Sida 10 av 20

Postat: 28 mar 2013, 20:29
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tofta skrev:
bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Gilla......

Med vänlig hälsning, Tofta..
Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 mar 2013, 20:47
av Tofta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bmw02touring skrev:
Tofta skrev:
bmw02touring skrev:Hmm, någon som editerar inläggen här eller? Tyckte att jag fått ett svar tidigare, men det verkar borta?
Jag trodde det var högt till tak här och att man kunde jäklas lite med varandra (mellan märkena)! kanske hade jag fel.
Gilla......

Med vänlig hälsning, Tofta..
Förstår inte vad Tofta menar, jag har inte varit medlem här så länge så jag förstår inte alla oskrivna regler.
gillar vad du skrev...
vi får ta en tur tillsammans i sommar..

Med vänlig hälsning, tofta... <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 mar 2013, 21:26
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->absolut Tofta. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 26 apr 2013, 21:57
av bmw02touring
Långt uppehåll i tråden, nu är mopparna iaf försäkrade och körbara.
Frugan fyllde år i förrgår och fick då officiellt sin Compact och även ett rosa Vurpollon med googles. Hon provkörde även en sväng, vilket hon klarade med bravur (med tanke på att hon aldrig kört växlad moped tidigare).
Idag var mina föräldrar förbi på middag och de hade hittat 2st bruna gamla packväskor(sidomonterade) i mint condition på en loppis, så nu känns compacten färdig. skulle kanske behöva 2kugg ner bak.

Igår passade jag på att fixa de sista på Athena Supertherm cylindern, så nu är den nerkapad till lagom format för Solfjäder toppen.
Monterade cylindern och toppen, sedan var det dags för uppstart med min gamla hederliga 17mm Bing. Startade direkt, men tjurade lite.
Provade att skruva ut munstycket lite, men då blev det värre, när jag skruvade in det 0,5 varv så började den gå riktigt fint. Lite finjustering senare så började det hända grejor. :shock: :shock: :shock: :shock:

Kan bara säga två ord: "Fi Faaan" vad den går. Går hur snällt som helst på dellast och känns stark och fin i botten, går lätt att Cruisa i ca 45km/h. Sedan när man vrider på rullen så brakar helvetet lös. Första gången jag inte vågat toppa ett fordon! :oops:
Kopplingen slirar när effekten kommer, så nu har jag beställt nya lameller och fjädrar, passade även på att beställa en hastighetsmätarwire, tror min mätare kommer gå i botten.

Tar tacksamt emot tips på lamellbytet på Zundapp, så man slipper ramla i onödiga gropar. Vad jag har förstått ska man inte behöva demontera Måtorn ur ramen, utan det räcker med att plocka bort svänghjulet och ev tändplattan?

Bild

Postat: 27 apr 2013, 07:10
av cobra karlsson
Trevligt men varför har du toppen bak och fram ?

Postat: 27 apr 2013, 08:27
av jorhul
Det går att göra på plats. Men det är enklare att göra det med motorn borta, och samtidigt passa på att kolla in skicket i övrigt på lager mm.

Postat: 27 apr 2013, 13:19
av bmw02touring
Gött att det går att fixa med motorn på plats.
Ang. toppen så är den bara provmonterad på bilden, nu sitter den åt andra hållet. :oops:

Idag har jag justerat växlarna och dragit fast drevet på Sachsen, som konstigt nog vibrerat loss. :roll:

Postat: 27 apr 2013, 13:29
av Johan Lat
Är ganska lätt att göra med motorn på plats också, använd en skruvtving bara för att trycka ihop lamellpaketet om du inte har specialverktyg till det(vilket inte många har)

Postat: 27 apr 2013, 15:14
av bmw02touring
Tack för tipset ang skruvtvingen, kommer att användas.
Måste tändplattan bort, eller räcker det med svänghjulet?

Något som jag är imponerad över är hur flexibel 17mm Bingen är! Fungerade perfekt med orginalcylinder och med den hemmafilade och nu även med Athenan, riktigt fin respons blev det.

Postat: 27 apr 2013, 16:12
av Johan Lat
Man behöver inte lossa tändplattan

Postat: 27 apr 2013, 20:26
av bmw02touring
Perfekt Johan då blir det ett snabbyte av lameller och fjädrar, vill ju köra lite också.
Imorgon blir det ev. premiärtur till stugan med tillsammans med Frugan och yngsta dottern (8år) och hunden om cykelkärran går att montera på nåt bra sätt.

Postat: 30 apr 2013, 21:52
av bmw02touring
Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.

Postat: 01 maj 2013, 07:39
av HSE
Det där med lossande avgaskrök är standardfel, jag brukar snickra till en lösning med två dragande fjädrar som håller kröken på plats. Mvh HSE.

Postat: 01 maj 2013, 09:57
av Cobra5000
bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?

Postat: 01 maj 2013, 21:47
av bmw02touring
Cobra5000 skrev:
bmw02touring skrev:Nån som har haft problem med att kröken lossnar från stosen? Idag när jag var ute och smög lite så lossade kröken från cylinern, och det blev ett jäkla liv i byn.
Har 36mm anslutning på cyllen och på kröken, dock känns det som om systemet inte är direkt optimalt draget, sitter tight mot fotpinnen på höger sida och skrapar i när man lägger ner åt höger.
Har du Jamarcol helsvetsat avgassystem eller "vanligt" med lös krök ?
Har jamarcol som är helsvetsat.
Kommer dock skära isär det vid tillfälle och rikta om det, gillar inte passformen på det. Det sitter så ruskigt lågt.
Har slut på svetsgas förtillfället, :x