Sida 10 av 16
Postat: 15 mar 2011, 18:04
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
knilsknilsson skrev:Stoppa i en trasa eller nåt runt kolven så du inte av misstag tappar ner nåt i motorn eller så det inte kommer in damm och smuts

Bra idé! Tackar
erlan skrev:enligt Golbes mopedboken ska den ha 10-40 i orginaldrevning.
så 55 km är nog realistiskt som toppfart. om den orkar varva ur ungefär som en orginalsuzuki.
erlan
Varför drevar man NER en moppe? Eller ja, bakdrevet är 38 och framdrevet 16....
Känns inge vidare topphastighet...
Någon som vet om/varför man sätter på en Piaggio Typhoon topp på dem när man trimmar dem? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 18:25
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du får en chans till att tänka till på drevningen.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 18:47
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja med den drevningen kan det ju bli lite hursomhelst,
Men du har ju: (16mm) trimförgasare och passande insug till det. Orginal ligger på runt 10mm och 8.5mm.
Cylindern är på 60cc samt portad och det är den mer "fartvänliga" cylindern.
Du har den dubbla reedventilen.
Med optimal drevning så kommer du att komma upp i en högre hastighet än svindlande 55 iaf

Sen så har K50 en underlig förmåga att nästan låta som original även när de är trimmade
Folk brukar sätta på ett Typhoon topplock för att öka kompressionen, har dock ingen aning om det ger någon märkbar effekt. Någon som vet?
Sen så måsta jag säga att det ger respekt att ha och meka med moppen på rummet

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 18:50
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:du får en chans till att tänka till på drevningen.
erlan
Vaddå, 38 är ju en nerdrevning jämfört mot 40. Eller?
Roos skrev:ja med den drevningen kan det ju bli lite hursomhelst,
Men du har ju: (16mm) trimförgasare och passande insug till det. Orginal ligger på runt 10mm och 8.5mm.
Cylindern är på 60cc samt portad och det är den mer "fartvänliga" cylindern.
Du har den dubbla reedventilen.
Med optimal drevning så kommer du att komma upp i en högre hastighet än svindlande 55 iaf

Sen så har K50 en underlig förmåga att nästan låta som original även när de är trimmade
Folk brukar sätta på ett Typhoon topplock för att öka kompressionen, har dock ingen aning om det ger någon märkbar effekt. Någon som vet?
Sen så måsta jag säga att det ger respekt att ha och meka med moppen på rummet

Mjo, men ett rör kan vara bra att ha.....
Om jag inte minns helt fel så har jag ett typhoontopplock liggandes, men de sätts nog inte på om de inte är nödvändigt
Haha, jag kan inte meka någon annan stans :O
Tack för alla kommentarer och tips o råd och dylikt! 10 sidor på 2-3 dagar
Kan förövrigt säga att framgaffeln + hjulet är borttaget nu....
Nu ska det kollas på Hockey! Kämpa Hååååveeee!

Syns om några timmar/periodpauserna ;D <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 18:58
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här är det:
Större drev fram = Högre toppfart men svagare.
Mindre drev fram = Lågre toppfart men starkare.
Större drev bak = Lägre toppfart men starkare.
Mindre drev bak = Högre toppfart men svagare.
Så en "nerdrevning" bak ökar faktiskt toppfarten

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 19:01
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Roos skrev:Så här är det:
Större drev fram = Högre toppfart men svagare.
Mindre drev fram = Lågre toppfart men starkare.
Större drev bak = Lägre toppfart men starkare.
Mindre drev bak = Högre toppfart men svagare.
Så en "nerdrevning" bak ökar faktiskt toppfarten

Större drev ifram....
Mindre drev ibak... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 19:05
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det innebär ju att dom drevat för högre toppfart men svagare kraft
Det bästa är att hitta ett mellanting

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 19:55
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte länka till lite fakta om just Suzuki k50 och hoppas att intresset finns
http://mo-ped.se/tv/test76.htm Du får scrolla ner en liten bit och sedan så Står det om en viss M-modell och artikeln är från 1976. (Det är den modellen du har PipaZ)
http://www.suzuki2-takt.se/suzuki-2-taktsmotorcyklar/historik/suzuki-mopedens-historia-i-sverige/ K50´n från början till slut

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:30
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alltid kul med lite fakta!
Såg att det var med en casal på sidan du länkade, kanske har fått tag i en sådan med

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:48
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
PipaZ skrev:Större drev ifram....
Mindre drev ibak...
Lathund
http://medlem.spray.se/mskhammaren/Braxen/drevtr.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:50
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tacktack, "Lathundar" brukar ofta vara välbehövliga när det gäller drevning
Varifrån då?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:51
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Tackar!
Ot: Är det DU som byggt den dära kortade 240 traktorn :O
En traktorpolare i Töreboda som hade den för ett tag sedan!
Riktigt läcker

Och den där 745an har väl varit med i Bilsport? Hur orkade du laga den SÅ mycket O.O <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:57
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har Teknikens Värld från 1975 där dom har ett Stort Moppetest "De tuffaste mopparna", Suzuki är billigast, men vann testet

Och det var vanliga ungdomar som körde och gav betyg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 20:59
av PipaZ
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:Jag har Teknikens Värld från 1975 där dom har ett Stort Moppetest "De tuffaste mopparna", Suzuki är billigast, men vann testet

Och det var vanliga ungdomar som körde och gav betyg.
Har du en Scanner kan du gärna få scanna in det repotaget
Jag begrep inte riktigt den där lathunden

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 mar 2011, 21:09
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en scanner nånstans, men den har varit undanstoppad i många år och nu har jag ingen dator att koppla in den på (paralellportsscanner).
Är iaf dessa moppar med, Suzuki o Zundapp fick delad första plats, sen i fallande ordning som följer: Suzuki K50, Zundapp KS50, GIlera, Puch M50 Racing, Yamaha FS1, Rex COmet, Kreidler FLorett, Mustang, Monark E-Type <!-- </EdIndex> --></div>