Ja det brukar vara så. Moderna bilar körs ofta med en bit över 100 graders kylvattentemperatur för att optimera låg bränsleförbrukning och lite emissioner. Sedan ställs regleringen om vid högre lastuttag så att temperaturen sjunker lite t.ex. till strax under 100 grader.
Re: övrigt
Postat: 28 mar 2017, 19:35
av marklundt
Ta och titta på bakdrevet då på dt50r ,där är den nedväxlad 36km\h sedan 2004 utan att gå snabbare ,det finns ett 65kuggars bakdrev till dt50r som ger minus 9km\h .se dig ej blind på framdrevet
Re: övrigt
Postat: 28 mar 2017, 19:39
av Micke S
Det du angav var ju förändringar på framdrevet och då stämmer siffrorna jag gav oavsett hur stor bakdrevet är. Det går att räkna påverkan av drevbyte fram och bak var för sig och man kan räkna på båda samtidigt om båda får annan storlek.
Re: övrigt
Postat: 28 mar 2017, 20:16
av marklundt
Men.vatten har ju kokpunkten vid +95 grader
Re: övrigt
Postat: 28 mar 2017, 20:20
av Micke S
Kokpunkten påverkas av vilket tryck det är och det är övertryck i kylsystem. Det är bl.a därför det är viktigt att kylsystemet är tätt, så att vattnet inte börjar koka för tidigt.
Det sitter säkert en fjäderbelastad ventil i locket till kylaren som öppnar om trycket blir för högt i kylsystemet. Om det vore helt tätt oavsett tryck skulle kylvattentemperaturen t.ex. kunna bli 140 grader utan att det kokar och då tar annat i motorn stryk.
Det är samma fenomen fast tvärtom om man har en tät behållare med vatten och vakuumsuger behållaren. Då kan vattnet börja koka vid rumstemperatur så att det bubblar i behållaren.
Re: övrigt
Postat: 29 mar 2017, 12:04
av marklundt
Har lagat sadeln med svart och grå silver tejp
Re: övrigt
Postat: 29 mar 2017, 17:02
av marklundt
Luftfiltret tycks sitta ovanför motorn på yamaha dt50r
Re: övrigt
Postat: 29 mar 2017, 18:06
av Micke S
Det sitter i en plastlåda under svanken på sadeln.
Re: övrigt
Postat: 29 mar 2017, 18:08
av marklundt
marklundt skrev:Har lagat sadeln med svart och grå silver tejp
Nu slipper jag ha en hel svart sadel,lite plastig.men.samma färger som original färgerna på sadeln
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 08:40
av marklundt
Inte på dt50r,intaget sitter ovanför motorn.det är för att man ska kunna korsa vattendrag utan att motorn stannar,titta på you tube när en dt50r korsar ett vattendrag .t.e.x.det går ej göra med en zyndapp t.e.x
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 09:28
av Micke S
Nemas problemas. Här bygger man Franska Pyreneerena från slät mark på några dagar med Zundappar