Sida 85 av 397
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 11:00
av marklundt
9-13hkr blir ganska mycket på en zyndapp som väger en bra bit under 104kg i torrvikt.tänker på vikt\effektförhållandet
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 14:21
av Micke S
75 kg och lite drygt 20 hp.
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 17:18
av marklundt
Jag körde årsmodell 1986 suzuki k50z på norsk 93 oktan ?
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 18:33
av marklundt
Vikt\effektförhållandet på dt50r är 1hp per 100kg
Re: övrigt
Postat: 30 mar 2017, 19:12
av Micke S
På den blå Zundappen är det 1 hp på drygt 3 kg fordonsvikt. Så den hissar på riktigt bra.
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 05:36
av marklundt
Micke S skrev:På den blå Zundappen är det 1 hp på drygt 3 kg fordonsvikt. Så den hissar på riktigt bra.
Hur mycket har du i effekt ? Jag har bara 2,82hp i effekt och den hissar inte alls och har 40kg på 2,82hp i fordonsvikt
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 07:35
av Micke S
Den ena Zundappen med 80 cc (48 mm borr och 45 mm slag) ligger gissningsvis på ca 15 hp.
Den andra har 54 mm slag och 54 mm borr bör ligga på över 20 hp. De motorerna ger 17 hp original (på vevaxeln) men den är portad nu och har 28 i.s.f. 25 mm förgasare och ett bättre avgassystem och tändning så den bör ge en bit över 20 hp. Men ingen av dem är förstås något bruksfordon för dagligt bruk. I så fall skulle jag ha något tamare med högre driftsäkerhet än dessa. Har man en högvarvig 2T motor och som i mitt fall inte ens är vattenkyld räcker det med att slå av gasen helt från höga varv så har man nästan garanterat ett värmenyp med kolvhaveri. Det har nog de flesta som kört med trimmade motorer fått uppleva. Det som händer då är att bakhjulet låser och motorn tvärstannar inom en sekund.
Så för att slippa det måste man dra in kopplingen om man ska slå av gasen helt från fulla varv men även ha en hand på kopplingen hela tiden så att man kan dra in den om det nyper för att inte köra omkull i hög fart.
Original så ligger KS50 på 1 hp med 75 kg och med 3 xäxlar så din DT50R är en raket i jämförelse med sådana.
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 10:31
av marklundt
Jag förstår
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 16:33
av marklundt
Vad varvar zyndapparna ? Dt50r varvar 7.600 vid 54km\h och 6.750rpm vid 45km\h och i dag körde jag delvis på isgladja på vägen hem,på 4:an gör dt50r 45km\h vid 9.000rpm
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 16:45
av marklundt
Micke S skrev:Den ena Zundappen med 80 cc (48 mm borr och 45 mm slag) ligger gissningsvis på ca 15 hp.
Den andra har 54 mm slag och 54 mm borr bör ligga på över 20 hp. De motorerna ger 17 hp original (på vevaxeln) men den är portad nu och har 28 i.s.f. 25 mm förgasare och ett bättre avgassystem och tändning så den bör ge en bit över 20 hp. Men ingen av dem är förstås något bruksfordon för dagligt bruk. I så fall skulle jag ha något tamare med högre driftsäkerhet än dessa. Har man en högvarvig 2T motor och som i mitt fall inte ens är vattenkyld räcker det med att slå av gasen helt från höga varv så har man nästan garanterat ett värmenyp med kolvhaveri. Det har nog de flesta som kört med trimmade motorer fått uppleva. Det som händer då är att bakhjulet låser och motorn tvärstannar inom en sekund.
Så för att slippa det måste man dra in kopplingen om man ska slå av gasen helt från fulla varv men även ha en hand på kopplingen hela tiden så att man kan dra in den om det nyper för att inte köra omkull i hög fart.Att motorn värmenypt det har jag också varit med om,man frikopplar och stänger av motorn så den får svalna och kör sedan vidare,3 gånger har det hänt mej med yamaha dt50mx,först med en 5,5hp sedan 2 gånger med en 60c.c 7hp
Original så ligger KS50 på 1 hp med 75 kg och med 3 xäxlar så din DT50R är en raket i jämförelse med sådana.
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 17:08
av marklundt
6:an är en överväxel på dt50r som sänker motorrpm vid 45km\h.det märks bara på rpm räknaren att tomgångsrpmet är 1.800-2.000rpm,dt50r har ett rätt så enkelt framljus som man kan skruva upp till helljus från halvljus förutom handbromsljus och fotbromsljus
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 17:24
av Micke S
marklundt skrev:Vad varvar zyndapparna ? Dt50r varvar 7.600 vid 54km\h och 6.750rpm vid 45km\h och i dag körde jag delvis på isgladja på vägen hem,på 4:an gör dt50r 45km\h vid 9.000rpm
Den med mest effekt ca 10000 och den andra nästan 12000 i högsta hastighet.
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 17:52
av marklundt
Hur många procent olja har du i bensinen ? Är det 3% ? Vore inte 6% vara mer lämpligt med tanke på den grövre cubiken ?
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 18:05
av marklundt
Skimsade upp oljepumpen till 6% på dt50mx när jag körde trimmat,då slutade dt50mx värmenypa och höll 3.500mil i trimmat skick på full gas
Re: övrigt
Postat: 31 mar 2017, 21:26
av Micke S
marklundt skrev:Hur många procent olja har du i bensinen ? Är det 3% ? Vore inte 6% vara mer lämpligt med tanke på den grövre cubiken ?
Jag kör med 4% i alla 2T oavsett CC.