Sida 10 av 12

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 15:23
av GhR08
Haha!
Nu lever den igen.
jag hade visst inte rengjort tanken tillräckligt.
Både kranen och filtret va fulla med skit..

Nu till andra problem!
I och med att det sitter en fladdermuscylle och en Bing 15mm så räcker inte 2 växlar.
Full fart och full gas så skriker den efter en tredje växel.
Så.
Finns det någon här som har en 3 växlad Ilo till salu?
Behöver bara blocket med alla delar i.
Resten har jag själv.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 17:39
av erlan
där blir du inte hjälpt av 3växlat. det är samma utväxling på högsta växeln på båda
3växlade är däremot tätstegad, så den blir mycket roligare att köra.

erlan

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 18:21
av HSE
Billigast att dreva upp den, det får du ju ändå göra om du skaffar en treväxlad :wink: Sedan är tre växlar givetvis mycket bättre än två körmässigt sett. Jag är numera bortskämd och vill ha minst 4...

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 18:58
av GhR08
Är det verkligen ingen skillnad med den tredje växeln?

Kanske är värt iaf om man får tag i en motor för under 2000, eller?

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 22:39
av HUSQVARNA SPORT
Du hittar inte nån motor under 5000 .

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 18 apr 2017, 22:50
av erlan
ja hittar du en motor under 2000 är det bara att slå till.
ja det är skillnad på utväxling, men den är minimal.
60 mot 62 kuggar på sekundärdrevet i växellådan på högsta växel, om jag minns rätt.
du lär inte märka skillnad på varvtalet.

erlan

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 19 apr 2017, 07:25
av GhR08
Då har jag en till fråga.
Den böjda plåtbit som sitter bak där vajern kommer in. Har den någon funktion utöver att hålla i vajern?

Tittar på en motor som saknar just den delen och hoppas den inte är jätteviktig och det går bra om man gör en själv.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 20 apr 2017, 16:06
av erlan
den biten bör gå lätt att göra själv.

erlan

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 20 apr 2017, 16:39
av GhR08
Då får vi hoppas att säljarna i Tyskland och Spanien skickar det dom lovat. För i så fall har jag hittat två stycken 3 växlade motorer, en komplett och en som saknar tändplattan, förgasare och den lilla plåtbiten men man fick med en extra fladdermuscylle istället.
Allt för under 3000kr.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 21 apr 2017, 08:14
av mopedus
Skitigt och trasigt är inte samna sak som patina. När jag renoverar fixar jag all som är slitet och fult men utan att lacka om allt till nyskick. Det som jag kallar patina är ett nött men rent helt och fungerande skick. Lycka till med Monarscooten.

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 maj 2017, 18:30
av GhR08
Visst är det både bättre och tystare med rem än kedja till kopplingskorgen?

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 maj 2017, 19:04
av HVA59
Absolut tystare! Men kedja är mycket slitstarkare och tål mer stryk...

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 maj 2017, 19:23
av GhR08
Men det kan väl bara vara viktigt om man sätter på typ en Puchlo cylinder?

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 09 maj 2017, 20:18
av HVA59
Jovisst, de nya remmarna är ju hyfsat bra förhållandevis :) Men får inte köra så ryckigt, och skulle motorn nypa är det till att säga adjö till den remmen...
Och ska man trimma så lär remmen inte hålla länge. Men så länge man kör försiktigt och inte trimmar så är det ett bra alternativ :) (men var försiktig för en ny rem kostar skjortan)

Re: Monarscoot 1957, ett billigt, smutsigt monster!

Postat: 10 maj 2017, 08:48
av GhR08
Är det någon skillnad på lager och packboxar på en 2 vs 3 växlad ILO?