Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:53, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Det brukar inte vara några problem att få originalmotorer eller motorer med låg trimningsgrad att gå mycket bra på tomgång och lågvarv med små originalförgasare. Det är inte något annat som knasar som är roten till problemen?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ett alternativ kan ju vara att testa en förgasare av motorsågstyp med justeringar för både låg och högfartsregistret. Finns en del som kör med det har jag sett. Lite knöligt att ställa in men fungerar väldigt bra efteråt. Men hade du inte en packbox som inte var bytt? Otäta packboxar förstör just tomgången totalt, jag har råkat ut för det.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:51, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Glömt inte ryggskydd (den kanske blir skitpigg och slår runt) 
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Anges storleken på munstyckena i millimeter så att ett 50-munstycke är 0,5 mm? I så fall är arean på ett 56 munstycke 25 % större.
Lustigt att det just blev "56:ans" munstycke
Det här med munstycken och hur motorn går på olika växlar kan vara lite lurigt. Om man t.ex. har en aktiv pipa och ställer in förgasaren så att det börjar bluddra på slutet på 2an kan det leda till att motorn blir skitseg på sista tredjedelen av gasen på 3an. Det beror på att den går aningen fett och att motorn då inte orkar komma in på pipan lika enkelt på 3an som på 2an där motorn går lättare.
Lustigt att det just blev "56:ans" munstycke
Det här med munstycken och hur motorn går på olika växlar kan vara lite lurigt. Om man t.ex. har en aktiv pipa och ställer in förgasaren så att det börjar bluddra på slutet på 2an kan det leda till att motorn blir skitseg på sista tredjedelen av gasen på 3an. Det beror på att den går aningen fett och att motorn då inte orkar komma in på pipan lika enkelt på 3an som på 2an där motorn går lättare.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja något sådant. Så storleken är inte alls orimligt. Det kanske inte ens är #50 original?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:49, redigerad totalt 1 gång.