huajaj...
En gång i min gröna ungdom skulle jag göra en engine tune up på ett raggaråk, det var en stor Chevrolet årsmodell -66 tvådörrars och med 396 motor. Det var oljebyte tändinställning m.m.
Motorn minns jag hade jättestor luftrenare och en fyrportsförgasare och med ett kraftigt typ plattjärnsstag som drogs bakåt mot kupén när man gasade.
Efter en stund fick jag ihopatt och skulle ut och provköra runt kvarteret vilket ju var skoj med en sån bil. Jag körde ut och nerför gatan och då hängde sig gasen
Jag blev skiträdd och paralyserad och stampade hejvilt på gasen men det bara fortsatte....
Då trampade jag bromsen med båda fötterna och då slutade det och accelerera men den stannade inte bara jobbade hårdare i motorn...
I samma sekunder fick jag fattningen åter och vred av tändnyckeln och till slut stannade bilen
Jag klev ur och var som gelé i benen och öppnade huven och fick se att en led på det där långa gasstaget ville fastna nånstans på luftrenaren och det såg ut som det var viktigt att luftrenare satt precis rätt för det skulle fungera.
En sån grej glömmer man inte i första taget och sedan dess är jag mycket noga med och titta på gaslänkage så det inte ska häkta i och fastna nånstans när man gasar