Sida 97 av 397

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 15:11
av marklundt
Prova bredda avgasporten på zyndappen och montera på en expansions kammare med slutljuddämpare och värme tal 9 eller 10 på tändstiftet ?

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 15:21
av marklundt
Yamaha dt50mx,s extrem högkomp topplock har liggande tändstift,går det montera på en zyndapp 125 ? Urtagen på kolven är ofta inte färdig portade ,skulle det vara nåt

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 15:52
av Micke S
marklundt skrev:Prova bredda avgasporten på zyndappen och montera på en expansions kammare med slutljuddämpare och värme tal 9 eller 10 på tändstiftet ?
Det är gjort inför årets säsong :)

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 15:54
av Micke S
marklundt skrev:Yamaha dt50mx,s extrem högkomp topplock har liggande tändstift,går det montera på en zyndapp 125 ? Urtagen på kolven är ofta inte färdig portade ,skulle det vara nåt
Det passar nog tyvärr inte med bultdelning och så är de väl för vattenkylning?

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 17:36
av marklundt
Micke S skrev:
marklundt skrev:Yamaha dt50mx,s extrem högkomp topplock har liggande tändstift,går det montera på en zyndapp 125 ? Urtagen på kolven är ofta inte färdig portade ,skulle det vara nåt
Det passar nog tyvärr inte med bultdelning och så är de väl för vattenkylning?
Inte dt50mx,s racing topplock som är för luftkyda dt50,det finns hos addemoto.dt50mx är luftkyld medan dt50r är vätskekyld.men.du har rätt bulhålen passar inte.prova montera ett ngk brp 10egv med ring elektrod och mitt elektrod av rent guld ,dyrt tändstift minst 250kr per styck med e gänga = lång gänga ,ett racing tändstift som ger + 2.000rpm i varv minst = 14.000-20.000rpm ?

Re: övrigt

Postat: 26 apr 2017, 21:07
av Micke S
Har provat sådant DT50 topplock. De är helt urkass i kombination med DT50 trimscylle och ger inte mer än ca 8 hp :( Det är dock cyllen som har varit flaskhals på dem. Numer svarvar jag alltid toppar själv som jag vill ha dem och då blir det bra.

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 10:03
av marklundt
Det finns bara ett sätt burna enduro däck på asfalt och det är att ta loss dom slänga på lite bensin och tända på,så bra grepp har dom på asfalt ? det lönar sig inte burna med enduro däck

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 10:27
av marklundt
Burna med enduro däck slutar bara med motorstopp eller att den går upp på bakhjulet istället eller att den skjuter framhjulet framför sig eller böjd framgaffel,lite povel rammel och hans kokosnöt

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 12:37
av ZVEZDA M50
marklundt skrev:Kolmonoxid 0,005gram\km och kolväten 0,018gram\km yamaha dt50r
Hej!
Som referens, om jag nu kommer ihåg helt rätt, så ett EURO 5 fordon (bensinmotor) får släppa ut maximalt 0.1g HC/km (totalt inkl. metan-kolväte)
Att en tvåtaktsmotor på en moped i verkligheten klarar 0.018 g HC/km håller jag för osannolikt.
Men, det blir lite som att jämföra äpplen o päron, det är dels väldigt olika fordon och mopeden är ju inte ens i närheten av att testas så strikt som andra fordon.

Låt mig ta ett annat exempel...
Min gamla Saab 9-5 har vid något tillfälle fått följande resultat vid besöket vid den årliga besiktningen:
CO: 0
CO2500: 0
Lambda: 1.00
HC: 0
Är detta då en avgasfri bil?
Nej, icke!

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 16:22
av marklundt
Tyvärr är det sant.det är taget från bilregistret yamaha dt50r eu moped.kolla med transportstyrelsen får du höra

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 16:51
av marklundt
En del har svårt att förstå att en bil släpper ut avsevärt mer än en moped.dt50r har katalysator svar ja .men.det har du inte förstått.svar.nej. en saab 9-5 släpper ut som en 1.000c.c 2-taktare svar.ja.p.g av att det är en 2.000c.c 4-cyl bilmotor

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 17:57
av marklundt
Jag har papper på avgasuppgifterna.först 56:an sedan blyfot och sedan du.gillar du inte seriösa uppgifter avskriva från bilregistret ? Gillar du inte mopeder ?

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 18:18
av marklundt
Ta reda på vad dhn 124 dt50r hade för avgasutsläpp tillexempel en dt50r jag haft tidigare eller usc 344 dt50r ?

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 19:25
av marklundt
Yamaha dt50r har en tank av plast och har sadeln som luftfilter och motocross yzr85r fjädring och avgaspluggen som extra varvstopp och vip strålkastare så en kan säga att en sitter på luftfiltret och kör ,pakethållare skulle göra dt50r för hög ,dt50r har mc enduro växellåda med frilägen mellan varje växel förutom mellan friläget mellan 1 och 2:an, det är motorstorleken som avgör utsläppen på eu-mopederna,5,4hp släpper ut mest och 1,36hp minst bland eu-mopederna,jag har haft en 1,36hp dt50r som gjorde 55km\h med grov mönstrade däck och med släta däck med samma mått orkade upp i minst 68km\h p.g av minskat rullmotstånd,ett tips ska du inte göra fönster kanaler på zyndapp kolven för då får du 4 extra överströmnings kanaler i kolven ?

Re: övrigt

Postat: 27 apr 2017, 20:42
av ZVEZDA M50
marklundt skrev:Tyvärr är det sant.det är taget från bilregistret yamaha dt50r eu moped.kolla med transportstyrelsen får du höra
Hej!

Siffrorna som sådana är säkert OK.
MEN, det har jag inte ifrågasatt.