hansleopold skrev:Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.
Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.
Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.
Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.
det är just det där med att förse motorn med rätt luftmängd som är probblemet man försöker lösa genom att öka genomströmningsarean.
venturieffekten är väl det sug man får i ett rör vinkelrätt mot en luftström, och den förstärker man ju med en minskad area mittför venturiröret i det här fallet mittför förgasarmunstycket. i en mopedförgasare så är det ju trotteln som minskar arean när det behövs, på fullt gaspådrag får man ju venturieffekt ändå. men det går ju faktiskt att slipa förgasaren så att man får en mindre area mitt för trotteln, men den enda mening jag ser med det är att man vill behålla plana ytan för trotteln att möta vid tomgång. den stora fördelen med att trimma en orginalförgasare är att det ser otrimmat ut. men det är ju redan kört med en bingförgasare på en ilo-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta med venturieffekten kan ju spela stor roll, munstyckena i en förgasare sitter ju alltid i mitt i venturin (fast min erfarenhet är väl inte så stor, har pillat med SU och stående solex och weber) just för att suga ur bränslet ur munstycket bra. Men lik förbannat spelar ju även arean stor roll och det är kul att greja Min uppslipade pallas har i alla fall gett lite men jag vill ju ha mer, därav ursprungsfrågan. Kanske blir det en 15 mm bing men jag tror jag låter det mogna lite.
Ps. Jag gjorde hemläxan och pillade på tändningen. från mindre än 2mm till 3 kanske 3,5mm förtändning bättrade på orken lite. Dessutom inbillar jag mig att den blev mer lättstartad Ds. <!-- </EdIndex> --></div>