Sida 96 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 15 jul 2015, 22:15
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 15 jul 2015, 22:18
av Hasse
56:an skrev:mja... Det vart mera pill med den där h-drivningen än vad jag först trodde.

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 15 jul 2015, 22:49
av 56:an
En sån kan jag ju inte pilla med alls... Finns bara två lägen, funka eller soptunnan

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 16 jul 2015, 07:54
av HSE
56:an skrev:En sån kan jag ju inte pilla med alls... Finns bara två lägen, funka eller soptunnan

Eftersom den innehåller miljöfarliga ämnen duger inte ens soptunnan... Utan miljöstationen, var bättre förr.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 16 jul 2015, 08:46
av T M
56:an skrev:mja... Det vart mera pill med den där h-drivningen än vad jag först trodde. Det slutade med att jag fick ta isär den helt och hållet därför ytterbricka men vingen hade gått tvärt av och ringen på kugghjulet var nersliten mot mopednavet så det fanns inget och nita ytterbrickan med vingen mot. Jag fick slaglöda brickan mot kugghjulet istället men då måste man utesluta gummitätningen innanför + den yttre låsbrickan som håller kugghjulet på plats.
Ersättningen får bli en filtring mellan drivning och nav som gör att kugghjulet inte åker ut. Jag ska olja in filtringen så den inte blir som en svamp när det regnar. Jag har ett litet sortiment på filtringar men det är sällan nån som passar precis.

Arbetstid + tveksam hållbarhet eskalerar troligen till akut frustration
click
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 16 jul 2015, 13:44
av 56:an
.......
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 16 jul 2015, 22:42
av 56:an
.........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 16 jul 2015, 23:56
av erlan
sachsar med membrancylindrar och s.k 3,5or hade ljuddämpare som passar på den beskrivningen orginal. går förmodligen med högre avgastemp än en enhästare.
speciellt 40km/h varianter skulle jag tro håller rätt rent i avgasrören.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jul 2015, 11:30
av 56:an
........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 17 jul 2015, 12:10
av erlan
jamarcool har nog kopierat utseendet.
med det utseendet kan den även komma från en norsjö carrier.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jul 2015, 03:25
av 56:an
........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jul 2015, 12:58
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jul 2015, 13:47
av Micke S
Smart med fiberpackning även bakom förgasarmuttrarna. Ibland när man förstorar ett insug så hamnar man alldeles för nära bulthålen och med den där lösingen gör det inget om man kommer ända fram skruvhålen om man lägger på lite tätningsgegga på gängorna också-
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jul 2015, 14:19
av erlan
Micke S skrev:Smart med fiberpackning även bakom förgasarmuttrarna. Ibland när man förstorar ett insug så hamnar man alldeles för nära bulthålen och med den där lösingen gör det inget om man kommer ända fram skruvhålen om man lägger på lite tätningsgegga på gängorna också-
orginal på åtminstone sachs. dock sällan fiberbrickorna är kvar.
värmeisolerande?
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 18 jul 2015, 14:38
av erlan
"Jag tänker då på min Hercules MK1 som har en väldigt stor ljuddämpare och kort grov 32 mm krök men endast 12 mm insug och den ska då ge 2,9 hk"
är du alldeles säker på att det avgaset är orginal?
brukar ofta vara 28mm avgas på dom. med lika/liknande ljuddämp du satt på flintan.
32mm avgas och 17mm förgasare bör pigga på den rejält.
det borde stå 40km/h på orginaldämpen.
"Förresten står MK1 som körbart objekt så varför inte släpa fram den och....
Köra!!!!!! "
låter som en bra ide.
"Som erlan säjer tror jag det är en bra kombo som också kan hålla avgassystemet rent. Jag tittade också i avgasporten nu på Flintan och där fanns inte en tillstymmelse till sot eller koks, bara lite oljigt. E85 verkar funka grandios i en luftkyld tvåtaktare som går varmare än vattenkylda motorer som t.ex. Amazonen där det då uppstår hinder och problem. E85 funkar bäst vid högre temperaturer tror jag."
modernare motorer arbetar med betydligt mindre säkerhetsmarginal i tempen än äldre bilar. orsaken är främst jakten på bränsleekonomi.
testa en 92graders termostat så borde bränsleförbrukningen minska.
det lilla jag har läst och satt mig in i saken så har jag fått åsikten att när väl bränslet kommer in i cylindern är etanol ett bättre bränsle än bensin. det är före cylindern som nackdelarna? finns. ev även i avgaserna.
speciellt långslagiga motorer påstås gilla etanol.
erlan
PS
metanol påstås vara mer corrosiv, om någon undrar.