Ja fy sjutton att åka in till lasarett eller djursjukhus på akuten. De måste ju ta de allvarligaste och eventuellt livshotande fall först så väntetiden kan bli mycket lång och det du skriver har jag också varit med om både för människa och djur.
Men är man väl inne i hanteringen så kan det fungera förbaskat smidigt. Jag var på den årliga stora hjärtkontrollen i dag. Dessförinnan har de tagit 4-5 provrör med blod som ingår i årskontrollen. Det kollar en massa saker m.h.a. det som blodsocker, funktion på njurar och lever, kolesterolvärden och en del annat som jag inte vet vad det är och inte har brytt mig om att fråga om. Med 5 veckors mellanrum kontrolleras också det s.k. PK-värdet. Det anger hur tjockt blodet är och som patient med tidigare allvarlig blodpropp och svår förmaksflimmer så får man behanding för att tunna ut blodet.
Inget av momenten, provtagning, EKG eller läkarbesöket med lyssning och koll av hjärtat med ultraljud krävde någon väntetid. Provtagningen är Drop-In och kommer man på eftermiddagen är man oftast ensam. Likadant EKG-testet strax innan läkarbesök, det är bara en eller två före och går snabbt. Läkaren kommer exakt på utsatt tid och hämtar en i väntrummet. Under tiden han lyssnar och kollar har vi ett trevligt samtal om vad var och en har gjort sedan vi sågs för ett år sedan. Jag har haft turen att ha samma kompetenta och trevliga läkare sedan kraschen för 7 år sedan när det var mycket nära en enkelbiljett till ändstationen.
Själv upplever jag att hjärtat slår lika bra som en dieselmotor i toppskick och han säger också att det fungerar helt normalt mot alla odds efter en initialt mycket dålig prognos. Alla provsvar var bra och så bjöds på en överraskning. Jag får en ny blodförtunnande medicin som ska ge något lägre risk för stroke som inträffar för drygt 2 procent av alla som tar medlet jag har gjort fram till nu. Det nya medlet har dock andra fördelar som att blodets viskositet inte längre kommer att påverkas av vad och hur mycket eller lite jag äter vilket innebär att den kontroll som jag har varit tvungen att åka på med 4-6 veckors intervall upphör. Det blir dock 3 kontroller det första året att inget går fel och sedan en (1) kontroll till år 2.
Ja det blev en hel del tugg i det här inlägget om åkommor och mediciner men det kan ju vara positivt för många att läsa hur duktiga de är att hjälpa en akut i det skedet och hur bra det fungerar med noggranna uppföljningar utan krångel och väntetider.
Det flöt på så bra idag att jag även hann få en tand lagad och köra iväg två kärror med trädgårdsavfall

En sådan här övning är dock inte helt gratis. Tandläkaren 1700 kr, läkarbesök 280 kr och 1200 kr för den nya medicinen. Men i alla fall lägre kostnad än för en bra trimcylinder