Postat: 15 apr 2012, 18:01
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1 grad i tdc eller en grad halvvägs i cylindern. Ganska stor skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
Allt om veteranmopeder!
https://forum.raketsport.com/
hur fort den första 1980 gich vet jag inte, men 1279an ökade från 37 på orginal hastighetsmätaren till 46. sedan snodde jag hastighetsmätaren till min erlan så jag har ingen koll på om den tappat något när den fått gå ett pår somrar. enbart blanseringen gjorde 3 km på mätaren.den veven var dock hemsk i balansering, gick knapt att sitta ner på moppen.Coolvette skrev:Kul story men hur snabbt gick den då med smygtrimmningen?erlan skrev: efter en seriös diskusion med en av poliserna som plundrat min 50ss på trimmade delar. (jag ville inte åka dit på någon fistrimmning jag inte viste om
, ännu närmare körkortet.) jag hade även studerat deras handbok för flygande besiktning som vi hade på fordonsutbildningen på den tiden.
då kom det i alla fall fram följande intresanta fakta: gällde sachs, övriga märken var vid tidpunkten ointresanta.
dom hade inte några mått på avgasporten. så den kunde jag sota med slipstift.
dom hade inget mått på cylinderhöjden. så jag kunde ta ett finskär på drygt en mm på tätningsytan för att få tätt.
insugsporten räknade man minsta diametern så jag justerade insuget så det blev koniskt, större in mot cylindern.
samma med förgasaren minsta diametern, så där tog jag och justerade den med en konisk brotch.
efter en kvälls arbete med att leta på det perfekta tändläget så gick den riktigt fint.
enda problem som återstod var att få kompisarna att tro på att min compact var otrimmad, det lyckades jag alldrig med. hurvida polisen hade avslöjat den vet jag inte