Politiken i Sverige
Re: Politiken i Sverige
Jag läste nu hon blev torterad och senare dömd till hora på en bordell 

"Lucia anses ha varit en historisk person och datumen för hennes födsel år 283 och hennes död år 303 är sannolika.
I Luciatraditionen ingår många element som smält samman till en helhet. Hon är blandning av både Sankt Nikolaus, julbocken, Jesusbarnet och Lucifer, menar traditionsforskarna.
Legender och berättelser om Lucia går tillbaka till antiken och staden Syrakusa år 283 efter Kristus.
Då föddes Lucia i en adlig och välbärgad familj. Fadern var av romerskt ursprung men dog tidigt och Lucia uppfostrades av sin mor Euthycia. Moderns namn antyder att hon hade grekiskt påbrå.
För att pröva om Lucia var kristen anmodades hon nu av prefekten i Syrakusa att offra till de romerska gudarna. På det svarade Lucia: "Ett rent offer till Gud är att besöka änkorna, de föräldralösa och pilgrimerna som behöver hjälp, och det är redan tre år sedan jag gav ett sådant offer till Jesus Kristus genom att dela ut all min egendom."
Prefekten beslöt att straffa Lucia genom att skicka henne till en bordell men hon vägrade blankt.
Då tände man en eld runt henne, men elden rörde inte henne. Till slut kallade man fram bödeln som stack en dolk i hennes sida. Det påstås att det var fästmannen som fungerade bödel."
http://www.folkhalsan.fi/startsida/Aktu ... aditionen/
I Luciatraditionen ingår många element som smält samman till en helhet. Hon är blandning av både Sankt Nikolaus, julbocken, Jesusbarnet och Lucifer, menar traditionsforskarna.
Legender och berättelser om Lucia går tillbaka till antiken och staden Syrakusa år 283 efter Kristus.
Då föddes Lucia i en adlig och välbärgad familj. Fadern var av romerskt ursprung men dog tidigt och Lucia uppfostrades av sin mor Euthycia. Moderns namn antyder att hon hade grekiskt påbrå.
För att pröva om Lucia var kristen anmodades hon nu av prefekten i Syrakusa att offra till de romerska gudarna. På det svarade Lucia: "Ett rent offer till Gud är att besöka änkorna, de föräldralösa och pilgrimerna som behöver hjälp, och det är redan tre år sedan jag gav ett sådant offer till Jesus Kristus genom att dela ut all min egendom."
Prefekten beslöt att straffa Lucia genom att skicka henne till en bordell men hon vägrade blankt.
Då tände man en eld runt henne, men elden rörde inte henne. Till slut kallade man fram bödeln som stack en dolk i hennes sida. Det påstås att det var fästmannen som fungerade bödel."
http://www.folkhalsan.fi/startsida/Aktu ... aditionen/
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Du är rolig du 56:an, men jag säger som hon Diesel-Åsa sa - det kan jag leva med.56:an skrev:Skulle väl var du och den där Lingonbladtompas11 skrev:Undrar just vem eller vilka du syftar på..?

- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
pangerva skrev:Religion skapar bara konflikter.

Fast jag tror nog att den kvinnliga delen av muslimerna klarar av att tolka koranen på ett bättre sätt
fan nu får man väl snart en fatwa på sig och tvingas lyssna på en muslimsk man i radio som menar att det är rätt samtidigt som reporten hummar instämmande utan att ifrågasätta .
Brukar följa det här inlägget eftersom ämnet intresserar mig. Men har tidigt bestämt mig för att inte lägga mig i och skriva nåt före den 23 mars. Då jag trodde att det bara skulle bli massa käbbel om invandrare och jag tycker ämnet är rätt passe och uttjatat.
Här nedan hade jag dock skrivit ett längre inlägg, men sen insåg jag att det inte var den 23 mars än, så jag strök det. Undrar om jag kan hålla ut ?
Här nedan hade jag dock skrivit ett längre inlägg, men sen insåg jag att det inte var den 23 mars än, så jag strök det. Undrar om jag kan hålla ut ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Äh... kom igen nu och rocka loss på tangenterna vet ja.
Invandring - uttjatat, tja kanske det men frågan är knappast passé.
Senast i dag kom ju en rapport om att majoriteten av M:s kommunalpolitiker vill ha en begränsning av invandringen, tvärt emot vad partiledningen vill och står för. Spännande fortsättning lär nog följa i denna brännande fråga.

Invandring - uttjatat, tja kanske det men frågan är knappast passé.
Senast i dag kom ju en rapport om att majoriteten av M:s kommunalpolitiker vill ha en begränsning av invandringen, tvärt emot vad partiledningen vill och står för. Spännande fortsättning lär nog följa i denna brännande fråga.
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Gör ett försökPuchlasse skrev:Undrar om jag kan hålla ut ?

Det finns ju faktiskt dom som loggar in här för och prata gamla mopeder

Inte i denna tråd väl..?56:an skrev:Det finns ju faktiskt dom som loggar in här för och prata gamla mopeder

- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Nej, men den kan flytta fokus om det breder ut sig. Jag kan ha fel men jag tycker gästbesöken ökat sen Politik i Sverige tråden kom till. Vad säjer Josefine, har du märkt nåt om det?
Ta inte illa upp tompas11, jag bara menar säkrast ta det lugnt
Förresten tycker jag tråden är exkluderande och inte alls som Josefine föreslog. Önskemålet var en tråd om samhällsdebatt och politik och den här tråden inbjuder till politiken i Sverige.
Vill man t.ex. diskutera hbt frågor i Europa så blir det off topic i tråden
Ta inte illa upp tompas11, jag bara menar säkrast ta det lugnt

Förresten tycker jag tråden är exkluderande och inte alls som Josefine föreslog. Önskemålet var en tråd om samhällsdebatt och politik och den här tråden inbjuder till politiken i Sverige.

56:an skrev:Nej, men den kan flytta fokus om det breder ut sig. Jag kan ha fel men jag tycker gästbesöken ökat sen Politik i Sverige tråden kom till. Vad säjer Josefine, har du märkt nåt om det?
Ta inte illa upp tompas11, jag bara menar säkrast ta det lugnt![]()
Tråden gäller naturligtvis allt som kan tänkas vara politik i Sverige.
Jag blev lite sur, för några veckor sedan stod det i lokaltidningen att S/MP skulle riva upp tillståndet för myggbesprutningen

sedan år 2000 har dom sprutat våra våtmarker med en sorts biologiskt medel som enbart angriper mygglarvens tarmsystem.
vi har fått en sån skön o lugn tillvaro här sedan dess utan mygghattar och mygghus.
medlet är väl utprovat sedan 50 år bl.a i Kanada och Frankrike.
Med tanke på att forumet har drygt 4700 medlemmar och endast ca 15 har yttrat sig i denna tråd, så tror jag inte att fokus har flyttat sig från gamla moppar på något märkbart sätt till denna tråd.
Väldigt många människor i Sverige är ganska ointresserade av politik vilket kanske i viss mån återspeglas i valresultatet.
Väldigt många människor i Sverige är ganska ointresserade av politik vilket kanske i viss mån återspeglas i valresultatet.

- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
En svag gissning kan ju vara att t.ex. en ornitologförening gärna vill att det skall finnas mat i överflöd till de fågelarter som finns där.kejsaren skrev:Jag blev lite sur, för några veckor sedan stod det i lokaltidningen att S/MP skulle riva upp tillståndet för myggbesprutningen![]()
sedan år 2000 har dom sprutat våra våtmarker med en sorts biologiskt medel som enbart angriper mygglarvens tarmsystem.
vi har fått en sån skön o lugn tillvaro här sedan dess utan mygghattar och mygghus.
medlet är väl utprovat sedan 50 år bl.a i Kanada och Frankrike.
Och det är inte otänkbart att det i sådana fall går att föra en diskussion med styrande politiker om att dra in eller begränsa tillståndet för besprutningen.
Då kan t. ex. S+Mp:s undersökningar komma fram till att det finns fler ornitologer i landet än det finns röstberättigade i hela det drabbade myggområdet.
Och då kommer ornitologmedlemmarna att bli informerade av föreningen om vilket parti som är att föredra att lägga sin röst på,
eftersom det partiet vid nästa val kommer att riva upp tillståndet för myggbesprutningen om de vinner valet.
Alla ornitologer kommer säkerligen inte att rösta på det av föreningen föreslagna partiet, men troligen fler än vad de röstberättigade i problemområdet är.
Den svenska ornitologföreningen ingår i den internationella miljöorganisationen BirdLife International som bara i Europa omfattar 45 organisationer.
Och kan säkert påverka både det ena och det andra i bakgrunden.
Nu är det naturligtvis inte på detta sättet, utan bara en teori om hur det kan gå till i politiken.

Ja, för de som redan har det bra så finns det ju ingen större anledning att rösta heller...tompas11 skrev:Med tanke på att forumet har drygt 4700 medlemmar och endast ca 15 har yttrat sig i denna tråd, så tror jag inte att fokus har flyttat sig från gamla moppar på något märkbart sätt till denna tråd.
I en demokrati är det ingen bra utveckling för de som vill styra samhället, man vinner inga röster på att lägga fram vallöften som ändå ingen behöver.
Men om de styrande politikerna istället försämrar levnadsvillkoren för det röstberättigade folket så kan partierna lägga ut valfläsk igen och vinna röster.
Och kanske vinna valet på vallöften som ändå aldrig kommer att förverkligas, men som de säger sig att ha som målsättning att genomföra
vid intervjuer och liknande under hela mandatperioden.
Så håller man sig kvar vid styret...

I en diktatur kan det fungera så här istället:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%B6d_ ... 3%A5despel
Miljövännerna har ganska mycket att säga till om och jag tycker det är bra. Men ibland spårar det ur, motståndet mot att bygga nya motorvägar har jag svårt att förstå, bilarna finns och kör redan på gamla farliga vägar. Nya säkrare vägar ger arbetstillfälle och sparar i slutändan människoliv. En annan sak är vattenkraften, svärfar till en kompis köpte en fastighet med en gammal vattendam och vattenturbin som inte varit i drift på en 20 år men tillstånden fanns. Han började sätta den i stånd men en lokal sportfiskeklubb gick i taket när de upptäckte det och det slutade med så stora problem att han gav upp. Sportfiskarna tycker tydligen att kärnkraft är bättre än vattenkraft
Men som jag ser det är sportfiske en hobby och finns det gamla tillstånd och bäcken/ån varit reglerad i 50 år tidigare så borde det ha företräde. Men jag fiskar inte så ofta numera...

Det där är också en kontroversiell fråga. Ett intresse står mot ett annat intresse
Makthavarna räknar dock med att det fåtalet miniatyrkraftverk inte har någon betydelse för energiförsörjningen men det kan vara en betydande inkomstkälla för den enskilde och då blir genast striden hård
De som kommer vinna är förmodligen fiskarna som kommer få bättre överlevnadsmöjligheter i vattendragen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattendirektivet

Makthavarna räknar dock med att det fåtalet miniatyrkraftverk inte har någon betydelse för energiförsörjningen men det kan vara en betydande inkomstkälla för den enskilde och då blir genast striden hård

De som kommer vinna är förmodligen fiskarna som kommer få bättre överlevnadsmöjligheter i vattendragen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattendirektivet
"Det stora intresset för fritidsfiske gör i kombination med Sveriges fantastiska förutsättningar för fiske att det finns en betydande
utvecklingspotential för besöksnäring med koppling till fritidsfiske. Det finns med andra ord alla möjligheter att utveckla fisketurismen till en mycket viktig del av svensk besöksnäring. Fisketurismen har tagit stora kliv framåt under 2000-talet, men det finns många pusselbitar kvar att lägga innan Sverige har nått sin fulla potential som fiskedestination."
"Trots den goda tillgången på fiskevatten finns det stora behov av att restaurera många vattenområden. Det finns tusentals vattenkraftverk,
dammanläggningar och vägtrummor som hindrar fiskens vandring i vattendragen."
"Vision 2020
År 2020 har vi ett fritidsfiske av minst samma omfattning som i dag med mycket god tillgänglighet i såväl stadsnära miljöer som på landsbygden. Fisketurismen har minst fördubblats och är en viktig del av svensk besöksnäring som skapar arbetstillfällen och betydande samhällsekonomiska värden. Hav, sjöar och vattendrag producerar ekosystemtjänster som tillgodoser fritidsfiskets och fisketurismens behov.
Fritidsfisket och fisketurismen bedrivs långsiktigt hållbart med hänsyn till miljön och ekosystemen."
https://www.havochvatten.se/download/18 ... m-2020.pdf
"Med en Europamarknad på minst 50 miljoner fiskeintresserade, och till det en mycket stark hemmamarknad där var 100:e resa utgörs av en fiskeresa, blir fisketurismen en betydelsefull aktör som medverkar till att den nationella strategin ”att Sverige ska vara ett naturnära och hållbart besöksmål med en svårslagen kombination av storstad och naturupplevelser” kan uppnås,"
http://www.fiskenyheter.se/artiklar/pre ... keturismen
Ja vad ska Sverige kunna konkurrera med när kärnkraften stängts ner och vår industri av betydelse flyttat all tillverkning utomlands?
Sportfisketurismen har säker en stor potential att kunna utvecklas till en betydande inkomstkälla samt inte minst att ha förmågan att skapa arbete för många i landet. Låt oss satsa på detta!
utvecklingspotential för besöksnäring med koppling till fritidsfiske. Det finns med andra ord alla möjligheter att utveckla fisketurismen till en mycket viktig del av svensk besöksnäring. Fisketurismen har tagit stora kliv framåt under 2000-talet, men det finns många pusselbitar kvar att lägga innan Sverige har nått sin fulla potential som fiskedestination."
"Trots den goda tillgången på fiskevatten finns det stora behov av att restaurera många vattenområden. Det finns tusentals vattenkraftverk,
dammanläggningar och vägtrummor som hindrar fiskens vandring i vattendragen."
"Vision 2020
År 2020 har vi ett fritidsfiske av minst samma omfattning som i dag med mycket god tillgänglighet i såväl stadsnära miljöer som på landsbygden. Fisketurismen har minst fördubblats och är en viktig del av svensk besöksnäring som skapar arbetstillfällen och betydande samhällsekonomiska värden. Hav, sjöar och vattendrag producerar ekosystemtjänster som tillgodoser fritidsfiskets och fisketurismens behov.
Fritidsfisket och fisketurismen bedrivs långsiktigt hållbart med hänsyn till miljön och ekosystemen."
https://www.havochvatten.se/download/18 ... m-2020.pdf
"Med en Europamarknad på minst 50 miljoner fiskeintresserade, och till det en mycket stark hemmamarknad där var 100:e resa utgörs av en fiskeresa, blir fisketurismen en betydelsefull aktör som medverkar till att den nationella strategin ”att Sverige ska vara ett naturnära och hållbart besöksmål med en svårslagen kombination av storstad och naturupplevelser” kan uppnås,"
http://www.fiskenyheter.se/artiklar/pre ... keturismen
Ja vad ska Sverige kunna konkurrera med när kärnkraften stängts ner och vår industri av betydelse flyttat all tillverkning utomlands?
Sportfisketurismen har säker en stor potential att kunna utvecklas till en betydande inkomstkälla samt inte minst att ha förmågan att skapa arbete för många i landet. Låt oss satsa på detta!
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den