Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jag körde 2%. Jag minns inte hur mycket jag ökade hålet med men jag mätte upp nålen och munstycket och räknade ut arean vid tomgång och halvgas (hålet minus nålen). sen borrade jag så arean blev ca 25% större.
Det stämde inte riktigt jag skulle behövt ändra nålen men jag provade och det funkade bra
Det stämde inte riktigt jag skulle behövt ändra nålen men jag provade och det funkade bra
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:34, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
1a: 11 minuter är 0,1833 timmar => 1*7,6/0,1833 = 41,5 km/h56:an skrev:
Första sträckan. Start 18.20 framme 18.31 Körsträcka: 7,6 km. Vad är snitthastigheten?
Andra sträckan. Start 18.31 framme 18.39 Körsträcka 3,3 km. Vad är snitthastigheten?
Båda sträckorna tillsammans 1,09 mil. Vad blev totala snitthastigheten?
2a: 8 minuter är 0,133 timmar => 1*3,3/0,133 = 24, 8 km/h
Båda: 19 minuter är 0.3167 timmar => 1*10,9/0,3167 = 34,4 km/h
2,5 L/8,2 mil = 0,3 L/mil
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Ja omöjligt är det definitivt inte, men om du låg på fullt hela tiden och det var plant är det inte troligt att den hade toppar som låg på 50 d.v.s. 50/41,5 = 20 % högre än snittfarten.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:33, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:32, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 783
- Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
- Ort: Nordvästskåne
Re: 56:ans motor och mekartråd
Att det är max 30 som gäller på cykelväg?56:an skrev:Till exempel vid en poliskoll, vad är det som gäller där egentligen?
Vilket jag personligen tycker man ska hålla hårt på då äldre mopeder faktiskt utgör ett motorfordon som lagligt får framföras på cykelbanan.
Vilket i mitt fall gett mig helt andra upplevelser av vägar man kört många gånger men nu fått se från lite andra håll.
Men då är det bra du monterat hastighetsmätare så du kan smyga fram i laglig fart


Ärligt talat lär väl polisen mer kolla efter hur fordonet framförs mer än hastigheten i ditt (vårt) fall?
Som veteranmopedister då.
Men visst, en tjurig polis så vet man aldrig.
Blå/vit Monark 1209
Re: 56:ans motor och mekartråd
Om polisen provkör och mäter hastigheten på en moppe är det inte topphastigheten de är ute efter utan bara om den är trimmad eller ej och går fortare än den får göra. Sunda förnuftet säger nog att det görs på hyfsat plan väg och inte som den här killen https://www.youtube.com/watch?v=EBLHGgxAQ-k56:an skrev:När jag tänker efter... Under vilka förutsättningar ska man säja max hastigheten på en moppe?
Vindriktning och vindstyrka spelar jättestor roll men även motlut och utförslut. Sen har det också betydelse om man sitter upprätt eller lutar sig kraftigt framåt.
Till exempel vid en poliskoll, vad är det som gäller där egentligen?
Det är mycket som påverkar topphastigheten som du säger. Lutning på vägen, vindstyrka och riktning, temperatur, lufttryck och daggpunkt (eller relativ luftfuktighet).
I vissa sammanhang som t.ex. för att få toppfarten för en bil godkänd gäller att man kan visa en logg med en godkänd prestandadator som visar att lutningen på vägen är max 1 %. Det är också något man håller reda på inom dragracing för att en bana ska vara godkänd för rekordnoteringar.
Om du har en Androidtelefon kan du använda en app som heter Tracks eller Mina Spår och få fram värden på medelhastighet och max hastighet. Där kan man även se lutningen på sträckan. Bilden är från en 2,5 km fullgasrepa för ett par år sedan med en oportad Athena 80 på en Sachsmotor. När jag såg kurvan var jag säker på att det skulle gå att dreva om moppen för att gå fortare genom att den fartökar i uppförslut på högsta växeln och inte ökar mer sedan när det går utför. Det som inträffade när jag la på en kugg fram var att toppfarten sjönk med 13 km/h

- Bilagor
-
- Screenshot_2013-09-24-09-23-17.png (76.49 KiB) Visad 2999 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
problemet med den här uträkningen är att hela minuter är ett lite väl grovt mått.
kl 18.20 kan ju vara allt mellan 18.20.01 till 18.20.59 och 18.31 kan vara allt mellan 18.31.01 till 18.31.59
i närheten av bilprovningar brukar finnas en uppmätt sträcka på exakt 500 m.
för kontroll av färdskrivare?
klocka sekunder på den sträckan, så har du ett mer exakt värde.
och bränsleförbrukningen: om den fyrtaktar på E85 så får den nog rejält med bränsle. bränslets kylande effekt i kombination med dess långsammare förbränning
gör att man kan snåla ner blandningen så att den precis inte fyrtaktar.
så tolkade i alla fall jag det jag läste om E85 på den tiden jag satte mig in i ämnet
men vad drog den på bensin? drog den 0,25 l/mil då så är det ju helt normalt med 0,3 nu.
erlan
kl 18.20 kan ju vara allt mellan 18.20.01 till 18.20.59 och 18.31 kan vara allt mellan 18.31.01 till 18.31.59
i närheten av bilprovningar brukar finnas en uppmätt sträcka på exakt 500 m.
för kontroll av färdskrivare?
klocka sekunder på den sträckan, så har du ett mer exakt värde.
och bränsleförbrukningen: om den fyrtaktar på E85 så får den nog rejält med bränsle. bränslets kylande effekt i kombination med dess långsammare förbränning
gör att man kan snåla ner blandningen så att den precis inte fyrtaktar.
så tolkade i alla fall jag det jag läste om E85 på den tiden jag satte mig in i ämnet
men vad drog den på bensin? drog den 0,25 l/mil då så är det ju helt normalt med 0,3 nu.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
............
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:32, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
30-moppar är det snabbaste som får köras på cyckelbanan.56:an skrev:Nu är det inte så mycket ynglingar på mopeder här men jag mötte en igår på cykelvägen och dom var två på moppen nån Reju eller liknande men dom slog inte av på gasen vid mötet det var bara järnet förbi så det bara swischade tillTolvNollNio skrev: Att det är max 30 som gäller på cykelväg?
45moppar ska köras ute på gatan bland bilarna.
rieju fanns nog både som 30 och 45 moppe, men på 30 moppar och 25 moppar får man inte skjutsa. (vissa undantag finns)
erlan