Sida 2 av 3

Postat: 02 maj 2012, 20:35
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HPD.. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 maj 2012, 20:43
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm....zuck


Finns det några planer i #¤%& att sortera ut de saker som inte passar in och närma oss en modell?

För det kan ju inte vara 100% HPD.... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 19:41
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 19:53
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack! Blir nog att sätta ihop en 116B tror jag... :wink:

Vi får se, det saknas lite av varje men jag lutar åt 116b. Utkommen mellan 53 och 55, i en okänd gränd. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 03 maj 2012, 20:48
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla den här länken: http://www.blocket.se/vi/40039488.htm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 07:33
av herdware
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev: 54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Jaha... Min förgasare och luftburk har såna korta rörstumpar. Jag trodde det var något hemmasnickrat jox. Gummit som sitter nu där ser dock lite för suspekt ut för att vara original. Är det någon som har en bild på ett?

EDIT: Det var förstås denna bilden jag kommenterade. http://www.srswwi.se/Autoped2/768.jpg <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 08:17
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev: Fanns tanken med? Fanns med 2 olika storlekar.
Med tanklocket på olika sidor eller hur var det ?

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 08:23
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på min förresten:
Bild

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 18:06
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
herdware skrev:
NV skrev: 54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Jaha... Min förgasare och luftburk har såna korta rörstumpar. Jag trodde det var något hemmasnickrat jox. Gummit som sitter nu där ser dock lite för suspekt ut för att vara original. Är det någon som har en bild på ett?

EDIT: Det var förstås denna bilden jag kommenterade. http://www.srswwi.se/Autoped2/768.jpg
Nej. Det där var fabriksgjort. Finns nog inte kvar några originalgummirör (eventuellt kan det finnas i mina gömmor någonstans). Brukar bara ersätta med bensintålig gummislang.
Gummiröret är bättre på så sätt att man slipper ånglåset om motorn är riktigt varm och man stannar motorn en stund. Med metallinsugningsrör brukar det vara lite problem att få igång motorn. Ibland har jag kylt ner förgasaren med en blöt trasa för att få igång motorn snabbare. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 18:09
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
NV skrev: Fanns tanken med? Fanns med 2 olika storlekar.
Med tanklocket på olika sidor eller hur var det ?

Mvh Patrik
Det där verkar du ha koll på. Alldeles riktigt tanklocken satt på olika sidor på den stora och lilla tanken. Bensinkranarna satt på samma sida oavsett storlek. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 18:46
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
jag har aldrig sett en 24" med den lilla tanken fanns det en sån med? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 19:53
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
Misstänker att utrymmet i ramen fungerar för båda tankarna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 04 maj 2012, 22:23
av NV
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:
NV skrev:Ja ska vi göra ett försök med årsmodellen ?
Lyktan fanns 53 och på en del serier 54.
40cc motorn med välvda kopplingskåpan kom slutet av 54.
54 fanns gummiinsugsrör mellan förgasare och cylinder viket tyder på att motorn kan var en sen 54:a.
Tutan du visar kom på modeller efter NV5.
24 tumshjul med röd bottenfärg fanns från slutet av 54.
Långa ljuddämparpipen fanns på de första NV-modellerna innan den kortades av mot slutet av 54. Du har även ramfästet för överliggande avgassystemet.
Stor tank kom under 54.
Insugningsdämparen av plåt verkar vara den rätta då du har ramfästet för den.
Ramen ska ha centralstöd som kläms fast på rörbiten under tramppartiet.

Ingvarstödet som följde med är inte originalstöd men är mycket bra till Autopeden.

Det mesta tyder på att det handlar om en 54:a och att framgaffeln ersatts.
Förmodligen finns det lite HPD i dina delar så om tank, gaffel och hjul ersatts så kan du mycket väl ha en sen 53:a som hade 24tumshjul, liten tank och cremefärgad bottenfärg på fälgarna.
Jag gissar på en model 117B men det är som sagt en gissning.
jag har aldrig sett en 24" med den lilla tanken fanns det en sån med?
I slutet av tillverkning av NV5:an hade den 24tums hjul och även den lilla tanken. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2012, 07:21
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NV skrev:
Det där verkar du ha koll på. Alldeles riktigt tanklocken satt på olika sidor på den stora och lilla tanken. Bensinkranarna satt på samma sida oavsett storlek.
Tja, lite har man ju snappt upp iom att man har en själv. mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 13 maj 2012, 08:17
av WYA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förgasaren till motorn är en Bing 1/8/1, och det tyder på en 117B eller en Crescent 1117 B. Men NV's bedömning om 1954 tyder på att en 117 B borde det bli i slutänden. <!-- </EdIndex> --></div>