Sida 10 av 17
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 19 jul 2015, 08:47
av cobra karlsson
Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 22 jul 2015, 22:22
av Patrik
56:an skrev:Jänkare okej... men jag hade hoppats på en bild på Scaniabussen
Borde kunna gå här, för det behövs väl ingen särskild tråd för medlemmarnas bussar?

Så , ett nytt försök då:
/ P
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 22 jul 2015, 23:13
av zappafan
cobra karlsson skrev:Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 00:01
av 56:an
Patrik skrev: Så , ett nytt försök då:
/ P
Du är inte dålig på och hitta på...
Milde tid, där kan man snacka om husbuss
Hur långt ska ni köra nu då och vad fordras för körkort på en sån?

Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 02:26
av Patrik
zappafan skrev:
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

Den ä nog bara lite sliten i cylindrarna..
/ P
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 02:39
av Patrik
56:an skrev:
Du är inte dålig på och hitta på...
Milde tid, där kan man snacka om husbuss
Hur långt ska ni köra nu då och vad fordras för körkort på en sån?

Nu närmast blir det nog en övernattning uppe i Värmland iaf sedan får vi se vad det kan bli.
Reggad som husbil vilket blir "personbil klass II" på pappret hos Transportstyrelsen
så det räcker att ha B-kort taget före Juli(?) 1996 för att få framföra den.
Har man tagit B-kort senare eller haft körkortet indraget så är det C-kort som gäller.
Mvh Patrik
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 15:46
av erlan
zappafan skrev:cobra karlsson skrev:Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

kombinerar man rätt orginaldelar går det att gömma 460 cui under såna ventilkåpor.
kommer inte ihåg om det var 427 vev i 428 block eller tvärt om.
Cobra: ska du lyfta ur en FEmotor ur bilen? den kan jag ev förmedla en köpare på
om du vill bli av med en sån?
erlan
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 19:08
av cobra karlsson
zappafan skrev:cobra karlsson skrev:Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

Bara dekalen som var 390 nu är det 3.98 tum i slag och 4.13 tums borr
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 23 jul 2015, 19:09
av cobra karlsson
erlan skrev:zappafan skrev:cobra karlsson skrev:Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

kombinerar man rätt orginaldelar går det att gömma 460 cui under såna ventilkåpor.
kommer inte ihåg om det var 427 vev i 428 block eller tvärt om.
Cobra: ska du lyfta ur en FEmotor ur bilen? den kan jag ev förmedla en köpare på
om du vill bli av med en sån?
erlan
Motorn är såld Erlan, lika orginallådan. som du skrev angående strokning så tar man 4.28 veven i 427 blocket
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 24 jul 2015, 01:14
av zappafan
cobra karlsson skrev:zappafan skrev:cobra karlsson skrev:Nu skall snart 7 Litersmotorn i bilen och c6an monteras bakom var förresten in i mörkaste värmlandsskogarna och hämtade den växellådan av ett riktigt Fordtroll jag kan lova är man minsta Fordnörd så var det himmelriket !
Strokad? 390 cui = 6,39 L...

Bara dekalen som var 390 nu är det 3.98 tum i slag och 4.13 tums borr
428....
Fast det hade varit smäck med en sån här i en 63 1/2 istället....
http://www.enginelabs.com/engine-tech/e ... storation/
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 24 jul 2015, 08:19
av cobra karlsson
Vet faktist om en 427 highriser som är till salu kommer från den exporterade Ford Thunderbolten som funnits i Sverige men 250000 kr känns lite dyrt även för mig .drömmer om en 427 sohc och gubben jag köpte växellådan av hade 2 st ståendes taskigt va ?samt att han hade en trave vanliga 427or och 428or livet är bra orättvist ibland.
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 24 jul 2015, 09:01
av erlan
2,5 miljoner för bara en motor?
har marknaden blivit tokhysterisk igen.
eller blev det en nolla för mycket?
bättre åka Mopar, där finns 426HEMI nytillverkad.
erlan
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 24 jul 2015, 13:15
av cobra karlsson
ok blev en nolla för mycket angånde mopar så visst nytillverkade hemin finns att köpa men det gör det med 427 sohc också men dom duger inte åt dom riktiga freaken
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 25 jul 2015, 21:11
av Amarace
Patrik skrev:Amarace skrev:
244GL-79
Var de så värst vanliga i vitt -79 egentligen tro? Har haft 79:or också, en röd DL å en GL som var inte var riktigt vit utan mer gulvit å såld ny med något "kit" med stripes å frontspoiler.
79:orna minns jag annars mest i någon ful blå färg.
Min GL gick hur gott som helst men var såpass långt gången i rosten så jag blev sista brukaren tyvärr, din GL ser ut att klarat sig bra iaf, låga mil å osaltade vägar kanske?
/ Patrik
Nä, Vit var nog inte så vanlig, dän här är ju "californiavit", så den är liiiite gräddvit, som du säger är nog den lite ljusa blå bland dom vanligaste färgerna. Den är hyffsad, men nog finns det lite rost. Har gått häruppe hela sitt liv, så den lever ju tack vare det

Gör som jag brukar, den kommer att få en hel del originaltillbehör monterat.
Re: Bildtråd för medlemmarnas bilar
Postat: 28 jul 2015, 09:39
av Patrik
56:an skrev:
Hur långt ska ni köra nu då och
Åkte på torsdagen och kom hem på söndagkväll.
Målet var Ransäter, ligger bredvid Klarälven:
På vägen upp blev det ett litet stopp i Säffle:

Bussen kändes extra pigg när vi passerade Säffle men så är ju karossen byggd där.
"Stödbensöl" utan stödben..
Fick ju ta med drönaren å kolla läget från luften också, denna bild är från fredagen så det var "inte så många" som anlänt då.
Mvh Patrik