Sida 10 av 10
Postat: 07 okt 2012, 21:08
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Lolalola jag tror du skriver med hjärtat!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 okt 2012, 08:56
av volvomannen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Beträffande olja hämtade jag uppgifterna här
http://www.raketsport.com/olja.htm
Jag vill bestämt minnas det var de treväxlade fotväxlade motorerna som hade nio kopplingsfjädrar och de övriga hade sex fjädrar som på bilden. Har jag fel?
I vilket fall som helst
kan det bli provkörning i slutet av veckan eller till helgen och det ska bli spännande. Det är alltid spännande att provköra en motor man skruvat ihop.
Braxen,
Jag måste tillägga att Sigge är mycket noga att mopeden inte får vara trimmad och jag har t.o.m. fått räkna kuggarna på dreven för att det ska stämma. Inte så lätt för det är längesedan för mig och på den här mopeden kan hjul och drev vara bytta både hit och dit. Jag vet inte ens vad det är för moped jag tror själv den är hopplockad av lösa delar men den liknar en MCB 1279 även om inte alla detaljer stämmer.
Det återstår att se om kopplingen slirar jag är själv lite nyfiken på det men jag återkommmer om den saken.
Hoppas du känner dig bättre Braxmatte!

Ang fjädrar jag har 6 fjädrar i min 61:a 2vxl kick <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 nov 2012, 19:38
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag håller på med vulcan* Novolette nu och det är en röd senare modell men 24" hjul, friktionskoppling, bottenlänksgaffel och Bosch tändning liknande dem på gamla Sachs motorer.
Jag har påpekat en del men det är förhållningsorder på vad som ska göras så det är det som gäller.
Nu undrar jag bara om acceptabelt kolvspel. Med ny kolv kan jag mäta spelet till 0,15 mm runt om och ungefär mitt i cylindern. Cylinder är annars slät och utan kännbara repor. Vad kan man vänta sig? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2012, 11:55
av 56:an
..........
Postat: 25 nov 2012, 13:45
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->cylindern är sliten ca 0,10 mm. det man kan förvänta sig är ett högt slitage på kolven i ringspåren. han kommer att få byta hela kolven i stället för att bara kunna byta ringar.
listig tvätt. var det en vanlig tvättmaskin innan du byggde om den?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2012, 14:41
av Neifelheim
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->56an får du den ej såld så tar jag tvätten. mvh <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 nov 2012, 23:04
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->klart intresant tvätt

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 00:00
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag säljer den (billigt?) för jag inte ska frestas att släpa in den igen. I min *nya* verkstad, när jag städat (ni skulle bara se hur det ser ut

), är det tänkt att jag ska ha så lite oljor, färger och kemikalier som möjligt och då passar den inte in. Annars är den bra. Fem svar idag och den som först svarade ska komma i morgon.
Hade jag bott på landet hade man kunnat haft den ute men nu är det inte så...
Ute ska det bli i alla fall men inte den stora jag har en mindre och rostfri matkantin med lock som jag ska använda istället. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 00:08
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:klart intresant tvätt

Var det du som mejlade???
I så fall är du den sjätte idag....

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 22:43
av bodda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajemensan

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 26 nov 2012, 23:46
av 56:an
.......
Postat: 20 jan 2013, 19:34
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej 56:an. Nu blir jag nyfiken på dina mopedprojekt. Har det hänt nåt? Du hade ju nån rolig raketare du pulade med minns jag.

<!-- </EdIndex> --></div>