Re: 56:ans motor och mekartråd
-
Det har du rätt i. Bra tips och något jag inte tänkt på.
Jag testade avfettningsmedlet i vintras genom att blöta en liten trasbit och tutta på och det floffade till rätt bra. Men det var bara en snabbtest om det överhuvudtaget brann och mer noga kanske man kunde göra med en jämförelse med bensin och E85.
Nu är motorn kall och jag går genast ut och gör en liten fin rits på oljestickan där nivån är just nu
Jag testade avfettningsmedlet i vintras genom att blöta en liten trasbit och tutta på och det floffade till rätt bra. Men det var bara en snabbtest om det överhuvudtaget brann och mer noga kanske man kunde göra med en jämförelse med bensin och E85.
Nu är motorn kall och jag går genast ut och gör en liten fin rits på oljestickan där nivån är just nu

blyersättningen funkar på samma sätt so blyet. det ger en skyddande hinna eller beläggning på ventilsätena som hindrar gjutjärnet att ryckas loss atom för atom.
e85 må sänka förbränningstemperaturen men inte tillräkligt för att motverka ev slitage av ventilsätena.
när jag körde en sierra på e85 använde jag tri-pak blyersättning.
toppen jag använde är en 1,6 taunustopp från -76.
jag vet att vi har ett par finska vänner på forumet. om någon av dom kan fixa mig en topp från en sierra 1,6 OHC/pinto så skulle jag bli jätteglad.
erlan
e85 må sänka förbränningstemperaturen men inte tillräkligt för att motverka ev slitage av ventilsätena.
när jag körde en sierra på e85 använde jag tri-pak blyersättning.
toppen jag använde är en 1,6 taunustopp från -76.
jag vet att vi har ett par finska vänner på forumet. om någon av dom kan fixa mig en topp från en sierra 1,6 OHC/pinto så skulle jag bli jätteglad.
erlan
- zappafan
- Forumsponsor

Raka rör har ju lite billigare rostfritt 2.790:-
http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... -1966.html
jag har nått svagt minne av att det skulle finnas en gjutning som även tålde 2,2 liter. tror det var precis i övergången mellan B18 och B20.tompas11 skrev:Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.
Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll.
erlan
-