50km\h tar det 90minuter köra 80km och vid 45km\h tar det 105minuter köra 80km nonstopp ?
vid 40km\h tar det 110minuter köra 80km eller 8mil
Ja och då hinner man ändå med 10 minuters fikapaus. 60*80/40= 120 minuter.
Eller en tankning

Re: övrigt

Postat: 27 mar 2017, 17:25
av marklundt
Med 9kugg framdrev utan avgasplugg ska eu dt50r göra 67km\h vid 10.000rpm på stjätte växeln i teorin med 5hkr,s motoreffekt

Re: övrigt

Postat: 27 mar 2017, 18:44
av marklundt
Fördelen med ett 9kuggars framdrev är att motorn blir så gnidig på bensin och närmare motorn kan man inte komma,men.då får dt50r så tråkig motorgång.dt50r är tillräckligt tråkig redan nu.30 mopedgång i 45km\h ?

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 11:25
av marklundt
Ett av uthusen har fått en smäll av en som backat i blindo,tur att jag inte hade dt50r där och synd på den andres trampcyklar

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 17:24
av marklundt
Dt50r blir bara miljövänligare med ett 10 eller 9kuggars framdrev.men.tråkigare

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 17:40
av Micke S
Hur många kuggar fram är det original?

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 17:51
av marklundt
Micke S skrev:Hur många kuggar fram är det original?
Svar 11kugg på klass ett eu-moped dt50r årsmodell 2004-2010

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 18:00
av Micke S
Då blir det så här:
Med 10 kugg ökar varvtalet med 11/10 = 10 procent.
9 kugg ger en ökning av varvtalet och dragkraften på bakhjulet med 11/9= 22 procent.

I båda fallen kommer moppen troligen att dra mer soppa. Men som du är inne på kan det bli så att 10 gör att toppfarten ökar lite om den inte orkade varva ur fullt på 6an med 11 kugg innan.

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 18:11
av marklundt
På dt50r 2004 är det 50kugg bak och på dt50r 2007-2010 årsmodell är det original 62kugg bak = en nedväxling på 36km\h för att dt50r ska gå bättre samt för att försvåra trimning på eu-moped dt50r,s nyare årsmodeller.men.det går att växla ner dt50r både 41 och 46km\h via 10 och 9kuggs pirat framdrev på yamaha klass ett eu-moped modellen

Re: övrigt

Postat: 28 mar 2017, 19:09
av marklundt
Dt50r kan inte gå fortare med 10kugg p.g av en viss avgasplugg däremot kan den varva mera och gå lika fort som innan nedväxlingen på en kugg fram och gå varmare och då blir den snålare