Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
dom flesta på etanol.nu brukade blanda 4% med R30/R40 oljorna.
men det är flera år sen jag läste nåt där så dom kan ha experimenterat och gått ner i inblandning.
alkoholbränslen kyler bättre, så risken för nypning är mindre. det är vevstakslagret som lever farligt.
erlan
men det är flera år sen jag läste nåt där så dom kan ha experimenterat och gått ner i inblandning.
alkoholbränslen kyler bättre, så risken för nypning är mindre. det är vevstakslagret som lever farligt.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
vevstakslagret är väl känt som svagaste punkten på flintan.
och R30/R40 oljorna är väl en gammaldags bra olja, där det är oljan som är bra.
den har inte blivit bra av diverse moderna tillverkningsmetoder och tillsatser.
hur länge blandningen kan stå vet jag inte, men har nåt minne av att den inte lämpade sig att använda på vintern.
tyvärr försvann mycket av informationen på etanol.nu när dom hade en s.k. forumcrash, och deras server/forumhotell eller vad det nu heter hade gett fan i att lagra backuper, trots att dom tagit betalt för det.
erlan
och R30/R40 oljorna är väl en gammaldags bra olja, där det är oljan som är bra.
den har inte blivit bra av diverse moderna tillverkningsmetoder och tillsatser.
hur länge blandningen kan stå vet jag inte, men har nåt minne av att den inte lämpade sig att använda på vintern.
tyvärr försvann mycket av informationen på etanol.nu när dom hade en s.k. forumcrash, och deras server/forumhotell eller vad det nu heter hade gett fan i att lagra backuper, trots att dom tagit betalt för det.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jag har ställbart till encarwi om du vill slippa leta på någon marknad 

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja, du har grejer du.... Det där få vi ta mellan fyra ögon eller kanske snarare via PM 

Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:47, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:46, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Finns ju fortfarande behov av olja för metanoldrivna tävlingsfordon så det kommer alltid att finnas olja för detta ändamål. Ex http://www.jigabshoppen.se/-2-takt-olja ... edway.html
Re: 56:ans motor och mekartråd
kollade du i castrols classic-sortiment?
erlan
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:48, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:47, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
I detta fallet vore det säkert bättre leta efter en engelsk sån sida.56:an skrev:Jo, jag har kollat både på den svenska och den amerikanska Castrol sidan men kan inte hitta R oljan där![]()
http://www.castrol.com/sv_se/sweden.html
http://www.castrol.com/en_us/united-sta ... g-oil.html
Finns en klass inom historisk racing för midgetbilar där det körs med hårt trimmade 500cc 4-takt mc-motorer och dessa körs på methanol och i de flesta (om inte alla?) fall med Castrol R-olja. Dock inte blandat med varandra!
Enligt en utövare den mest miljövänliga klassen

Blå/vit Monark 1209