Sida 84 av 104

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 01:21
av 56:an
Hasse skrev: 56:ans mekartråd.... :roll: :roll: :roll:
Vad gör du här då? cocos_acc.gif

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 06:17
av Hasse
56:an skrev:
Hasse skrev: 56:ans mekartråd.... :roll: :roll: :roll:
Vad gör du här då? cocos_acc.gif

:D Ta på dig Bild

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 11:04
av 56:an
............

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 11:34
av 56:an
.......

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 15:50
av 56:an
.............

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 16:33
av Skunkworkz
56:an skrev:
Skunkworkz skrev:Det där är INTE rätt sätt att pressa ihop el isär en motor,
Har du mekat gamla mopedmotorer överhuvudtaget?

Hur ska du annars få isär motorn om inte genom att pressa? Hammare, gassvets eller vad?

När man delar motorn sitter dom som regel fast på vevaxelns kullager, utående axel, pedalaxel m.m. kan man i regel bara trycka ut eller knacka lätt med en plasthammare.



Skunkworkz skrev:Det där är INTE rätt sätt att pressa ihop .... en motor,...... Man skall dessutom använda värme annars är det stor risk att lagerlägerna i blocket slits i onödan.
Om du verkligen läst tråden borde du sett att vevaxelns packboxar satt kvar hela tiden. Hur lämpligt att värma då?

Men inte bara det... I ett läge som det här håller jag inte med dig därför i den här motorn var lagerpassningen till vevaxeln tajt både på axeln och i halvorna och problemet blir då att innerringen vidgas och ytterringen pressas ihop så man får en förspänning på lagret. Sånt kan funka på styrhuvudet eller möjligen i hjullager men på en vevaxel som snurrar 5000 + r/m så litar jag inte på att det blir så bra. Jag vill att motorns axlar ska snurra lätt, precis som på en Sachs eller Puch och riktigt så lätt går den inte nu, därför menar jag ett det nog hade varit bättre med C4 eller möjligen C4 lager eftersom jag ytterst ogärna vill putsslipa på axlar eller halvor. Man hör det på tomgång, motorn går inte lika avspänt.

I det här läget menar jag det varit sämre och värma halvorna eftersom då ytterringen kan hamna på pyttesmå toppar i lagerläget men som mer jämnas ut om man pressar dit lagret i halvan. Givetvis pressar jag inte hur som helst, först gradar jag av pyttelite i lagerläget så lagret precis kan äntra i hålet, sen mäter jag med ett skjutmått runt om att lagret hamnar plant och parallellt med hålet och därefter pressar jag i det med hylsor som passar mot lagrets ytterkant och använder ett stort Peddinghaus skruvstycke som är injusterat.
Har mekat med många olika typer av motorer, allt mellan gamla moppe motorer till F1. Och nej det är inte rätt sätt att ta isär en moppe motor, om det går det minsta trögt att pressa isär så ska blocken/motorn värmas, annars är det risk att passningen förstörs i blocken. Och vid hopsättning så värms blocken och lagren läggs i, sedan dras vevaxeln genom lagret med mothåll på innerringen och ingen annanstans. Och att inte byta p box vid en renovering?

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 17:25
av 56:an
...........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 19:01
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 21:18
av 56:an
........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 22:23
av Skunkworkz
56:an skrev:
Skunkworkz skrev: Och att inte byta p box vid en renovering?
Står inlägget om du orkar läsa. Tänker inte dra det en gång till...
Vi kan göra så här, du jobbar med ditt och jag håller på med mitt och sen blir det bra slider_cheers.gif
Tänkte mest på att andra inte skulle göra som du beskriver. Du får göra precis som du vill.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 13 jun 2015, 23:47
av 56:an
...........

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 14 jun 2015, 00:15
av 56:an
Usch vad jag blir trött på dessa kverulanter... cocos_acc.gif

Men jag kämpar på eftersom tråden är välläst. Jag skriver inte för "experterna" utan för dem som mekar själva och kanske kan knipa ett och annat tips här som kan vara till nytta. Jag tror heller inte det är forummedlemmar i första hand utan snarare gäster som ständigt finns bland besökarna.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 14 jun 2015, 09:14
av Skunkworkz
56:an skrev:
Skunkworkz skrev:Tänkte mest på att andra inte skulle göra som du beskriver. Du får göra precis som du vill.
Får inte andra göra som dom vill då?

Jag kollade dina inlägg så långt jag orkade. Det är i princip endast "expertkommentarer" på några meningar i varje inlägg. Jag kunde inte se du har visat upp nånting som du gjort och då går det heller inte och kritisera det är bara du som kan kritisera andra (mej).
Allt efter deviset den som inget gjort kan heller inte gjort nåt fel.
Trovärdig? Nej.
Att det blir några meningar i varje inlägg beror på att jag oftast bara svarat på frågor folk har haft. Att jag inte har visat något jag gjort beror helt enkelt på att jag inte har dom behoven. Trovärdigheten i mina svar. Ja det syns väl bäst i hur många som tycker min svar är fel.

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 14 jun 2015, 10:00
av erlan
wi är nog många som vet att skunkworks metod är den bästa när det gäller att montera lager. men beroende på i vilken typ av maskin lagren sitter i så kan man ju fuska mer eller mindre. jag kan inte tänka mig att man gör märkbar skada på kulor och banor med den lilla belastning som en M10 gänga och passningen på en 15mm axel kan orsaka. det funkar säkert utmärkt för att åka till Konsum och Ikea med.
om det vore en roadracingmotor som skulle arbeta på 10000rpm+ i nån timme i taget, då vore det läge för maximal nogranhet.

Däremot köper jag inte teorin att det skulle ge större lagerspel, lagren skulle gå lättare, om man pressar i dom kalla. enda förklaringen till större spel vore att man sjuvat bort material från axel eller lagerläge.
inte heller köper jag argumentet att tätningsringarma satt kvar. 70 grader i ugnen borde dom klara galant, och lagren i frysen. det borde ge tillräcklig måttskillnad.

erlan

Re: 56:ans motor och mekartråd

Postat: 14 jun 2015, 11:36
av 56:an
.........