Sida 10 av 104

Postat: 30 jul 2013, 19:36
av Oaken
Kul tråd med intressant läsning 56:an :thumb:

Postat: 30 jul 2013, 19:59
av 56:an
..........

Postat: 30 jul 2013, 21:06
av Skunkworkz
Håll nu koll på oljenivån så den inte börjar stiga.
Tänkte på att "avfettnings medlet" kanske inte
brinner så bra. Läcker förbi kolvringarna och spärut
oljan, inte så bra.

Postat: 30 jul 2013, 21:29
av 56:an
Det har du rätt i. Bra tips och något jag inte tänkt på.

Jag testade avfettningsmedlet i vintras genom att blöta en liten trasbit och tutta på och det floffade till rätt bra. Men det var bara en snabbtest om det överhuvudtaget brann och mer noga kanske man kunde göra med en jämförelse med bensin och E85.
Nu är motorn kall och jag går genast ut och gör en liten fin rits på oljestickan där nivån är just nu slider_thankyou.gif

Postat: 30 jul 2013, 21:40
av erlan
blyersättningen funkar på samma sätt so blyet. det ger en skyddande hinna eller beläggning på ventilsätena som hindrar gjutjärnet att ryckas loss atom för atom.

e85 må sänka förbränningstemperaturen men inte tillräkligt för att motverka ev slitage av ventilsätena.
när jag körde en sierra på e85 använde jag tri-pak blyersättning.
toppen jag använde är en 1,6 taunustopp från -76.

jag vet att vi har ett par finska vänner på forumet. om någon av dom kan fixa mig en topp från en sierra 1,6 OHC/pinto så skulle jag bli jätteglad.

erlan

Postat: 30 jul 2013, 21:47
av 56:an
Kanonbra info erlan, det gör det lättare att förstå och kanske också erkänna problematiken inför sig själv.

Testa lite försiktigt kommer jag dock ändå att göra och sånt där blyersättningsmedel har jag redan ett par flaskor om det skulle behövas.

Postat: 31 jul 2013, 01:30
av 56:an
..............

Postat: 01 aug 2013, 01:33
av 56:an
..........

Postat: 01 aug 2013, 10:24
av tompas11
Synd 56:an att jag för ca 7 år sedan gav bort ett gäng sådana förgasare samt 4 st B18 motorer till en som höll på med rallycross, kanske hade varit något för dig...

Stiften såg ju lite olika ut, har du gjort något kompprov på maskinen?

Postat: 01 aug 2013, 14:34
av erlan
för er på forumet som är för unga för att hållit på med den gamla hissingeferarrin
så kan vi ju förklara att i dom första årsmodellerna av B18 satt vevaxlar och stakar tillverkade av Bofors. och dom är kanonbra om man ska trimma.

erlan

Postat: 01 aug 2013, 14:48
av tompas11
Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.

Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll. :D

Postat: 01 aug 2013, 15:04
av zappafan
spocht_winner pris till historiens fulaste avgasslut... :roll:

Raka rör har ju lite billigare rostfritt 2.790:-

http://www.rakaror.o.se/Rostfrittavgass ... -1966.html

Postat: 01 aug 2013, 16:37
av erlan
tompas11 skrev:Jajamensan, i de motorer som jag gav bort så satt det Boforsstakar.

Dom tidiga B18-motorerna gick även att borra upp till B20. Gjorde detta med en motor som jag satte i en Duett, motorn fick även en lite vassare kam och nya lager förstås. Gick som ett skållat troll. :D
jag har nått svagt minne av att det skulle finnas en gjutning som även tålde 2,2 liter. tror det var precis i övergången mellan B18 och B20.

erlan

Postat: 01 aug 2013, 19:10
av zappafan
Har ett -74:as B20 block, dom skulle väl tåla mycket över-överborr? är en extra "ribba" ingjutet i yttercylindrarna....

Postat: 01 aug 2013, 21:43
av Neifelheim
gäller de b18 militär motorerna oxå?