Sida 88 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 10:49
av 56:an
......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 13:25
av Calleberg
56:an skrev:
Så vrålglappa är inte C3 kullager man får känna ganska noga om man ska känna skillnaden mot ett standardlager.
Är det ens möjligt att känna nån skillnad? Det finns några lagerstorlekar i "mopedstorlek" där MIN toleransen för C3 och MAX toleransen för vanliga lager överlappar varandra.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 14:25
av 56:an
Calleberg skrev:56:an skrev:
Så vrålglappa är inte C3 kullager man får känna ganska noga om man ska känna skillnaden mot ett standardlager.
Är det ens möjligt att känna nån skillnad? Det finns några lagerstorlekar i "mopedstorlek" där MIN toleransen för C3 och MAX toleransen för vanliga lager överlappar varandra.
Du sa det jag inte vågade säja

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 14:30
av 56:an
............
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 15:10
av erlan
är det nån mer än simtus som har den bussningen?
16x20x16 låter som distanshylsan på utgående axeln.
hur känsliga fingrar ni har vet jag inte.
bara för att jag tycker att c3 lager har kännbart större axialspel, obs axiellt,
betyder ju inte att ni tycker det känns så.
vid växeldreven ska shimsen ligga mellan 1:ans drev och distansbrickan med den stora fasen. jag brukar ställa axeln på högkant, oftast på plats i blocket.
och sedan lägga dit dreven. seda passar jag in med shims så att det känns lagom,
axeln sticker upp ca 1 tiondel ovanför shimset/shimsen.
en distansring på 1.0 mm mellan h-mätardrev och 3ans drev
tillbaka till en gammal diskussion:
nu hittade jag infon om tapparna till kopplingen på flintan.
den långa tappen ska vara i 2vx motorer till motornr 13800 och 3vx till 301557.
"alla motorer med nummer efter ovan angivna skall ha korta tappen, annars fungerar inte kopplingen tillfredställande."
sercvicemeddelandet är daterat november 68. i nästa punkt påpekar man att det är viktigt att ventilera tanken innan man svetsar på ramar till 1247 och 1248.
dom hade tydligen börjat spricka redan då.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 15:20
av erlan
56:an skrev:Om veven blir hetare blir också lagerspelet mindre vid varm motor (om det nu fanns nåt lagerspel där innan) annars blir förspänningen hårdare.
njaaa aluminiumet ökar ju även det i temperatur. och det utvidgar sig ju mer per grad än stål.
så här hade ju ingenjörerna en klurig uppgift att räkna ut hur mycket det utvidgade sig. det får inte låsa sig när motorn är kall. och utvidgningen måste hålla jämna steg när motorn dlir varm. trots att materialen utvidgar sig olika.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 16:17
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 16:30
av erlan
den svänghjulsavdragaren finns inte med i min gamla papperskatalog från jofrab.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 17:30
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jun 2015, 19:25
av 56:an
......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jun 2015, 08:15
av Falkfish
erlan skrev:56:an skrev:Om veven blir hetare blir också lagerspelet mindre vid varm motor (om det nu fanns nåt lagerspel där innan) annars blir förspänningen hårdare.
njaaa aluminiumet ökar ju även det i temperatur. och det utvidgar sig ju mer per grad än stål.
så här hade ju ingenjörerna en klurig uppgift att räkna ut hur mycket det utvidgade sig. det får inte låsa sig när motorn är kall. och utvidgningen måste hålla jämna steg när motorn dlir varm. trots att materialen utvidgar sig olika.
erlan
Hej.
Det där som Erlan beskriver har jag faktiskt provat med ett praktiskt prov.
Vid en renovering och uppshimsning av en Sachsmotor där jag shimsat veven med 0 spel där tog jag sedan hela motorn och satte den i ett värmeskåp med 40 gradig värme i ett antal timmar så att hela motorn vart genomvarm.
Vid kontroll av lagerspelet med varm motor så var där ett kännbart spel på Rito vevens ramlager ( NSK ), tyvärr skrev jag inte upp hur stort spelet var, men kommer ihåg att det landade på minspelet av rekomendationen..
S
Kontentan av mitt test i mitt fall var den att, ja lagerspelet ökade med varm motor
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jun 2015, 12:57
av erlan
nu är ju spelet "konstruerat" på ett lite annat sätt med fasta lager.
tanken var god Falkfish, hade du samtidigt kunnat värma vevaxeln till 70-80 grader
hade det blivit perfekt.
rek spel på ramarna på sachs är 0,05-0,10 mm
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jun 2015, 13:44
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jun 2015, 14:35
av JanneL
erlan skrev:om presspassningen är 7 hundradelar nyper lagret stumt
Jo som jag skrev: jag skojjade bara lite
jo jag vet att kopplingslagren från Kina är "förslitna" redan när dom är nya

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jun 2015, 18:29
av 56:an
.......