Sida 10 av 23
Re: Årets vändning!
Postat: 07 feb 2015, 19:32
av testo
Jajamänsan idag blev det några minuter över!
Vitt skit från himlen lika med inomhusjobb!
Däcken i princip hoppade dit av sig själv, första gången jag inte lyckats med pyspunka på 1 av 2 däck.
Kanske dax för en lott!
Nya bromsskölden testades.
Lite mellanlägg behövdes för att få det att snurra.
Sen lite modifiering..
Sisådär det blev ju trevligare en innan!
Nu till dagens knäckfråga ska jag såga till bromssköldstoppen från den som var monterad? Eller är det en eftersökt del?
I Mcb katalogen från 72 som jag har benämns denna sköld som tidig har jag för mig? Eller är det samma stopp som
Leleu 100 nav?
Klart slut!
Re: Årets vändning!
Postat: 07 feb 2015, 20:20
av musköchrister
ring så löser vi problemet innan du förstör den.fast nu ser jag att du nog har sågat sönder skölden redan,hade du lämnat klackarna så hade du kunnat använda sena bromsjärnet
Re: Årets vändning!
Postat: 07 feb 2015, 20:24
av testo
musköchrister skrev:ring så löser vi problemet innan du förstör den
Slår en signal i morgon!
Re: Årets vändning!
Postat: 07 feb 2015, 20:32
av testo
musköchrister skrev:ring så löser vi problemet innan du förstör den.fast nu ser jag att du nog har sågat sönder skölden redan,hade du lämnat klackarna så hade du kunnat använda sena bromsjärnet
Sågade bara bort wirefästet för att få frigång för cross wiren resten är intakt!

Re: Årets vändning!
Postat: 07 feb 2015, 21:25
av musköchrister
upload pictures online
vilken tur,såg ut som du sågat bort alltihop
Re: Årets vändning!
Postat: 09 feb 2015, 19:50
av testo
Ett litet paket från Tyskland damp ner idag!
Avsevärd skillnad på drev .
420 kedjan sitter bättre här!
I morgon blir det förhoppningsvis montering och koll av kedjelinje

.
Re: Årets vändning!
Postat: 10 feb 2015, 19:58
av testo
Jaha ja, linjeringen blev helt ok.
Frigången till svingen med 15 fram 42 bak stötdämparlängden inställd med spännrem på 275mm.
275mm höjd på remmen!
Och 310mm blev max innan kedjan tar i svingen.
Klart slut!

Re: Årets vändning!
Postat: 10 feb 2015, 20:41
av Conrad Engström
Jag har höjt vaggan i framkant 30 mm
Re: Årets vändning!
Postat: 12 feb 2015, 19:52
av testo
Conrad Engström skrev:Jag har höjt vaggan i framkant 30 mm
Vad blev det för längd på stötdämparna för dig Conrad?
Re: Årets vändning!
Postat: 12 feb 2015, 20:15
av testo
Så var det torsdag!
Ett bromsjärn dök upp i tisdags, doppades i zink baljan idag. Tack för paketet Christer!
En bromssköld utan slagmärken dök också upp i brevlådan!
Lite svets och slip samt inpassning av axeln jag gjorde.
En förlängning av bromsstoppen blev det också.
Nu återstår bara att fixa framskärmsfästen (hur jag nu ska göra dom) så är framgaffel fixet klart!
Klart slut!
Re: Årets vändning!
Postat: 12 feb 2015, 21:11
av Baronen
Vad fint det blir! Förzinkar du själv? Isåfall, vad använder du för material?

Re: Årets vändning!
Postat: 12 feb 2015, 21:19
av testo
Baronen skrev:Vad fint det blir! Förzinkar du själv? Isåfall, vad använder du för material?

Tack! Ja jag hobbyförzinkar högst ovetenskapligt hemma på arbetsbänken, jag tar ett kort på prylarna i helgen så
får du se.
Re: Årets vändning!
Postat: 12 feb 2015, 21:50
av Baronen
testo skrev:Baronen skrev:Vad fint det blir! Förzinkar du själv? Isåfall, vad använder du för material?

Tack! Ja jag hobbyförzinkar högst ovetenskapligt hemma på arbetsbänken, jag tar ett kort på prylarna i helgen så
får du se.
Tack! Jag köpte hem lite grejer igår för att experimentera lite. Zink anoder och en konstantströmsladdare. Funderar bara på vad jag ska ha för elektrolyt. Endel använder vinäger och salt har jag sett. Men det ska bli spännande att se din anläggning

Re: Årets vändning!
Postat: 15 feb 2015, 16:41
av Baronen
Nu är ju snart helgen slut testo!

Re: Årets vändning!
Postat: 15 feb 2015, 20:58
av testo
Här är mina enkla pryttlar!
En hink med 1,5 liter vinäger en näve salt och lite socker. En offeranod från Biltema, den biten jag använder
ligger i hinken med en koppartråd lindad runt som jag kopplar spänningsaggregatet till.
Själva aggregatet!
Och den lilla detaljen som får prylarna något blanka stålull! Resultatet när man förzinkar på detta
sätt liknar när man lyfter upp det ur hinken något som är lackat med zinkfärg. Dvs ljusgrått och matt.
För att få lite lyster på bitarna behövs lite stålullsgnugg.
Jag brukar köra bitarna tre gånger med stålull i mellan. Om förzinkningen blir ordentligt motstånds
kraftig mot väder och vind återstår att se!