Vilken årsmodell? (Autoped)

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HPD.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm....zuck


Finns det några planer i #¤%& att sortera ut de saker som inte passar in och närma oss en modell?

För det kan ju inte vara 100% HPD.... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! Blir nog att sätta ihop en 116B tror jag... :wink:

Vi får se, det saknas lite av varje men jag lutar åt 116b. Utkommen mellan 53 och 55, i en okänd gränd. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla den här länken: http://www.blocket.se/vi/40039488.htm <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
herdware
Inlägg: 51
Blev medlem: 22 okt 2011, 23:00
Ort: Nordvästra Småland

Inlägg av herdware »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev: 54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Jaha... Min förgasare och luftburk har såna korta rörstumpar. Jag trodde det var något hemmasnickrat jox. Gummit som sitter nu där ser dock lite för suspekt ut för att vara original. Är det någon som har en bild på ett?

EDIT: Det var förstås denna bilden jag kommenterade. http://www.srswwi.se/Autoped2/768.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev: Fanns tanken med? Fanns med 2 olika storlekar.
Med tanklocket på olika sidor eller hur var det ?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på min förresten:
Bild

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
herdware skrev:
NV skrev: 54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Jaha... Min förgasare och luftburk har såna korta rörstumpar. Jag trodde det var något hemmasnickrat jox. Gummit som sitter nu där ser dock lite för suspekt ut för att vara original. Är det någon som har en bild på ett?

EDIT: Det var förstås denna bilden jag kommenterade. http://www.srswwi.se/Autoped2/768.jpg
Nej. Det där var fabriksgjort. Finns nog inte kvar några originalgummirör (eventuellt kan det finnas i mina gömmor någonstans). Brukar bara ersätta med bensintålig gummislang.
Gummiröret är bättre på så sätt att man slipper ånglåset om motorn är riktigt varm och man stannar motorn en stund. Med metallinsugningsrör brukar det vara lite problem att få igång motorn. Ibland har jag kylt ner förgasaren med en blöt trasa för att få igång motorn snabbare. <!-- </EdIndex> --></div>
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
NV skrev: Fanns tanken med? Fanns med 2 olika storlekar.
Med tanklocket på olika sidor eller hur var det ?

Mvh Patrik
Det där verkar du ha koll på. Alldeles riktigt tanklocken satt på olika sidor på den stora och lilla tanken. Bensinkranarna satt på samma sida oavsett storlek. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
jag har aldrig sett en 24" med den lilla tanken fanns det en sån med? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
Misstänker att utrymmet i ramen fungerar för båda tankarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:
NV skrev:Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
jag har aldrig sett en 24" med den lilla tanken fanns det en sån med?
I slutet av tillverkning av NV5:an hade den 24tums hjul och även den lilla tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:
Det där verkar du ha koll på. Alldeles riktigt tanklocken satt på olika sidor på den stora och lilla tanken. Bensinkranarna satt på samma sida oavsett storlek.
Tja, lite har man ju snappt upp iom att man har en själv. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förgasaren till motorn är en Bing 1/8/1, och det tyder på en 117B eller en Crescent 1117 B. Men NV's bedömning om 1954 tyder på att en 117 B borde det bli i slutänden. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Skriv svar