Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Oaken
Inlägg: 435
Blev medlem: 26 apr 2013, 11:49
Ort: Lindesberg
Kontakt:

Inlägg av Oaken »

Kul tråd med intressant läsning 56:an :thumb:
Mopedheads / Stram Wire Sverige
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:35, redigerad totalt 1 gång.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Håll nu koll på oljenivån så den inte börjar stiga.
Tänkte på att "avfettnings medlet" kanske inte
brinner så bra. Läcker förbi kolvringarna och spärut
oljan, inte så bra.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det har du rätt i. Bra tips och något jag inte tänkt på.

Jag testade avfettningsmedlet i vintras genom att blöta en liten trasbit och tutta på och det floffade till rätt bra. Men det var bara en snabbtest om det överhuvudtaget brann och mer noga kanske man kunde göra med en jämförelse med bensin och E85.
Nu är motorn kall och jag går genast ut och gör en liten fin rits på oljestickan där nivån är just nu slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

blyersättningen funkar på samma sätt so blyet. det ger en skyddande hinna eller beläggning på ventilsätena som hindrar gjutjärnet att ryckas loss atom för atom.

e85 må sänka förbränningstemperaturen men inte tillräkligt för att motverka ev slitage av ventilsätena.
när jag körde en sierra på e85 använde jag tri-pak blyersättning.
toppen jag använde är en 1,6 taunustopp från -76.

jag vet att vi har ett par finska vänner på forumet. om någon av dom kan fixa mig en topp från en sierra 1,6 OHC/pinto så skulle jag bli jätteglad.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Kanonbra info erlan, det gör det lättare att förstå och kanske också erkänna problematiken inför sig själv.

Testa lite försiktigt kommer jag dock ändå att göra och sånt där blyersättningsmedel har jag redan ett par flaskor om det skulle behövas.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:35, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Synd 56:an att jag för ca 7 år sedan gav bort ett gäng sådana förgasare samt 4 st B18 motorer till en som höll på med rallycross, kanske hade varit något för dig...

Stiften såg ju lite olika ut, har du gjort något kompprov på maskinen?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

för er på forumet som är för unga för att hållit på med den gamla hissingeferarrin
så kan vi ju förklara att i dom första årsmodellerna av B18 satt vevaxlar och stakar tillverkade av Bofors. och dom är kanonbra om man ska trimma.

erlan
Användarens profilbild
tompas11
Inlägg: 746
Blev medlem: 03 mar 2011, 00:00
Ort: Bästmanland

Inlägg av tompas11 »

Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.

Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll. :D
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

spocht_winner pris till historiens fulaste avgasslut... :roll:

Raka rör har ju lite billigare rostfritt 2.790:-

http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... -1966.html
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

tompas11 skrev:Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.

Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll. :D
jag har nått svagt minne av att det skulle finnas en gjutning som även tålde 2,2 liter. tror det var precis i övergången mellan B18 och B20.

erlan
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Har ett -74:as B20 block, dom skulle väl tåla mycket över-överborr? är en extra "ribba" ingjutet i yttercylindrarna....
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

gäller de b18 militär motorerna oxå?
Skriv svar