Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

erlan skrev: inte heller köper jag argumentet att tätningsringarma satt kvar. 70 grader i ugnen borde dom klara galant, och lagren i frysen. det borde ge tillräcklig måttskillnad.

erlan
eftersom den här kommentaren föranledde en viss reaktion så räknade jag på saken.
en ökning av temperaturen på aluminiumkåpan med 50 grader,
från 20 till 70 grader ska ge en måttökning av hålet med ca 4 hundradelar. och en minskning av lagrets temperatur med 45 grader, från +20 till -25 grader, (så kallt har jag i min frys, vet inte hur kallt ni har i era.) ger en minskning av lagrets mått med 2 hundradelar. Det ger en skillnad på 6 hundradelar jämfört med att båda är +20 grader.
Då bör man kunna släppa i lagret, utan att knacka eller pressa i det.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

....
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

det brukar alltid gå åt en näve shims när man mekar sachsmotor.
på raketsports hemsida finns verkstadshandböckerna utlagda med shimsmått, åtdragningsmoment mm som kan behövas.
men du är på rätt spår med attt det ska dit mer shims på den axeln.
en välgrundad gissning är att det behövs några i växelmekaniken med. där shimsar du även stången mellan mekaniken och spärrsiftaxeln. shims mellan öronen den sitter i, och saxpinnen.
den proceduren har dom "glömt" när dom skrev verkstadshandboken.
växeljusteringen är mer känslig på fyrpetarna.

kopplingslagret känns oanständigt glappt när man har det löst.
även ett nytt SKF har ett axiellt spel som känns som flera tiondelar
när man har lagret löst. det shimsar man bort med shimsen på växellådsaxeln.
på mina ungdomsmopeder brukade kopplingslagret hålla ca 2,5 par ramlager. dom var dyra redan då. kostade ca en hundring om jag ninns rätt. och på mitt första riktiga jobb 1980 tjänade jag 33kr/tim om jag minns rätt.
försök syna lagret med lupp, och lyssna på det med lite tunn olja i det. byt inte om du inte hittar nått fel.

om motorn heter 50/4LK S så gissar jag på en DBSmotor.
har nått minne av att det fanns nån REXmodell som var fyrpetad med. men den var väl fartvindkyld och borde väl inte hafr L i beteckningen.

kollmät vevhuspackningen, orginalet är 0,25 nya och dagens nytillverkade är 0,40.
har du en tunn packning kanske det blir bra med en nytillverkad.

shims köper du hos momentum eller nån av deras konkurenter.
dom har även ramlager packboxar(men som regel får man specialbeställa dom dubbelläppade med plåthylsa) och lagerrullarna till utg axeln.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

det där med gummibussningarna kommer jag inte ihåg utan att kolla, men brickan kan kallas förskjuten, så längden jämnas ut.
sen är det skillnad på tidiga och sena block. fästet blev bredare nån gång -68 -69. (motorn kom mycket tidigare utomlands tidigaste jag sett är -61.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av JanneL »

erlan skrev:
erlan skrev: inte heller köper jag argumentet att tätningsringarma satt kvar. 70 grader i ugnen borde dom klara galant, och lagren i frysen. det borde ge tillräcklig måttskillnad.

erlan
eftersom den här kommentaren föranledde en viss reaktion så räknade jag på saken.
en ökning av temperaturen på aluminiumkåpan med 50 grader,
från 20 till 70 grader ska ge en måttökning av hålet med ca 4 hundradelar. och en minskning av lagrets temperatur med 45 grader, från +20 till -25 grader, (så kallt har jag i min frys, vet inte hur kallt ni har i era.) ger en minskning av lagrets mått med 2 hundradelar. Det ger en skillnad på 6 hundradelar jämfört med att båda är +20 grader.
Då bör man kunna släppa i lagret, utan att knacka eller pressa i det.

erlan
men om toleransen/presspassningen är 7 hundradelar då :roll:
skojja bara lite men det sägs ju generellt att en mopedmotor kan bli uppåt 80 grader på vissa ställen och då är det nåt som inte stämmer med kalkylen
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

om presspassningen är 7 hundradelar nyper lagret stumt :!:
det går så tungt så det "tuggar" redan vid 1-2 hundradelar för trångt hål. jag vet inte vilka toleranser på lagerlägena HVA jobbade med, men gissar 34,988- 35,002. om man specade C3 lager så minskade säkert antalet antalet ombearbetade/kasserade block avsevärt. för då kan/kunde man bearbeta med större tolerans. minimåttet kunde förmodligen bli 0,01 millimeter mindre utan problem.
du kommer att bli besviken när du känner på det nya kopplingslagret. jämför gärna med ett C3 lager.
för jag skämtar inte. vänta bara till du hittar ett slutkört kopplingslager. ett sånt där växellådsoljan ser ut som metallicfärg av alla stålfragment från primärdreven.

erlan

PS
det är ju inte utan orsak som NOS SKF kopplingslager brukar sluta runt tusenlappen på tradera.
Senast redigerad av erlan den 16 jun 2015, 23:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

PS
när motortempen stiger så växer ju även lagren, även om dom inte växer lika mycket. men kör gärna din moppe varm en varm sommardag och känn på hur veven löper då.
och känn på tempen på svänghjulet och vevhuset.
erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

det jag ville komma fram till är att veven brukar vara varmare än vevhuset. aluminiumet leder bort värmen.
alla kopplingslager hos butikerna idag är kinesiska.
ett tips till:ska du ha den att gå riktigt tyst och fint, så kolla drevens axialspel på utgående axeln. axeln shimsas ju mellan brickan, hylsan och lagerbrickorna. dreven shimsas mellan brickan och hastighetsmätardrevet eller distansringen.

erland
Skriv svar