Sida 10 av 13

Postat: 07 apr 2013, 10:29
av JK
sådär, nu har man beställt tids och originalmässiga instrument, någon som är intresserad av de instrument jag har så hojta till annars åker de ut på tradera.

Postat: 07 apr 2013, 15:20
av Raketaren
om du ska sälja varvräknaren skulle den kanske passa min montana.. :wink: vad kostar den .. :?: du kan ju p.m.a..

Postat: 07 apr 2013, 15:24
av JK
Ajaj, lade nyligen ut dem på tradera.

Postat: 07 apr 2013, 15:32
av Raketaren
JK skrev:Ajaj, lade nyligen ut dem på tradera.
nåja då är det nog inget att göra åt... :) gissar du får bättre betalt för den där... :wink:

Postat: 07 apr 2013, 20:08
av Puchlasse
Grattis, du fick verkligen till ett riktigt toppexemplar. Blir sugen på att göra iordning min egen.
Hur gjorde du med lacken ? Puchverkstans eller egen blandning ? På bild ser den riktigt original ut. Men jag vet själv hur hopplöst det är att komma i närheten av original.

Sätt gärna på stänklappar, då förhöjer du den lite till. Ser redan fram emot fler renoveringar av dig, denna har varit kul att följa.

Postat: 07 apr 2013, 21:01
av JK
Tack Lasse,

Jag pillade bort dekalerna från min original ankstjärt och där under fanns oblekt originallack, kutade in till min lackerare och vi gick igenom en uppsjö med kartor, jag valde faktiskt själv att frångå candylacken som ligger original så den jag lagt är en "vanlig" metallic, men jämför jag ankstjärten med min lack är det väldigt likt.

Ska försöka ta reda på färgkoden så kan kanske fler risiga 3000 möta dagens ljus igen ;)

Postat: 11 apr 2013, 15:50
av JK
Tror att jag gjorde en tabbe när jag lade upp mina original VDO-mätare på tradera, ville ju ha originalutseendet så jag beställde nya mätare från PV, hastighetsmätaren verkar funka men varvräknaren beter sig såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=uLv_e_sN ... e=youtu.be

Enligt Björn på PV ska denna nytillverkade del vara mer "ärlig" och en vässad moppe varvar sällan mer än 4000rpm :shock:

Grejen är att om jag slår på halv eller helljus så rör sig mätaren knappt alls, det kan väl omöjligt vara meningen att den ska vara så seg?

Min gamla VDO reagerar blixtsnabbt inkopplad på samma trådar.

Postat: 11 apr 2013, 15:55
av Puchlasse
Tyvärr kan man ju också notera på dessa nya mätare att det står inte VDO i dem, som det gör på orginalen. Men jag kan förstå problemet. De skulle ju bli stämda.
Har dock inte provat de nya så jag vet inte om alla funkar som dina. Kanske nån annan vet ?

Postat: 11 apr 2013, 15:57
av JK
Men de måste väl ändå funka med lyset på, verkar ju helt rubbat annars?

Har inte fått mätaren att varva över 3500 rpm heller inte ens på fullt sprut.

Postat: 11 apr 2013, 17:13
av Puchen
Kopplade min "renoverade" (bytt likriktarbrygga) varvräknare på bromsljusspolen, fungerar finfint, men dippar när man bromsar.

Men det där... är ju förfan direkt tillverkningsfel. Låter som en rövare det där...

Postat: 11 apr 2013, 20:50
av johan_puch
http://www.youtube.com/watch?v=W1SHW_8-htc

Vill minnas att flaggorna satt på VDO mätare, inte org men nog en tidsenlig VDO:are.

Postat: 11 apr 2013, 21:18
av Puchlasse
KOlla PJ nr 9, framsidan. där kan du se hur de ser ut. Detta är väl ett standardverk för alla moppers av rang.
Annars funkar denna länk.
http://www.puchverkstan.se/?m=6&s=5

Postat: 15 apr 2013, 16:26
av JK
Fick nu hem en ny varvräknare från PV, precis lika illa med den, här är ett par jämförande klipp:

Repro varvräknare nr 2, beklagar mörkheten i början men se hur mätaren reagerar efter att jag slagit på ljuset:
http://www.youtube.com/watch?v=I3NkQnvR ... e=youtu.be

Original VDO med ljuset påslaget, reagerar som en varvräknare ska göra.
http://www.youtube.com/watch?v=L9EvCVfT ... e=youtu.be

Nej nu skiter jag i varvräknare helt och hållet och trycker i ett täcklock istället :(

Postat: 15 apr 2013, 17:06
av Puchen
SKRÄPMätare!!! Rätt upp och ned.

eBay.de brukar kunna bidra med sånadäringa roliga originaltingestar!

Inte undra på att jag har onda ögat till repro..., Den nya innerskärm jag punktade fast på min dakota brann sönder för lite och ingenting, helt hopplöst o svetsa i...

Fick nya bussningar till svingen, men hej och hå vad det glappade mot svingaxelbulten.

Vad har vi mer?

Skitsamma. Synd det är så taskig qualität, blir inte lika kul att renovera...

Postat: 15 apr 2013, 17:17
av JK
Finns nog inget jag monterat som inte krävt ombyggnad på ett eller annat sätt, det hade inte varit några problem egentligen såvida priserna hade motiverat det, men när en varvräknare kostar 1300 spänn ska den banne mig fungera bättre än så.