Mickes KS50 -70

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Gabbe

Re: Mickes KS50 -70

Inlägg av Gabbe »

Jag tycker min 314-motor hugger lite på kopplingen när den är varm med 10-40 mc helsyntet.
Jag ska testa SAE80 mineralolja och se om det blir någon skillnad.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja prova kan man alltid göra.

Jag har kört 10W-40 syntetbaserad olja i flera motorer och inte upplevt några problem. 3 st Zundappmotorer (möjligen 4 st) och en FS1 motor med förstärkt koppling som jag gjorde iordning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nu är tuningen klar och motorn varvar på som den ska med bra toppvarv på växlarna och gassvar. Den går rent och dra bra även i mellanregistret. Det var mycket lätt att få Dellorto 26an att fungera som jag vill. Lågfarten och nålen är orörda. Jag gick ner lite i huvudmunstycke och justerade luftskruv och tomgång så var det klart.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Sydstatare

Inlägg av Sydstatare »

Micke S skrev:Nu är tuningen klar och motorn varvar på som den ska med bra toppvarv på växlarna och gassvar. Den går rent och dra bra även i mellanregistret. Det var mycket lätt att få Dellorto 26an att fungera som jag vill. Lågfarten och nålen är orörda. Jag gick ner lite i huvudmunstycke och justerade luftskruv och tomgång så var det klart.
Så bra de blev. Snyggt. Kör du me för munstycken? Kul o höra andras erfarenheter..
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

#105 i huvudmunstycke (110 vid leverans), lågfart och nål är orörda. Den är uppe i fullvarv på 5an på ca 200 m från stillastående så den går helt OK. Toppfarten är inte extremt hög men det borde vara ett hår över 100 med den drevning jag har (16/38).

Det kan ju bli någon finjustering till när jag har kört mer men man få se till att försöka ha marginal så att det inte värmenyper när det är kallare ute och den får mer syre. Stiftet är mörkbrunt nu och det får det gärna vara. Då brukar det gå fint att hålla fullgas flera kilometer utan problem om inget annat ger sig.
Användarens profilbild
Gabbe

Inlägg av Gabbe »

Skönt med en bra förgasare, det är mycket störande om inte hela registret blir bra.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Förgasaren är en Dellorto PHBH26 BS (rundtrottel).
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det finns alltid lite effekt att hämta m.h.a. en optimal inställning av tändningen men det blir ofta inte av genom att det kan vara besvärligt.
Jag brukar använda en bra potentiometer tillsammans med kretsen för tändretardering för att göra det enklare. Det är bara att vrida på potten tills man uppnår högst toppfart enligt GPS. Potten har en expanderlåsning och ett lock för att inte riskera att det knasar på sikt.
Bilagor
DSC05391.JPG
DSC05392.JPG
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Micke S skrev:Det finns alltid lite effekt att hämta m.h.a. en optimal inställning av tändningen men det blir ofta inte av genom att det kan vara besvärligt.
Jag brukar använda en bra potentiometer tillsammans med kretsen för tändretardering för att göra det enklare. Det är bara att vrida på potten tills man uppnår högst toppfart enligt GPS. Potten har en expanderlåsning och ett lock för att inte riskera att det knasar på sikt.
det där ser finfint ut
jag har funderat på att göra en helt ny justerbar tändplatta med liten ratt ovanpå motorn, men det har bara kommit till funderingar än så länge.

tillsammans med din justering skulle man kunna få optimal tändning ganska lätt. :D
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det jag har gjort är att välja ett fast motstånd och läge på tändplattan så att motorn retarderar som mest till 1 mm FÖD på maxvarv. Senare tändning vågar man knappt ha och jag tvivlar på att det lönar sig effektmässigt att sänka mer. Med potten kan jag sedan ställa in retardering mellan 1-2 mm FÖD på maxvarv när potten vrids mellan ändlägena. Jag borde ha finlirat lite mer för att begränsa området till 1-1,5 mm FÖD vid maxvarv men brydde mig inte om det genom att jag vet hur det blev. Om man skulle ställa potten för minimal retardering (2 mm vid maxvarv) är det stor risk att motorn spikar på höga varv och att den sparkar bakut när man kickar. På låga varvtal har jag ca 3,5 mm förtändning,
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det här är de billiga dämparna jag kör med som känns helt okey. http://www.puchshop.de/index.php?route= ... rch=120015
De arbetar som de ska och känns precis lika bra som de dyra Pro-X på vägen. Det skulle vara intressant att jämföra dem på en riktigt gropig väg och utröna skillnaden då. Jag har ett sådant avsnitt i närheten där man märker direkt om inte fjädringen arbetar bra så det kommer. Det som verkar viktigast på moppar är att fjädringen inte är för stum. Den får förstås inte vara så mjuk så att det gungar.

Jag köpte även de här som är grövre och mer påkostade men de är för hårda för mig. De passar troligen bra för tungviktare eller på skjutsmoppar http://www.puchshop.de/index.php?route= ... rch=120019 De är redan bortlovade om någon undrar om de blir över.
Användarens profilbild
ljohnz

Inlägg av ljohnz »

Micke S skrev:Passade på att ta lite bilder i det fina ljuset ute i samband med provkörning. För ovanlighetens skull går motorn perfekt på låg och mellanregister helt utan förgasarjustering och den är med på fullgas som den ska. Den har dock inte körts för på maxvarv på högre växlar ännu och det är först då man får en uppfattning om hur huvudmunstycket stämmer.

Jag har bara råkat ut för det en gång tidigare, att en förgasare går perfekt på alla varvtal utan ändring. Det var på DBSen som hade en 28 mm PWK. Den här har en Dellorto 26 mm rundrottel. Men rent generellt så verkar det som att Dellorto Flatside och Dellorto med rundtrottel är lättare att få till bra gång med än PWK.

Det var t.ex. mycket lätt att tuna in den andra 5vx Zundappen som har en Dellorto 24 Flatside och den gick bra även helt otunad som den var när jag vann backtävlingen föra året. Därefter har den fått ett mindre lågfartsmunstycke och retarderande tändning så att den går mycket bättre nu än förra året.
Wow! All heder till dig Micke som gör fantastiska renoveringar. Fantastisk finish på allt du gör, dina Zündappar är verkligen imponerande. en glädje att följa dina projekt. slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Tack för dom vänliga orden. slider_thankyou.gif

Det blev några mils körning i dag och den blå Zundappen är pigg som de blir med Polini80. Den gör lite drygt 100 och är ändå stark på 5an men kommer att drevas om till backtävlingen i E-tuna för säkerhets skull. :P Jag har gjort iordning en cylinder åt en kompis som kör en EKF med 80TS cylinder. Den blev överraskande stark så jag måste se till att få ytterligare dragkraft i Zundappen annars är det kört på förhand i Backtävlingen :shock: 38K bakdrevet byts ut till ett 43K så ökar dragkraften med 13% på alla växlar. Det får bli en första åtgärd i alla fall.

Så här ser den ombyggda 80TS cylindern ut för att kunna använda en 28 mm i.s.f 21 mm förknasare. Insugsröret var inte tillsnyggat när bilden togs.
Bilagor
20150504_184718_1.jpg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hasse skrev:Ja, ge oss ett omdöme när du testat dom där billiga kromade 8)
Nu har jag kört ganska mycket med dämparna och även på riktigt dåliga vägar med gropar och högar med stenkross från lagningar. Dämparna utgör inget hinder för att köra så fort man vågar på kurvig asfaltsväg eller på dåliga underlag. Jag är normalt lite skraj för grusåka men nu är det riktigt roligt att stå på lite även där. Det beror nog i första hand på att jag numer bara kör på Trialdäck, Heidenau K46. En del tror att sådana däck har lätt för att kasa på asfalt men de håller i så mycket man vågar lägga ner. Det gäller förstås att man känner till vad s.k. motstyrning är för att inte köra rakt ut i kurvor när det börjar gå lite :shock:

De som inte vet vad det är kan testa följande. Kör på rak väg och ha bara höger hand på styret. Tryck lite framåt på höger handtag. Moppen kommer omedelbart att svänga till höger. Det är den tekniken man måste använda för kontrollerad kurvtagning i alla farter över promenadtakt och det är bra att ha övat in om man upptäcker att man har kommit in för fort i en kurva. Att bromsa i det läget är det sämsta man kan göra.

Så ser man till funktion och utseende på de billiga dämparna får man nog anse att de är ett rent fynd och väl värda att testa för dem som behöver nya dämpare.
http://www.puchshop.de/frameparts/shock ... hrome.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kompisen som är tyngre och fick ta de kraftigare dämparna blev nöjd med dem. http://www.puchshop.de/frameparts/shock ... hrome.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Härligt. Tack. ca: 235:- + frakt är ju superbra pris.
Skriv svar