Sida 10 av 11
Postat: 05 jun 2011, 20:24
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Såga sönder ett tändstift till kåpskruv. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2011, 22:25
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får testa det Conrad!

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2011, 17:36
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va vare för fel i torsdags när du inte fick i gång den?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2011, 17:45
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Conrad: Tack så mycket
Lasse: Har inte fått tag på en hastighetsmätare än så satte för tillfället dit en från en Rex Comet Sport (KTM), försäkrar om att det inte har gjorts några förändringar på kåpan för att sätta dit den

(Satte en specialbult i hålet där en av kåpskruvarna sitter, går att ta bort på ca 7sekunder och lämnar inga spår.)
Jag har en hastighets mätare om du är intresserad.. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 jun 2011, 19:59
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Levve: Han jag köpte motorn av hade ställt brytarnspetsarna åt fanders
Flora: Tack för erbjudandet!

Men jag tror att jag har en på gång nu... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jun 2011, 11:55
av Levve
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer du att åka på raketarn den 19:e ? (vevsvängen)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 jun 2011, 19:44
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle gärna, men är utomlands den 19:e <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2011, 12:44
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Update
Efter att ha kört mopeden sammanlagt ~3,5 mil så slutade kopplingen fungera, har plockat isär motorn och kan konstatera att den är allt annat än det säljaren sa att den var ("Genomgången och renoverad m.m m.m")
Så nu måste följande saker göras åt motorn:
* Kopplingslager måste bytas (Helt slut).
* Vevstakslagren måste bytas (Glappar alldeles för mycket).
* Alla packningar ska bytas (Annars måste det snart göras iallafall, de faller isär när man tar på dem)
Saker som varit fel och redan åtgärdats:
* "Originalförgasaren" var i själva verket uppborrad till 12,4 mm, bra kan man tycka men personen som borrat den har kört borren rakt igenom vilket resulterat i en urgröpning i botten och trasigt munstycke....
Har fått låna en annan 12mm som fungerar iaf
Men för att sammanfatta det hela: Den "Renoverade och genomgångna" motorn är INTE ALLS renoverad (förutom med sprayburk)

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2011, 12:50
av Mattias-M
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du har alltså råkat ut för ett vanligt men lika JÄVLIGT tillfälle med köp av motorer?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2011, 12:57
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lita aldrig på att en motor är "renoverad" om du inte känner säljaren. Det kan betyda allt från ordentligt helrenoverad till nybytt tändstift. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2011, 21:46
av JanneL
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->i min värld ser man direkt att det är en klåpare /fuskare/klant som har varit igång när man ser spryburksfärg på allt från typskylt, gummigenomföringar, skruvskallar till växelpedal, kick, cylinder. oftast har man inte ens tagit bort leran innan man härjar runt med den vidriga sprayburksfärgen som i sin tur sällan tål vare sig bensin, olja,eller minsta nötning.
rengöringen glöms väldigt ofta bort när man renoverar sin motor men är lika viktig som allt annat och är en del av renoveringen.
en moppemotor med vattenblandad oljegegga i sig och oxidering så det ibland är hål rakt igenom blockhalvor o kåpor är inte ovanligt.
jag har öppnat en hel del motorer som varit renoverade och jag har än idag inte hittat nån som varit helt ren inuti.
i moppevärden är det tyvärr ofta helt ok att renovera på det sättet så man får passa sig.
renovera själv eller låt nån kunnig kompis eller bekant göra det så vet du vad som blir gjort.
kanske fråga nå´n på forumet kanske kan vara ett alternativ. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 jun 2011, 23:15
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag vet... men saken är den att jag skickade ett mail först och frågade lite, och fick svaret att motorn var helt genomgången och renoverad både mekansikt och kosmetiskt m.m m.m så jag litade på hans ord..... och motorn är (otroligt nog) relativt behandlad utvändigt innan den blev lackad,
Nu är den som sagt nedplockad och jag kommer att renovera den

För det tycker jag att min Raketare förtjänar

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jun 2011, 01:40
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kejsaren skrev:
rengöringen glöms väldigt ofta bort när man renoverar sin motor men är lika viktig som allt annat och är en del av renoveringen.
en moppemotor med vattenblandad oljegegga i sig och oxidering så det ibland är hål rakt igenom blockhalvor o kåpor är inte ovanligt.
jag har öppnat en hel del motorer som varit renoverade och jag har än idag inte hittat nån som varit helt ren inuti.
Håller med! Rengöringen är en viktig del. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jun 2011, 09:22
av Amstaff_Loco
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har även varit å tittat på en moped som va tillsalu där dom inte ens hade spolat av ramen med vatten innan lacken åkte på, såg ut som om den hade de fetaste svetsarna på marknaden, men med ett nagelskrap så åkte färgen bort å där under låg de kilovis med gruso å olja, då drar man öronen åt sig direkt tyvärr...
Tråkigt för dig med motorn, men nu när du gör de själv så vet du att de e riktigt gjort sedan iallafall! Lycka till!!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 jun 2011, 11:30
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Amstaff_Loco: Tack

<!-- </EdIndex> --></div>