Sida 100 av 104
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 13:53
av Micke S
OK 56an !
Det är ju inte så mycket körning än, men intrycket är att det fungerar bra och det finns nog stor risk för att toppen och kolven kommer att vara så där störande rena även längre fram

. Det viktigaste är kanske att det inte kletar igen ringspåren. Men då tror jag inte oljan skulle säljas överhuvudtaget.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 14:02
av 56:an
............
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 14:12
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 15:37
av erlan
när det blir vinter blandar bensinbolagen i mer bensin just för att det ska bli lättare att starta. då är det egentligen E75 i pumparna.
man vet när P.G.A. att priset då höjs med drygt 1 kr.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 18:24
av 56:an
J...
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 21:06
av HSE
För att transportera sig tyst och relativt bekvämt kortare sträckor tror jag att el cyklarna är oslagbara, man kan fiffla med dem så man slipper trampa också. Olagligt men det är ju trimning också. Elcyklarna känns lite som mopeden var när den kom, enkelt transportmedel bara.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 25 jul 2015, 22:17
av 56:an
Ja, det där är ju hyperintressant tycker jag. Men här är det fabriksutvecklade det bästa, vad man än gör själv här kommer det bli klumpigt på nåt sätt. Det är väl bara och vänta tills det det kommer nåt repobjekt man kan få för en billig peng och fixa till själv så det går och åka, men helst utan och trampa då förstås
Jag gillar ju gammalt men allt nytt är inte skit och det här är ju verkligen hi-tech på högsta nivå

Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 26 jul 2015, 09:22
av HSE
Jag har ju sett hur elmotorer/batterier utvecklats från tungt och klumpigt med kort motortid till att ge bättre prestanda med 15 till 20 minuter flygtid inom modellflyget. Jag gillar fortfarande ljudet och lukten av en fyrtakts modellmotor och det är speciell känsla starta, ställa in och köra med en sådan. Men man slipper så mycket som att blanda bränsle, torka rent flygplanet från olja efteråt, risken att motorn stannar i ett läge i starten där man inte har höjd eller fart nog för att rädda planet. Och man kan när som helst stanna och starta motorn i luften eller på marken. Kort sagt 100% tillförlitlighet betyder så mycket inom flyget att att jag nästan helt gått över till el. Och utvecklingen går fort fram också på bilfronten så MC och moped kommer att gå i samma riktning.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 29 jul 2015, 21:36
av 56:an
[........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 29 jul 2015, 23:02
av Micke S
Ja det är nog svårt att få ner priset så mycket mer än vad du betalar för R40 oljan genom att det bara handlar om enstaka liter på en säsong.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 30 jul 2015, 00:37
av 56:an
..........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 30 jul 2015, 04:20
av Micke S
Jag tror inte att det har någon praktisk betydelse i ditt fall om du kör med R30 eller R40 genom att trimningsgraden är låg och motorn är lågvarvig. Du ligger inte och balanserar på gränsen till mekanisk eller termisk överbelastning.
R40 (SAE40) har ca 30% högre viskositet än R30. Jag vet inte om det har någon praktisk betydelse i sammanhanget men tror inte det. Det kommer att påverka hur mycket bränsle som sugs in i cylindern på liknande sätt som att motorn har lättare att suga in mer bränsle med 1% oljeinblandning jämfört med 1,3% oljeinblandning (40/30= 1,33). Om skillnaden i bränsleupptag blir t.ex. 0,3% är det antagligen försumbart för din motor.
Flampunkten är 234 grader C för R40 jämfört med 171 C för R30. Det betyder att R30 är mer lättantändlig än R40. Eftersom förbränningstemperaturen är högre än flampunkten för båda oljorna kan det nog antas att det ine blir någon avgörande skillnad på den här punkten heller.
http://vieffelubrificanti.it/schede_tecniche/R40.pdf
Det är bara lite spontana synpukter utan täckning eftersom jag varken har kunskaper eller erfarenhet om detta värt namnet.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 30 jul 2015, 07:42
av HSE
Inom modellflyget använder man ju små motorer med höga varv och där kör man med högre oljeinblandning, typiskt 15 till 20 %. Så du har långt kvar till dessa nivåer, jag hade nog gått upp till 3% i alla fall för att ha lite marginal även om dina 2 % tycks fungera.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 30 jul 2015, 11:02
av 56:an
........
Re: 56:ans motor och mekartråd
Postat: 30 jul 2015, 11:46
av Micke S
Jag tror det kommer att fungera fint som du kör. Behovet av oljemix styrs av vid vilket varvtal motorn kommer att jobba. För en motor som går lugnt handlar det t.ex. om 2-3 procent medan det kan vara 4-5 procent för en högvarvig motor.